بازار داغ تبریکهای روز خبرنگار…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از خبرنگاران استان مرکزی نیز در آستانه این روز شامگاه چهارشنبه برپا شد. در این مراسم علاوه بر اهالی رسانه استان، استاندار مرکزی، نمایندگان مجلس، مدیر پالایشگاه شازند و مدیران فرهنگی استان حضور داشتند.

استاندار مرکزی در این مراسم با تقدیر از مقام والای خبرنگار گفت: خبرنگاری یعنی مسئولیت و تعهد و صداقت زیرا رسالت خطیر اطلاع رسانی در دورن خود این مسائل را دارد و اگر خبرنگاری فاقد این ویژگی ها باشد قطعا راه را اشتباه خواهد رفت.

محمدحسین مقیمی با بیان اینکه خبرنگاران با نوع نگاه و تحلیل خود می توانند نگاه بیرونی و نقادنه به مسائل جامعه و عملکردهای مسئولین داشته باشند، افزود: شفاف سازی و نگاه ریزبینانه از ویژگی های اصلی خبرنگار است و یک خبرنگار باید تعادل را در کار خود سرلوح قرار دهد و از افراط و تفریط بپرهیزد.

وی ادامه داد: نگاه بی طرفانه و نقد منصفانه ارزش کار خبری را بالاتر می برد و قطعا نقد منصفانه و پذیرش و پاسخ منصفانه به آن از سوی مسئولین زمینه پیشرفت و تکامل را فراهم می آورد.

خبرنگار استان در کنار تمام دغدغه هایش هنوز با مشکلات صنفی روبرو هستند

مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه خبرنگار استان در کنار تمام دغدغه هایش هنوز با مشکلات صنفی روبرو هستند، اظهار کرد: تلاش برای ایجاد خانه مطبوعات بعنوان پایگاهی برای طرح مسائل صنفی این قشر باید زودتر صورت گیرد که در این میان باید خود خبرنگاران نیز تلاش کنند.

وی اضافه کرد: مجموعه استانداری تمام سعی خود در ایجاد تعامل با اهالی رسانه را در نظر داشته و برگزاری نشست های و مصاحبه های اختصاصی از جمله این اقدامات بوده است.

مقیمی با اشاره به نگرانی های خبرنگاران در حوزه های مختلف گفت: تاکید بر ادارات دولتی جهت حمایت و دادن آگهی ها به رسانه ها،  شفاف سازی در خصوص آگهی ها و خصوصا رپرتاژها، و در خواست از دستگاه ها برای پس گرفت شکایات خود از رسانه ها اقداماتی بوده که تاکنون در جهت تسهیل امور مطبوعات انجام شده است.

وی ادامه داد: البته صنایع استان نیز باید نگاه حمایتی خود به بخش رسانه را قوی تر کنند در دادن آگهی ها با دقت عمل بیشتری رفتار کنند.

مقیمی ایجاد مثلث صنعت، مردم و دانشگاه  را دغدغه کنونی دولت عنوان و اظهار کرد: حضور خبرنگاران در صنایع مختلف و حمایت آن ها از تولید بخش مهمی از حلقه گمشده این ارتباط است.

ایجاد ارتباط صنعت، دانشگاه و مردم شاکله برقراری توسعه پایدار

وی تصریح کرد: ایجاد ارتباط صنعت، دانشگاه و مردم شاکله برقراری توسعه پایدار است و ما را به برخی از اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک می کند.

مقیمی ادامه داد: برپایی جشن روز خبرنگار در پالایشگاه شازند بزرگترین دستاورد استان در تعامل این دوبخش مهم بوده و نوید آینده ای روشن را می دهد.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاری شغلی است که نیاز به عشق، جسارت و نگاه تحلیل گر دارد.

عباس رجایی با بیان اینکه اطلاع رسانی پایه اصلی شغل خبرنگاری است، افزود: آگاهی بخش و شفاف سازی یکی از حقوق اولیه شهروندی است که در پی خود نگاه نقادانه را نیز بهمراه دارد.

وی با اشاره به تفاوت نقد و تخریب ادامه داد: نگاه تیزبین خبرنگاران در به چالش کشیدن مسائل روز جامعه و طرح مشکل اصلی ترین شیوه نقد منصفانه است که البته باید از قضاوت و نگاه یک طرفه دور باشد.

پاسخگویی مسئولین و پرهیز از دروغ در واکنش با سئوالات و نقدهای خبرنگاران

رجایی تصریح کرد: پاسخگویی مسئولین و پرهیز از دروغ در واکنش با سئوالات و نقدهای خبرنگاران راه را برای رفع نواقص در استان را هموار می کند.

وی نبود انجمن صنفی را از اصلی ترین مشکلات کنونی مطبوعات استان عنوان و اظهار کرد: در این راستا باید مسئولین حساسیت بیشتری به خرج داده و تشکیل آن را در اولویت قرار دهند.

رجایی ادامه داد: نداشتن چاپخانه نیز دیگر مشکل مطبوعاتی است و هنوز باید برای چاپ به چاپخانه های استان های مجاور رجوع کنند.

نماینده مردم شازند نیز در این مراسم گفت: رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است و انعکاس دهنده خواسته مردم و نقش روشنگری دارد

قاسم عزیزی رسانه را بازار قدرتمند جنگ نرم عنوان و افزود: امروزه رسانه نقش بارزی را در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بازی  می کند و سلاح برای تسلط بر افکار عمومی است.

