تعیین مهلت سه ماه برای شناسایی عامل آلودگی چاه آب پتروشیمی شازند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام ˈحکمتعلی مظفریˈ روزدوشنبه در نشست بررسی وضعیت آلایندگی چاه شماره هفت پتروشیمی شازند درسالن اجتماعات دادگستری مرکزی افزود: در این فرصت پیش بینی شده، اداره کل حفاظت محیط زیست و امور آب منطقه ای استان مرکزی، با آزمایش های لازم در خصوص آلایندگی چاه آب این مجتمع صنعتی را مورد بررسی قراردهند.

وی با بیان اینکه از مجموع ۹ حلقه چاه مورد استفاده پتروشیمی شازند، چاه شماره هفت براساس مستندات ارایه شده ، دچار آلایندگی هیدروکربن و نفتی است اظهارکرد: لازم است هرکدام از عواملی که در آلودگی چاه موثر هستند شناسایی و سهم هرکدام در پرداخت هزینه مشخص شود.

حجت الاسلام مظفری، وقت کشی در این خصوص را نادرست دانست وافزود: طی زمان تعیین شده، روند اقدامات کارشناسان محیط زیست و آب منطقه ای مورد بررسی قرار گیرد، درغیر این صورت مجبور به پلمپ چاه شماره هفت پتروشیمی شازند هستیم.

رییس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه آلایندگی محیط زیست در شهر اراک؛ در سطح کشور زبان زد شده ، گفت: صنعت بدون آلودگی وجود ندارد اما با راهکار مناسب می توان از شدت آلایندگی کاست.

مدیر روابط عمومی مجتمع پتروشیمی شازند نیز گفت: از مجموع ۹ حلقه چاه مورد استفاده این مجتمع در چاه شماره هفت که خارج از محدوده پتروشیمی قرار دارد آثاری از مواد نفتی و هیدروکربوری مشاهده شده ، ولی پتروشیمی دارای این مواد نیست.

ˈحسن رجبی ˈ با بیان اینکه از آب این چاه برای مصارف صنعتی استفاده می شود، خواستار بررسی موضوع و نیز مشخص شدن منابع احتمالی آلایندگی شد و گفت: ممکن است این مواد از مخازن پالایش و پخش یا خطوط لوله نشت کرده باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در آلودگی آب چاه شماره هفت پتروشیمی شازند چند بخش شامل شرکت پخش، خطوط، مخازن، شرکت صنایع پتروشیمی شازند وشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی

مقصر هستند.

ˈامیر انصاریˈ افزود: آلودگی چاه شماره هفت سال ۱۳۸۹ آغاز شد و طی هشت ماه مسکوت ماند و سال ۱۳۸۹با همکاری پتروشیمی، شرکت آب منطقه ای و محیط زیست، اقدامات جدی در این خصوص انجام شد.

وی تاکید کرد: طی سالهای اخیر با پیگیریها، مکاتبات و نشستهای متعدد به دنبال شناسایی منبع اصلی آلاینده گی چاه یاد شده هستیم.

انصاری اظهار کرد: انجام مطالعات علمی و دقیق در خصوص مدیریت جامع آلاینده های محیطی شازند در عرصه منابع هوا ، خاک و آب از نیازهای پایه و ضروری این منطقه است که باید هر چه سریعتر صورت گیرد.

پتروشیمی شازند یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات پلیمری و مواد شیمیایی است و از مهمترین طرح های زیر بنایی کشور محسوب می شود.

ساخت این شرکت در سال ۱۳۶۳ تصویب و مرحله نخست آن در سال ۱۳۷۲ مورد بهره برداری قرار گرفت.

شهرستان شازند در ۳۳ کیلومتری اراک – مرکز استان مرکزی – واقع شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.