چرای دام با ۳برابر ظرفیت در مراتع شهرستان شازند

رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری شازند گفت: در حال حاضر آمار تعداد دام موجود در شازند، سه برابر ظرفیت مراتع این شهرستان است و ورود دام های غیربومی نیز تهدید نابودی مراتع را جدی تر کرده است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از منابع طبیعی استان مرکزی، محسن محمدی اظهار داشت: شهرستان شازند به دلیل همجواری با چند استان به ویژه لرستان، متحمل مشکلاتی در زمینه ورود دام غیر بومی و غیر مجاز به مراتع این شهرستان است.

وی با بیان اینکه دو تا سه برابر ظرفیت مراتع، در سطح شهرستان شازند دام وجود دارد تصریح کرد: در مورد آسیب هایی که دام برای مراتع دارد می توان به ورود زود هنگام دام به مراتع، چرای بیش از حد و دیر خارج شدن دام از مراتع اشاره کرد.

محمدی بیان داشت: امسال دو قرق بان در مناطق مرزی و گلوگاه های این شهرستان مستقر شدند که به محض مشاهده دام غیر بومی از ورود آنها به شهرستان جلوگیری می شود و با همکاری نیروی انتظامی سعی بر شناسایی و اخراج دام های غریبه از سطح شهرستان داریم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شازند با اشاره به اقدمات حوزه آبخیزداری گفت: شازند جزو شهرستان های پیشرو در زمینه فعالیت های آبخیزداری در استان است و در ۶۷ حوزه آبخیز شهرستان عملیات بیولوژیک، بیومکانیکی و مکانیکی برای کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از اضافه شدن رسوب پشت سدهای مخزنی انجام شده است.

وی بیان کرد: در شهرستان شازند دو ذخیره گاه جنگلی حفاظت شده نیز وجود دارد که یکی ذخیره گاه بلوط با مساحت ۲۱۰ هکتار و دیگری ذخیره گاه سماق با مساحت ۷۵ هکتار است که هر گونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در آنها ممنوع است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند با اشاره به وضعیت آب های زیرزمینی در شهرستان نیز افزود: با توجه به برداشت های بی رویه ای که انجام می شود با وجود افزایش بارش امسال، افزایش سطح آب های زیر زمینی چندان به چشم نمی آید.

محمدی با بیان اینکه وجود پوشش گیاهی و مراتع خوب باعث جذب آب و ورود آن به سفره های زیرزمینی است خاطر نشان کرد: بهترین راه کمک به ثبات، تغذیه و افزایش تراز آب های زیرزمینی، انجام اقدامات آبخیزداری است که م یتوانیم از ایجاد روان آب، فرسایش خاک و هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.