رشد ۸۰ درصدی آثار هنرمندان در جشنواره آفتاب

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، در دومین روز جشنواره آفتاب ۱۱ فیلم کوتاه به نمایش در می آید و کارگاه فیلمنامه نویسی ایده تا فیلمنامه توسط  دکتر محمدجعفر یوسفیان و کارگاه عکاسی مستند اجتماعی در محیط کارخانه توسط دکتر محمدمهدی رحیمیان برپا خواهد شد. جشنواره همچنین در بخش ویژه به مرور آثار سعید شاه حسینی همدرس و فیلمساز اراکی می پردازد.

این جشنواره فرصت مناسبی است تا هنرمندان جوان گرد هم آمده و با دیدن آثار یکدیگر به نقد و بررسی خود بپردازند. در این میان نظرات داوران و پیشکسوتان چراغ راهشان خواهد بود. پنجاهمین جشنواره منطقه ای آفتاب در سه بخش عکس، فیلم کوتاه و فلیمنامه برگزار می شود. در بخش های مختلف داوران به بررسی و ارزیابی آثار پرداختند.

داور بخش عکس جشنواره آفتاب در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه هنرمند عکاس باید از دانش روز عکاسی دنیا آگاه باشد، گفت: در بیشتر آثار رسیده به جشنواره ضعف ندانستن فلسفه عکاسی و بی توجهی به آن مشاهده می شد و بیشتر هنرمندان فقط عمل و فعل عکاسی را به صورت مکانیکی انجام داده اند.

مهدی وثوق نیا افزود: البته این مشکل، تنها مربوط به این جشنواره نیست و در سایر جشنواره های عکس کشور نیز مشاهده می شود و دلیل این ضعف مطالعه نکردن به روز و آشنا نبودن با مباحث روز عکاسی دنیا است.

رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی کیفیت عکس های جشنواره امسال

وی در خصوص کیفیت آثار رسیده به جشنواره گفت: نسبت به دوره های قبل که داور جشنواره منطقه ای بودم کیفیت آثار رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی داشت؛ ولی در مقایسه با عکاسی حرفه ای در ایران سطح کارها متوسط بود.

وثوق نیا اضافه کرد: عکاس باید بداند چه چیزی را می خواهد در عکس عنوان کند و به یک مجموع و نگاه برسد و به فلسفه عکاسی توجه داشته باشد.

میرباقری: جسارت در موضوع و پرداختن به موضوعات بدیع از ویژگی‌های اصلی فیلم ها

داور بخش فیلم جشنواره نیز گفت: جسارت در موضوع و پرداختن به موضوعات بدیع از ویژگی‌های اصلی آثار رسیده به این دوره از جشنواره منطقه‌ای سینما جوان محسوب می‌شوند.

بیژن میرباقری در گفتگو با مهر با اشاره به کیفیت آثاری که در بخش فیلم و فیلمنامه این جشنواره به همراه دیگر داوران به قضاوت نشسته است، ادامه داد: آثار کیفیت خوبی داشتند و سطح آنها از متوسط بالاتر بود. جسارت در موضوع و پرداختن به موضوعات بدیع از ویژگی‌های اصلی آثار رسیده به این دوره از جشنواره منطقه‌ای سینما جوان محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: دلیل کیفیت خوب اکثر فیلم‌های رسیده به پنجاهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان اندیشه فیلمسازان و نوع تفکر فیلمسازان است.

وی به ویژگی‌های فیلم‌هایی که در استان‌های دیگر ساخته می‌شوند اشاره کرد و افزود: جشنواره‌های منطقه‌ای می‌توانند بازتابی از هویت، زبان، ویژگی‌های قومی و ارزش‌های موجود در یک منطقه باشند.

کارگردان «طبقه سوم» جشنواره‌های منطقه‌ای را مهمتر از جشنواره‌های بین‌المللی دانست و گفت: جشنواره‌های منطقه‌ای به دلیل آنکه قومیت، زبان، فرهنگ استان‌ها را مورد نظر قرار می‌دهند ارزش و جایگاهی ویژه دارند.

