عکاسان خبری استان مرکزی از کاروان تقدیرها جا ماندند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، مراسم روز خبرنگار امسال در اراک با رویکرد و شکلی متفاوت برپا شد، مراسمی که تاحدودی توانسته بود رضایت اهالی رسانه را جذب کند. حضور پالایشگاه امام خمینی شازند بعنوان حامی مالی مراسم توانست در بخش هایی به بهبود این مراسم کمک کند.

مدیر خبرگزاری ایرنا استان مرکزی در این خصوص به مهر گفت: کار فرهنگ در ذات خود درآمدزا نیست و نیاز به بخش های حمایتی و اسپانسر دارد بنابراین حضور یک صنعت بزرگ چون پالایشگاه در برگزاری این مراسم اقدام مناسب و شروع خوبی است.

علی حیدر شاه حسینی با اشاره به بهبود برگزاری مراسم روز خبرنگار امسال نسبت به سال های پیش افزود: نظم برپایی، سالن برگزاری، هدایای در نظر گرفته شده و تسهیلات حمل و نقل، از نکات مثبت این مراسم بود.

وی ادامه داد: حضور مسئولان و مدیران استانی چون استاندار، معاونین، نمایندگان مجلس و ارائه سخنرانی ها از سوی آن ها نیز نقطه امیدی برای ارتباط بیشتر و آشنایی آن ها با دغدغه های خبرنگاران بود.

شاه حسینی بابیان اینکه هر مراسمی در بارهای اول اجرا با کاستی ها و اشکال هایی مواجه است، اظهار کرد: برخی بی برنامگی در این مراسم که ناشی از مدیریت برنامه توسط دو ارگان بود عده ای از دوستان خبرنگار را دلسرد کرد.

وی تصریح کرد: تداخل و ناهماهنگی میان روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و روابط عمومی استانداری باعث شد که در مواردی چون صحبت نمایندگان خبرنگاران عده ای مهجور باقی بمانند و  البته همچون همیشه خبرگزاری حذف شدند و نتوانستند نظرات خود را ارائه دهند.

شاه حسینی که قرار بود بعنوان نماینده خبرگزاری ها در این مراسم به بیان دغدغه های خبرنگاران بپردازد، تصریح کرد: در آن شب من از سوی اداره ارشاد برای یک مصاحبه تلویزیونی معرفی شده بودم وکمی با تاخیر به مراسم رسیدم و با هماهنگی روابط عمومی ارشاد قرار بود که بعنوان آخرین فرد برای صحبت اعلام شوم ؛ ولی گویا روابط عمومی استانداری مرا بعنوان نفر اول در لیست قرار داده بودند و همین باعث شد که وقتی در میانه صحبت یکی از مدیران مسئول رسیدیم دیگر اجازه ای از سوی روابط عمومی استانداری برای صحبت کردن من یا نماینده ام داده نشود.

اجرا کننده و برنامه ریز تنها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد

مدیر خبرگزاری ایرنا در استان مرکزی بیان کرد: به نظر من بهتر است در سال های بعد اجرا کننده و برنامه ریز تنها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و ارگان هایی چون استانداری که ارگانی حاکمیتی است در مرحله حاکمیتی وارد عمل شود و جایگاه و وظیفه هر دستگاهی تعریف شود.

شاه حسینی با اشاره به طولانی شدن زمان مراسم گفت: بهتر است این مراسم با این حجم از عصر شروع شده و همچون همایش ها پارت بندی شده و بین زمان ها وقت استراحت باشد تا هم تمامی سخنرانان بتوانند مطالب خود را بیان کنند و هم اینکه حاضران در جلسه خسته نشوند.

وی ادامه داد: مسئولیت چنین برنامه هایی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است پس بعنوان متولی اصلی باید وارد عمل شود  تا در صورت بروز مشکل نیز بتواند پاسخگو باشد و مثل وضعیت کنونی هیچ کدام از ادارات دخیل در برنامه از جواب ها شانه خالی کنند.

ورود اسپانسر به بخش فرهنگ اتفاق اصلی و مهم جشن خبرنگاران امسال بود

سردبیر هفته نامه سماع قلم نیز در این خصوص به مهر گفت: مراسم امسال در مجموع نسبت به سال های گذشته بسیار بهتر برپا شد و یک اتفاق تازه در این بخش بود.