وی ادامه داد: استان مرکزی پایتخت صنایع مادری چون پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی و… در کشور است و باید در بخش رسانه نیز یکی از قطب های قدرتمند کشور شود.

مدیر عامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نیز بعنوان یکی از میزبانان و حامیان برپایی این مراسم گفت: خبرنگاران بازوی محرک دستگاه ها هستند و می توانند حلقه گمشده بین ارتباط مردم و مسئولین باشند.

علی شیرازی زاده افزود: استان مرکزی و شهر اراک با وجود صنایع بزرگ مختلف نیاز مسائل و مشکلاتِ خاص خود را دارد که گاه ایجاد خوشحالی و گاه ایجاد نگرانی در میان جامعه می کند.

وی ادامه داد: ارتباط مستمر با رسانه باعث می شود تا مردم بتوانند دغدغه ها و پرسش های خود را به صنایع انتقال و آن ها نیز پاسخگو باشند که این مسئله فقط از عهده رسانه برمی آید.

ضعف تعامل صنایع استان با رسانه

شیرازی زاده با اشاره به ضعف تعامل صنایع استان با رسانه افزود: از آنجاییکه ارتباط صنایع مادری چون پالایشگاه با اصحاب رسانه ضعیف بود در سال جدید سیاست تعامل با این بخش در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: زبان صنعت، زبانی فنی و تخصصی است و نیاز به آشنایی با پیچیدگی ها آن برای شرح به مردم دارد که در گرو ارتباط بیشتر پالایشگاه و رسانه است.

شیرازی زاده با اشاره به همکاری پالایشگاه در برپایی جشن روز خبرنگار، افزود: امیدورایم این مراسم فتح بابی برای ارتباط بیشتر بین صنعت پالایشگاه و اهالی فرهنگ و رسانه باشد.

وی گفت: در هفته های اخیر  مباحث مختلفی چون ایجاد آلودگی در خصوص پالایشگاه شازند مطرح شده است که در این خصوص پالایشگاه حاضر است با رسانه ها جهت شفاف سازی در تعامل باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: خبرنگاری شغل والایی است و در سراسر جهان نقش آگاهی بخش و روشنگر خبرنگار مورد تقدیر است.

حسین شاکری با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در غزه افزود: نباید از نقش خبرنگاران روشن اندیش و انساندوستی که برای انعکاس این وحشی گری پا به غزه گذاشته اند غافل شد.

وی ادامه داد: اگر خبرنگاران نبودند و اخبار کشتار زنان و کودکان بی دفاع را مخابره نمی کردن این آگاهی و اعتراض ها در دنیا اینقدر وسیع نمی شد.

شاکری بیان کرد: روحیه بزرگ و نگاه انسانی خبرنگارانی که در این منطقه جای تقدیر دارد و باید برای آن عده از خبرنگارانی که در این راه کشته شدند، طلب آرامش و مغفرت کرد.

وی با بیان اینکه خبرنگاری شغلی حساس است، اظهار کرد: حضور مسئولین رده اول استان در مراسم جشن روز خبرنگار نشان از دید خوب آن ها نسبت به این حرفه است.

حرمت قلم در دست خبرنگاران ارزش کار آنان را بالاتر برده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان با بیان اینکه حرمت قلم در دست خبرنگاران ارزش کار آنان را بالاتر برده است، ادامه داد: خبرنگاران باید شان و منزلت خود را بدانند و نگاه مسئولانه تری به حرفه خود داشته باشند البته مسئولین نیز باید در راستای حفظ حرمت مقام خبرنگار تمام تلاش خود را بکنند.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی بیش از ۳۰۰ خبرنگار دارد، اظهار کرد: بالا بودن تعداد خبرنگاران، انتظارات مردم استان از بخش رسانه را نیز بالا می برد.

وی افزود: بنابراین مطبوعات  نیز باید حرمت مردم را نگه دارند و خروجی متناسب تر بدهند و بدانند که داشتن مطبوعاتی با کیفیت بالا و خروجی بیشتر و بهتر خواست نگاه تیزبین مردم است.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و فرهنگ افزود: با توجه به شعار سال و اهمیت فرهنگ اقتصادی این مهم در دستور کار قرار گفت و در اولین قدم برپایی مشترک این جشن با پالایشگاه و استانداری بوده است.

اما بخش اصلی این مراسم مربوط به دردل و طرح مشکلات خبرنگاران بود. محمد رجائیان مدیر مسئول هفته نامه سرچشمه، نیره یوسفی راد مدیر مسئول هفته نامه وقایع، علی ایرجی مدیر مسئول هفته نامه مجنون، عالم زاده خبرنگار ساوه از جمله افرادی بودند که پشت تریبون رفتند و به نمایندگی از اهالی رسانه استان مشکلات و دغدغه های خود را عنوان کردند.

تشکیل خانه مطبوعات، حمایت حقوقی از رسانه ها، منزلت بخشی به خبرنگاران، مسائل درآمد، مشکل مسکن خبرنگاران، امنیت شغلی،بحث بیمه و تصویب آئین نامه سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری و تشکیل خانه مطبوعات را از  اصلی ترین دغدغه و مشکل همیشگی مطبوعات استان خواندند و در این میان مسئولین نیز همچون گذشته قول همکاری داده اند.

در پایان این مراسم از خبرنگاران پیشکسوت و فعال استان تجلیل شد و همچنین از فصل نامه تخصصی فرهنگ و ارشاد به نام راه دانش نیز رونمایی شد.

این مراسم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، استاندری مرکزی و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک برپا شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.