شیرابه‌های سمی، آغازی بر نابودی زمین!

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی اعتقاد کلی این است که تا مردم به صورت گسترده در تمامی امور فرهنگی، عمرانی، اجتماعی، محیط زیستی و … مشارکت نکنند گره از مشکلات جاری کشور باز نخواهد شد.

مردم نه نیروی بالقوه بلکه نیروی اجرایی و بالفعل عظیمی هستند که تا بحال نقش آنها کمرنگ دیده شده است.

همانگونه که مردم ایران در امور سیاسی و مذهبی از بصیرت بالایی برخوردارند در سایر شئون نیز می‌توانند به این ارتقاء و تکامل برسند. کافی است مسئولان زمینه‌های آموزش و افزایش آگاهی‌های عمومی را از طریق رسانه‌ها، تبلیغات مکتوب، همایش‌ها و … فراهم کنند.

زمین منبع آلودگی برای نسل‌های آینده

رفع آلودگی‌های محیط زیستی نیز این قائده مستثنی نیست و فرهنگ‌سازی است که می‌تواند پایه‌ی پایداری اقدامات پیشگیرانه باشد.

یکی از روزهای سال نیز روز نه گفتن به کیسه‌های نایلونی است اما، سالیان زیادی است که شاهد اشباع طبیعت از کیسه‌های نایلونی هستیم و شکوفه و گل نایلون بر هر بوته و گیاه سرزمین‌مان خودنمایی می‌کند!

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه در اینباره گفت: زندگی سالم با حفظ محیط زیست معنا پیدا می‌کند و وقتی می‌توانیم خود را حافظ طبیعت بدانیم که طبیعت خود را از پلشتی بزدائیم.

مهدی فرقانی‌پور افزود: طرح “نه” گفتن به کیسه‌های نایلونی و جایگزینی این کیسه‌ها با کیسه‌های دائمی برزنتی و پارچه‌ای مدت‌هاست که از سوی فعالان و سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: این مؤسسه مردم‌نهاد نیز طی نامه‌ای موارد این چنینی را به گوش مسئولان رسانده و هنوز منتظر اجرایی شدن این طرح و تأمین اعتبار از سوی متولیان امر است.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی افراد بدون هیچ احساس مسئولیتی از این محصولات مصنوعی و ساخته دست بشر استقبال می‌کنند ولی هیچگاه با خود فکر نمی‌کنند که در آستانه رقم زدن یک فاجعه زیست‌محیطی قرار دارند که می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

به گفته‌ی این فعال محیط زیست انباشته شدن زباله‌ها سرچشمه انواع بیماری‌هاست و به تدریج زمین را برای نسل‌های آینده به منبعی از آلودگی تبدیل می‌کند.

آغاز راهی که به نابودی زمین می‌انجامد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساوه نیز گفت: ظروف و کیسه‌های پلاستیکی از مواد نفتی و شیمیایی ساخته می‌شوند، موادی که در طبیعت پایدار بوده و تجزیه‌ناپذیرند و یا تجزیه آنها سال‌ها به طول می‌انجامد و به همین دلیل رهاسازی آنها در طبیعت عامل آلودگی هوا، نابودی حیات وحش و از بین رفتن منابع با ارزش زمین خواهد شد .

حسین اصغری افزود: با این وجود امروزه استفاده از این کیسه‌ها به دلیل ارزان، بادوام و در دسترس بودن بسیار فراگیر شده و سالانه مقدار زیادی از آنها بدون توجه به مضرات جبران‌ناپذیرشان توسط مصرف‌کننده به همراه دیگر زباله‌ها در چاله‌های زباله دفن می‌شوند و این آغاز راهی است که به نابودی زمین می‌انجامد چرا که در محل‌های دفن، کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی با انواع دیگر زباله ترکیب شده و در مجاورت حرارت محیط تولید شیرابه‌های سمی و بسیار خطرناک و همچنین گازهای آلوده می‌کنند.

