انتظار ۷ ساله هنرمندان برای بهره‌برداری از یک پروژه ملی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، استان مرکزی استانی است که همیشه به واسطه صنعتی بودن از مواهب فرهنگی و هنری خود غافل بوده است و از طرفی همین ظرفیت گسترده صنعتی و سودآوری کلان آن باعث نشده که مردم این شهر بغیر از آلودگی سهمی هم در توسعه و ارتقا فضاهای تفریحی و فرهنگی داشته باشند.

تمامی هنرمندان و فرهنگ دوستان این استان به وضوح می دانند که کمبود امکانات فرهنگی و هنری چالشی است که با آن روبرو هستند، خصوصا برچسب کلانشهر شدن اراک در دوسال اخیر این زخم را عمیق تر کرده است.

پروژه تالار مرکزی، تنها نقطه امید هنرمندان این شهر برای تامین بخشی از امکانات و فضاهای مورد نیاز بود که متاسفانه بعد از هفت سال کلنگ زنی هنوز به ثمر ننشسته است؛ ولی با تمام این ناامیدی ها این روزها خبرهای خوبی از گوشه و کنار به گوش می رسد، خبرهایی از تلاش برای ادامه روند ساخت پروژه و رایزنی های مدیرکل فعلی فرهنگ و ارشاد استان مرکزی برای دریافت بودجه مورد نیاز این پروژه.

تالار مرکزی از پروژه های ملی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این خصوص به مهر گفت: تالار مرکزی از پروژه های ملی است که دولت مکلف است با توجه به اینکه از پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد برخوردار است، اعتبارات ملی و  منابعی را برای تکمیل و تجهیز آن تخصیص دهد.

حسین شاکری با اشاره به پیشرفت ۸۱ درصدی این پروژه افزود: با توجه به مشکلات مالی و اعتباری کشور به خصوص در بخش عمرانی، سیاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در سال جاری تکمیل و تجهیز پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد و ادامه پروژه های زخمی شده و با پیشرفت های فیزیکی کمتر است.

وی با اشاره به نگاه ویژه استاندار مرکزی به بخش فرهنگ و هنر ادامه داد: استاندار مرکزی توجه ویژه ای به این پروژه دارد و جلسه ای بهمراه وی با وزیر ارشاد در این خصوص داشته ایم که قول مساعد تامین تمامی هزینه های پروژه گرفته شده است.

شاکری گفت: هم اکنون این پروژه نیاز به هفت میلیارد تومان برای تکمیل دارد و مبلغی نیز به پیمانکار بدهکار است.

وی با بیان اینکه نگهداری و تامین تجهیزات تالار پر هزینه تر است، تاکید کرد: امیدورایم با پیگیری های انجام شده اداره کل ارشاد، استاندار و نمایندگان مجلس بتوان این طرح عظیم را امسال تکمیل کرد تا انتظار هفت ساله هنرمندان به پایان برسد.

 شاکری در خصوص جزئیات این پروژه گفت: پروژه تالار مرکزی شهر اراک در زمینی به مساحت ۱۴ هزار و ۴۰ متر مربع ساخته شده است و دارای چهار طبقه طبقه و دو زیرزمین است.

وی ادامه داد: طبقه همکف این تالار دارای ۳ هزار و ۷۰۹ مترمربع زیربنا شامل سالن موسیقی، سالن تئاتر، رستوران سرپوشیده، رستوران روباز، محل استراحت هنرمندان، لابی مرکزی، اداری پست برق، اتاق کنترل، اتاق نور، پله‌های دسترسی و سرویس‌های بهداشتی است.

شاکری افزود: طبقه اول به مساحت ۲ هزار و ۵۳۵ مترمربع دارای لابی مرکزی، گالری و نمایشگاه، اطاق کنترل برق و تجهیزات، بخش مخابرات و کنترل است.

