بیمه شدن ۳۰ هزار هکتار مرتع در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، علی شرفی معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، گفت: مراتع و دامداری نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال کشور دارند به طوری که بیشتر روستائیان و عشایر به نحوی حیات و فعالیت معیشتی خود را وابسته به مراتع می‌دانند و از طرفی، سرمایه‌گذاری در بخش منابع طبیعی به دلیل بی‌ثباتی شرایط جوی و طبیعی از خطرپذیری بالایی برخوردار است.

وی افزود: در برخی سال‌ها این منبع مهم حیاتی به وسیله عوامل طبیعی همانند تگرگ، سیل، یخبندان رانش زمین به ویژه خشکسالی‌های متناوب صدمه دیده و کشاورزان، دامداران، مرتعداران و به طور کلی بهره‌برداران از منابع طبیعی دچار زیان‌های جبران‌ناپذیر می‌شوند؛ در این شرایط بهترین راه برای کاهش خسارت در صورت بروز خسارت بیمه مراتع است .

شرفی تصریح کرد: در سال جاری ۳۰ هزار هکتار تعهد بیمه مراتع داریم که در سه ماهه اول سال سه هزار و ۱۵۰ هکتار آن محقق شده است.

وی عدم وجود کارگزار بیمه در همه شهرستان‌ها و توجیه نبودن کارشناس صندوق بیمه به مسائل مراتع و…، مشاعی بودن مراتع و اقتصادی نبودن فعالیت‌های منابع طبیعی، بالا بودن نرخ بیمه عملیات اصلاحی و بیولوژیکی در مراتع و آبخیزداری و همچنین عدم ترویج فرهنگ بیمه مراتع در بین بهره‌برداران توسط آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و دفاتر بیمه‌گزار را از مشکلات بیمه مراتع عنوان کرد.

شرفی بیمه مراتع را قراردادی یکساله میان مرتع‌داران و صندوق بیمه کشاورزی عنوان و هدف از بیمه مراتع را تأمین و جبران خسارت‌های وارده به مرتعی که دارای طرح مصوب باشد اعلام کرد.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پایان گفت: با اجرای این بیمه، مدیریت صحیح بر مراتع جهت حفاظت از آب و خاک به اجرا در می‌آید.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.