انتقاد روزنامه عطر یاس از سهم اراک ازعوارض آلایندگی واحدهای نفتی

به گزارش مرکرزی دیلی و به نقل از ایرنا،در این مطلب که به قلم عاطفه سادات خلیلی نوشته شده سهم کلانشهر اراک از عوارض آلایندگی صنایع نفتی در حد ۱۰ درصد اعلام شد درحالیکه بیشترین تاثیر آلاینده های محیطی سه صنعت نفتی بزرگ این خطه بر هوای اراک است.

در بخشی از این مطلب آمده است: صنایع مادر تخصصی نفت و گاز استان مرکزی نظیر شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) ، پتروشیمی و نیروگاه شازند از فرصتهای طلایی استان مرکزی محسوب می شوند که در سالهای گذشته توانسته اند در رفع معضل بیکاری، تولید ثروت، تامین نیازهای پایه کشور به فرآورده های نفتی و نیرو نقش آفرینی کرده اما؛ عوارض آلایندگی بین شهرستانهای شازند، اراک و خنداب به شایستگی سهم بندی نشده است.

در ادامه این مطلب آمده است: عوارض آلایندگی ظرفیتی قانونی برای بهسازی محیط زیست ، رفع آثار آلودگی واحدها بر محیط ، اصلاح و سالم سازی محیط زیست وضع شده و نظارت بر حسن پرداخت و اجرای آن امری مهم است.

نگارنده این مطلب افزوده است: هم اینک شهرستان شازند و روستاهای آن سهم ۷۰ درصدی از عوارض آلایندگی استان دارند و کلانشهر اراک با مشکلات پیچیده آلایندگی هوا و دیگر منابع پایه محیطی لقمه ۱۰ درصدی از این خوان برمی گیردکه نیازمند بازنگری است.

در ادامه این مطلب دیدگاه رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص این سهم بندی طرح شده و آمده است: شرط لازم در تعلق عوارض آلایندگی دایره انتشار و تاثیرپذیری مستقیم از آلاینده ها است که با نظر سازمان های ذیصلاح تخصصی در حوزه محیط زیست باید انجام شود و هم اینک به خاطر نبود مطالعه کارشناسی در این بخش حق کلانشهر ارک تضعیف می شود.

در ادامه این مطلب به نقل از ˈعباس رجایی ˈ نوشته شده است: در گذشته تخصیص این عوارض برعهده استانداری مرکزی بود که سهم روستاها در آن کمرنگ بود اما امروز با تقسیم ناعادلانه شهرستانی در برخی از روستاها دیگر ظرفیت خرج کرد منابع وجود ندارد.

در بخش پایانی این مقاله نگارنده سوالی را مطرح کرده که عوارض آلایندگی به عنوان یکی از منابع مالی مهم چه جایگاهی در توسعه متوازن منطقه ای دارد و بالاخره این حجم اعتباری چگونه می خواهد در راهبری و مدیریت آلاینده های زیست محیطی نقش آفرینی کند.

واگذاری یکساله مسکن در شهر جدید التاسیس امیرکبیرشعار یا واقعیت، احداث سه شهرک صنعتی برای ایجاد اشتغال در کمیجان، چگونگی حذف دهکهای پردرآمد از یارانه نقدی و باید و شایدها و نشست ساماندهی مشکلات فرمهین از عناوین برجسته خبری این شماره روزنامه عطریاس استان مرکزی است.

*** هفته نامه آینه اشتغال

ˈ مشاغل سخت و زیان آور و شروط بازنشستگیˈ نیز عنوان درشت خبری صفحه نخست شماره ۱۳۸ هفته نامه آینه اشتغال استان مرکزی است.

در این مطلب به نقل از معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی کشور آمده است: تسهیل در شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور با حق بیمه چهار درصدی از سوی کارفرما تعیین می شود و اصلاح آیین نامه آن با همکاری نمایندگان مجلس مشکلات کارگران شاغل این صنف را کم کرده است.

در این مطلب آمده است: بر اساس آیین نامه قبل فردی با بیش از ۱۰ روز غیبت در سال مشمول بازنشستگی ۲۰ ساله نمی شد و بایستی ۲۵ سال کار می کرد اما در آیین نامه جدید این امر اصلاح شده است.

چرایی و چگونگی حمایت از بخش صنعت و معدن استان مرکزی، کمبود اعتبار معضل اساسی استان مرکزی در حوزه شهرسازی و راه، اعطای کارت هوشمند به مستمری بگیران تامین اجتماعی و مسیری برای مقاوم سازی اقتصاد از مهمترین عناوین خبری هفته آینه اشتغال استان مرکزی است.

*** هفته نامه امید استان مرکزی

هفته نامه امید استان مرکزی نیز عنوان اصلی خبری شماره ۸۵ خود را به حوزه اطلاع رسانی اختصاص داده و موثرترین سلاح را ابزار ارتباط انسانی عنوان کرده است.

در این مطلب آمده است: سلاح قلم اگر هوشمندانه و متعهدانه استفاده شود برنده ترین سلاح است و نیاز است که از ظرفیت نقد و نظارت در این عرصه به شایستگی استفاده شود.

گروه تروریستی داعش و ناارامی های منطقه، ضرورت نگاه کارشناسی به حمل و نقل عمومی شهر اراک و انتشار کتاب سرگذشت ارمنیان استان مرکزی از عناوین خبری مهم این شماره امید استان مرکزی است.

استان مرکزی ۵۴ نشریه محلی دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی دارد که هم اینک ۴۲ نشریه آن فعال است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.