وی گفت: شیرآبه تولید شده در محل‌های دفن به راحتی می‌توانند وارد آب‌های زیرزمینی شده و نهایتاً منجر به آلودگی آب آشامیدنی شود. از طرف دیگر گازهای پراکنده شده در هوا نیز از راه تنفس وارد مجاری تنفسی شده و موجب بروز بیماری‌هایی از جمله انواع سرطان خواهند شد.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت پسماند ساوه اضافه کرد: علاوه بر این رهاسازی بطری‌ها و کیسه‌های پلاستیکی در پارک‌ها و سواحل، در اثر بلعیده شدن به همراه غذا توسط حیوانات و پرندگان و جانواران دریایی موجبات مرگ میلیون‌ها گونه جانواری را در سال فراهم می‌آورد.

به گزارش ایسنا، استفاده بیش از حد از این مواد به ظاهر ساده می‌تواند زمینی را که متعلق به نسل آینده است به نابودی بکشاند.

ایران در مصرف کیسه‌های نایلونی جزو اولین‌هاست

مدیر حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوه نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سرانه مصرف نایلون و کیسه‌های پلاستیکی در کشور ما بسیار بالاست، گفت: ایران جزو ۱۰ کشور جهان در مصرف پلاستیک و نایلون است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده ۸۰ درصد زباله‌های ما را پلاستیک تشکیل می‌دهد، اضافه کرد: تجزیه یک کیسه پلاستیکی در طبیعت حدود ۵۰۰ سال طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه روزانه ۵۰۰ تن کیسه پلاستیکی در تهران مصرف می‌شود و به تناسب جمعیتی در سایر شهرهای کشور نیز وضع به همین منوال است افزود: جای تأسف است که مصرف این میزان کیسه پلاستیکی کشور ما را جز اولین کشورها در مصرف این ماده تهدیدکننده محیط زیست قرار داده است.

وی قیمت ارزان، در دسترس بودن و حمل آسان کالا توسط کیسه‌های پلاستیکی را مهمترین دلیل مصرف بیش از اندازه نایلون در ایران دانست و تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که استفاده از این کیسه‌ها ضمن اینکه سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازد تهدیدی برای محیط زیست به شمار می‌رود.

مدیر حفاظت از محیط زیست ساوه خاطرنشان کرد: جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای و یا استفاده از زنبیل‌های پلاستیکی که در گذشته هنگام خرید، خریداران را همراهی می‌کردند و اکنون کمتر استفاده می‌شوند راهکاری مناسب برای کاهش استفاده از نایلون است.

وی خواستار استفاده از کیسه‌هایی شد که با مواد گیاهی تولید می‌شوند و افزود: این کیسه‌ها می‌توانند به سرعت تجزیه شوند و کمک شایانی برای نجات محیط زیست از تهدیداتی که کیسه‌های پلاستیکی دارند خواهند کرد.

وی آموزش همگانی به منظور اشاعه و ترویج فرهنگ استفاده صحیح از کیسه‌های پلاستیکی را عاملی برای حذف کیسه‌های پلاستیکی از سبد خرید خانوار دانست و تصریح کرد: متأسفانه در این حوزه بودجه‌های دولتی برای امر آموزش و اطلاع‌رسانی تخصیص داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوه با تعاملی که با مجموعه شهرداری و سازمان مدیریت پسماند برقرار کرده با استفاده از ظرفیت مالی و اعتباری این مجموعه اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و طرح تفکیک از مبدأ زباله‌های شهر کرده است.

به گفته نبیلی دولت و مجلس می‌توانند با تدوین یک سری سازوکارهای لازم و وضع قوانین مربوطه به کمک محیط زیست بشتابند تا بتوان اقداماتی در جهت مقابله با زباله‌های پلاستیکی انجام داد.

نبیلی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت‌های مؤسسات مردم‌نهاد به منظور فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جامعه در این خصوص شد.

گزارش از: علی فرقانی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.