وی تصریح کرد: طبقه دوم به مساحت یک هزار و ۹۴۵ مترمربع دارای لابی مرکزی، کلاس‌های آموزشی، اطاق ترجمه همزمان، سالن خبرنگاران، پله دستی، سالن اختصاصی vip، سالن انتظار، رخت‌کن، سرویس بهداشتی، وید آسانسور، کتابخانه، اتاق مربی موسیقی در نظر گرفته شده است.

شاکری گفت: طبقه سوم نیز با زیربنای ۷۷۸ مترمربع دارای لابی مرکزی، اتاق خواب، اتاق هواسازی، ورودی پله آسانسور، پله فرار و پله دسترسی طبقات، فضای بالای سن، وید آسانسور، انبار، اتاق برق و کنترل تاسیسات و پله فرار پشت صحنه اتاقک آسانسور است.

وی گفت: همچینین این تالار دارای دو زیرزمین در قسمت های مختلف است که زیرزمین قسمت اول این تالار به متراژ ۴چهار هزار و ۲۰۲ متر مربع دارای پارکینگ مراجعان، ورودی، اتاق‌های گریم مردان و زنان، کارگاه دکور و چوب، کارگاه فلزی، نقاشی، خیاطی، عکاسی، انبارهای لباس مردان و زنان، اتاق‌های روی نیم صفحه، نور، صدا، رختکن تمرین، کانال آدم‌رو، استراحت و خدمات بازرگانی، پست برق، نمازخانه مردانه، نمازخانه زنانه، اتاق‌های تعمیرات، انباردار، پارکینگ ، تمرین و زیرزمین است.

مدیرکل ارشاد استان توضیح داد: زیرزمین قسمت دوم به مساحت ۸۷۱ مترمربع دارای فضای زیرصحنه اتاق‌های پرسنلی، برق، صحنه، مرکز خانه مرکزی، مخزن آب، اتاق ژنراتور، تقسیم برق، فرار رو دسترسی به سالن تئاتر و موسیقی و پشت صفحه و موتورخانه و پارکینگ است.

مهندس ناظر پروژه تالار مرکزی نیز به مهر گفت: این پروژه تاکنون ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و منتظر اعتبار برای ادامه کار است.

علی صادقی افزود: این پروژه هم اکنون به دو پیمانکار محول شده است و سالن تئاتر و موسیقی بر عهده یک پیمانکار و باقی قسمت ها نیز بر عهده پیمانکار دیگر است.

وی گفت: این پروژه از سال ۸۶ آغاز و تاکنون ۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

تامین بودجه باعث تسریع روند ساخت می شود

مهندس ناظر پروژه ادامه داد: قطعا تامین بودجه باعث تسریع روند ساخت می شود، زیرا برای تکمیل به هفت میلیارد تومان دیگر نیاز است در حالیکه هفت میلیارد نیز طلبِ قبلی پیمانکار است.

صادقی در خصوص دو سالن استاندارد موسیقی و تئاتر تالار اظهار کرد: سالن تئاتر با ظرفیت ۷۰۰ نفر و موسیقی ۴۰۰نفر در مراحل پایانی کار است  و منتظر تامین اعتبار برای  تکمیل از جمله آکوستیک کردن دیوار و کف پوش کردن  است.

وی گفت: البته مراحل تجهیز تالار از قبیل صندلی ، نور و… بر عهده پیمانکار نیست.

صادقی یادآور شد: این طرح در ۱۴ هزار مترمربع زیربنا و ۱۲ هزار مترمربع بنا در چهار طبقه آماده می شود و دارای امکاناتی چون گالری، سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و… است.

بالیدن به فرهنگ و هنر یک خطه فقط به نام آوری گذشتگان و فخرآوری مشاهیر نیست، در دنیای کنونی این امکانات است که می تواند در کنار ذوق، خلاقیت و هنر جوانان آن ها را پربارتر و طی مسیر را برایشان آسان تر کند. امید می رود که تالار مرکزی هرچه سریعتر به جمع فضاهای فرهنگی هنری شهر افزوده شود تا نگرانی های دلسوزان فرهنگ و هنر این شهر نیزکمی کمتر شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.