نصیر عالیخانی با اشاره به اینکه این مراسم فاقد از تنش بود، اظهار کرد: خوشحالم که به مرحله ای رسیده ایم که بتوانیم برای یک شب اختلاف نظرها را کنار بگذاریم و فقط به جشن بپردازیم، قطعا بحث های رسانه ای و چالش های آن مربوط به کارگروه ها و جلسات خودش است.

وی با اشاره به اینکه هر کار نوعی مسائل خاص خود را دارد، اظهار کرد: ورود اسپانسر به بخش فرهنگ اتفاق اصلی و مهم این جشن بود هرچند که امسال پالایشگاه تنها صنعت حاضر بود ولی قطعا با این نگاه می توان بیشتر از ظرفیت صنعت و تزریق اقتصاد در فرهنگ بهره برد.

عالیخانی افزود: محل برگزاری، سالن پذیرایی، هدایا و تسهیلات در نظر گرفته شده کیفیت خوبی داشت ولی متاسفانه مدیریت نکردن زمان و کارهای اجرایی چون اهدای هدایا اصلی ترین مشکل بود.

وی یکی از اشکالات مدیریتی این مراسم را انتخاب نمایندگان رسانه ها عنوان و افزود: بهتر بود از میان مدیر مسئولان یک نماینده، خبرنگاران یکی و عکاسان خبری نیز یک نماینده برای بیان مشکلات دعوت شوند ولی متاسفانه این فرصت فقط به سه مدیرمسئول هفته نامه و یک نماینده خبرنگاران شهرستانی داده شد.

خواسته هایی که دغدغه خبرنگاران نیست

سردبیر سماع قلم ادامه داد: برخی از دوستان وقتی که پشت تریبون می روند خواسته هایی را مطرح می کنند که به واقع خواست و دغدغه خبرنگاران نیست بلکه بیشتر منافع شخصی خودشان است، برخی صحبت های این دوستان جایش در خانه مطبوعات است که ما نداریم و می توانست مسیر جلسه را تغییر داده و درگیری ایجاد کند.

عالیخانی تاکید کرد: بهتر است این برنامه با مدیریت ارشاد برپا و تمامی مراحل اجرایی از  ابتدا بر عهده خود خبرنگاران باشد نه به یک برنامه گذار داده و هزینه های زیادی از این بابت پرداخت شود.

سردبیر هفته نامه ماهک نیز در این باره به مهر گفت: با حضور مدیریت جدید شاهد اتفاق هایی چون پیوند فرهنگ و اقتصاد هستیم  که می تواند در پیشبرد فرهنگ و هنر استان موثر باشد.

میثم مهرافشان افزود: برنامه امسال، برنامه خوبی بود فقط در برخی موارد کاستی هایی داشت که باید برای سال های آینده در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: مدیریت زمان و ایجاد تمهیدات در دادن هدایا می توانست نظم جلسه را بیشتر کند، هرچند در این میان رفتار روابط عمومی ها نیزمتفاوت بود روابط عمومی پالایشگاه و ارشاد رفتار مناسبی داشتند ولی دیگر ارگان حاضر رفتار مناسبی با خبرنگاران نداشت.

مهرافشان تاکید کرد: در انتخاب مجری برنامه آن هم در میان افرادی که خود خبره ارتباطات هستند، ضعف بزرگی دیده می شد از طرفی چینش سخنرانان نیز خوب نبود تمامی افراد و مدیران استانی به سخنرانی پرداختند و وقت برای خود خبرنگاران که جلسه مختص خودشان بود به اندازه یکی از سخنرانان نبود.

وی افزود: به نظر من هر یک از سخنرانان در صورتی می توانست در این مراسم سخن بگوید که بخواهد اعلام کند که چه اقدامی برای خبرنگاران انجام داده نه اینکه از عملکرد خود دفاع کند.

مدیرمسئول نمی تواند نماینده خبرنگار باشد

مهرافشان با یبان اینکه هنوز این مسئله جا نیفتاده است که مدیرمسئول نمی تواند نماینده خبرنگار باشد، اظهار کرد: نوع دغدغه و دلمشغولی های مدیرمسئول با خبرنگار متفاوت است وقتی که خبرنگار از سطح درآمد پایین رنج می برد چطور مدیرش می تواند دردش را بیان کند.