وی با بیان اینکه جشنواره‌های بین‌المللی مانند فیلم کوتاه تهران و سینماحقیقت ساختار و تکنیک متفاوت با جشنواره‌های منطقه ای دارند، ادامه داد: نباید در جشنواره‌های منطقه‌ای به دنبال تکنیک‌ها و اهداف جشنواره‌های ملی و بین‌المللی رفت چراکه این جشنواره‌ها خود هویت و ساختاری مشخص و مستقل دارند.

عوض پور: انتخاب درست موضوع و به روز بودن دو اتفاق خوب جشنواره آفتاب

داور بخش فیلمنامه نیز گفت: دربخش فیلمنامه نسبت به سال های گذشته دو اتفاق خوب افتاده بود که نشان از سطح بالای آثار رسیده بود،  از جمله به روز بودن و انتخاب درست موضوع.

فرود عوض پور  در گفتگو با مهر افزود: با توجه به اینکه امسال بخش اقتباسی نیز در جشنواره بود مشاهده می شد که فیلمساز اثر انتخابی برای اقتباس را آگاهانه و هوشمندانه برای تبدیل به فضای فیلمنامه انتخاب کرده بود.

داور بخش فیلمنامه جشنواره ادامه داد: به روز بودن فیلمنامه ها با توجه به نگارش، انتخاب موضوعات و مراحل تولید نشان از رشد در این حوزه داشته است، البته برخی از مشکلات گذشته وجود دارد و اجتناب ناپذیر است ولی برخی از آثار امیدوارکننده که با توجه به رویکرد انجمن افق بسیار خوبی را خواهد داشت.

وی در خصوص فیلمنامه کوتاه گفت: نکته دیگری که باید به آن اهمیت داد این است که باید دید فیلمنامه نوشته شده چقدر پتانسیل تبدیل به فیلم خوب را دارد، بنابراین کارگردان نیز در مرحله بعد نقش اساسی را ایفا می کند.

عوض پور تاکید کرد: در میان آثار رسیده دیده می شد که برخی فیلم نامه ها خیلی سطح بالایی داشتند به حدی که می توانستند نمونه های آموزشی برای هنرجویان باشند ولی از نظر برآورد تولید هزینه بسیار بالا داشتند به اندازه ای که قاموس فیلم کوتاه با توجه به سیاست های موجود نمی گنجیدند.

همچنین جلسه‌ نقد و بررسی آثار به نمایش درآمده در آخرین ساعات نخستین روز پنجاهمین جشنواره‌ منطقه‌ای سینمای جوان، آفتاب با حضور دکتر سعید شاه‌حسینی برگزار شد.

در این جلسه که در پایان روز اول جشنواره برگزار شد با پیشنهاد دکتر شاه‌حسینی؛ مجری و منتقد جلسه، شکل و محوریت تبادل تجربیات فیلمسازان را به خود گرفت و صرفا شکل جلسه پرسش و پاسخ نداشت بلکه با هدف توضیح ایده‌ مرکزی و انگیزه‌ فردی برای تولید فیلم از سوی فیلمساز، به شکلی متفاوت‌تر از  جلسات معمول نقد و بررسی پیگیری شد.

فیلمسازان در فرصتی که در اختیار داشتند در مورد ایده‌های اجرایی و رویکردهای فرمی فیلم‌های خود توضیح دادند و این توضیحات، از سوی مخاطبان حاضر در جلسه مورد تحلیل قرار گرفت تا میزان موفقیت فیلم‌ها در انتقال این دغدغه‌های فردی مشخص شده و به چالش کشیده شود.

فیلمسازان که با اجرای این ایده دیگر به دنبال دفاع از فیلم و فیلمشان نبودند  طی یک گفتگوی پویا با مخاطبان فیلم‌ها به بررسی عناصر مختلف ساختاری و مضمونی فیلم‌ها پرداختند.

در این جلسه فیلم‌های کوتاه «دایره‌های رنگی» بهاره رستمی، «همه‌ی آنچه که من دارم»  محمدعلی یزدان‌پرست، «آخرین موسیقی» شنیده نمی‌شود هادی احمدی، «لبخند» مصطفی کشاورز سالکویه،« آتا»  فرشاد فاضلی مقدم  و فراز آهنین،« PTSD 11 »  احسان همتی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.