وی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در این مراسم گفت: دوستان سیما می توانستند بخش هایی از این مراسم را به طور زنده پخش کنند.

مهرافشان تصریح کرد: تاسف اصلی من از نادیده گرفته شدن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این مراسم بود، جناب استاندار در سخنانشان هیچ تقدیری از ایشان نکردند و در زمان تقدیر از خبرنگران تمامی مدیران به روی سن دعوت شدند بغیر از ایشان که با انتقاد و واکنش خبرنگاران مواجه شد.

وی گفت: قطعا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متوالی اصلی حوزه مطبوعات است و انتظار می رود که نگاه محترم تر و ویژه تری به این بخش شود.

چرا عکاسان نماینده ای برای صحبت و یا تقدیر نداشتند

و اما یکی از حاشیه های مهم این مراسم نادیده گرفته شدن عکاسان خبری بود سئوالی که هنوز در میان عکاسان خبری مورد بی جواب مانده: چرا عکاسان نماینده ای برای صحبت و یا تقدیر نداشتند؟

عکاس خبرگزاری ایسنا در این خصوص گفت: تنها حُسن این مراسم حضور پالایشگاه بعنوان حامی کنار ارشاد بود وگرنه عکاسان بازهم در این مراسم نادیده گرفته شدند.

عادل عزیزی افزود: عکاسان خبری نیز همچون بقیه بدنه رسانه دغدغه های خود را دارند و توقع دارند که در چنین مراسم هایی که بعنوان و نام خبرنگار است برای آن ها نیز فرصتی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه بیشتر عکاسان استان به صورت آزاد کار می کنند، اظهار کرد: اگر نگاه مثبت مسئول مطبوعات اداره ارشاد نبود بیشتر عکاسان فعال خبری استان از حضور در مراسم جا می ماندند.

عزیزی ادامه داد: در این مراسم ما از استاندار خواستیم که فقط سه دقیقه به ما فرصت صحبت بدهد ولی با وجود موافقت وی، روابط عمومی استانداری مانع صحبت نماینده عکاسان شد.

این عکاس جوان بیان کرد: در گذشته نگاه ابزاری به عکاسان می شد ولی قطعا مجموعه عکاسی استان دیگر اجازه چنین برخوردهایی را نخواهد داد.

دیگر عکاس خبرگزاری ایسنا نیز گفت: بعد از یک سال تلاش و کار توقع دیده شدن داشتیم ولی متاسفانه در بخش تقدیر از تمامی حوزه ها حتی بخش توزیع مطبوعات  تقدیر شد ولی خبری از عکاسان نبود.

امیر کریمی افزود: این در حالی است که در روز خبرنگار و جشن خودمان نیز ما باز سرپا بودیم و در حال عکاسی کردند.

کسانی تریبون داشتند که مشکل خاصی نداشتند

عکاس خبری ایکنا نیز گفت: در این مراسم کسانی تریبون داشتند که مشکل خاصی نداشتند ولی خبرنگاران و عکاسانی که در بیشتر موارد تجهیزاتشان را نیز خودشان تهیه می کنند جایی برای سخن نداشتند.

آرش صحرانورد افزود: از طرفی چون هیچ پایش و انتخاب با اولویتی نبود هدایای این روز بعد معنوی و مالی خاصی برای کسی نداشت زیرا همه در یک سطح تقدیر می شدند و هیچ اولویتی در این خصوص نبود.

روز خبرنگار با تمام صحبت های درگوشی و پچ پچ ها و دادها ی پشت تریبون تمام شد؛ ولی ای کاش مسئولان و مدیران استان مرکزی برای یکبار هم شده عزم خود را برای حمایت از آن ها جزم کنند تا بلکه گوشه ای از هزاران مشکل مگوی آن ها حل شود و در سال آینده شاهد روزهای بهتر و پربارتری برای خبر استان باشیم، بخش مهمی از فرهنگ که برای پیشرفت نیاز به کمک و حمایت اقتصاد و صنعت دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.