آغاز عملیات آبرسانی به حیات وحش منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک

به گزارش مرکزی دیلی،ˈامیر انصاریˈ روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: خشکسالی های دهه اخیر باعث شده سطح سفره آب زیرزمینی منطقه هفتاد قله به شدت کاهش یابد و چشمه سارها و روان آب های این منطقه نیز خشک شود.

وی توضیح داد: کمبود شدید آب همچنین بر کیفیت تنوع گونه های گیاهی و مرتعی این منطقه نیز اثر گذاشته و حیات وحش این زیستگاه مهم با معضلات کمبود منابع آب و غذا دست و پنجه نرم می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: یک تانکر ۱۰ هزار لیتری در منطقه حفاظت شده هفتادقله اراک نصب شده که ۴۰آبشخور حیات وحش این زیستگاه را بصورت مصنوعی در شرایط کم آبی تغذیه می کند و یک خودروی آبرسان نیز به صورت سیار با سرکشی به مناطق زیستگاهی استان کار آبرسانی به این مناطق را برعهده دارد.

انصاری توضیح داد: پروژه ایجاد خط آبرسانی به منطقه هفتاد قله به طول ۱۱ کیلومتر با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال نیز در دست انجام است که پیش بینی می شود نیمه مرداد امسال با بهره برداری از آن معضل تامین آب آبشخورهای حیات وحش این زیستگاه به صورت ریشه ای حل شود.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی علاوه بر تاثیر مستقیم بر پوشش گیاهی بر زیست حیات وحش نیز اثرگذاری دارد و موجب افت زاد و ولد ، مهاجرت گونه های ارزشمند و حتی در مراحل حاد مرگ و میر حیات وحش می شود.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک واقع در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اراک با مساحت ۹۷ هزار و ۴۰۷ هکتار یکی از زیستگاه های طبیعی مهم حیات وحش در استان مرکزی است.

کاسنی، نعناع، شب بو، تنگرس، نسترن، لرک، فرفیون و اسپند از جمله گونه های گیاهی و آهو، کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال،گرگ، گورکن، خرگوش، تشی و روباه از جمله گونه های جانوری این منطقه حفاظت شده است.

کبک، تیهو، بلدرچین ، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، کرکس، شاهین، بوتیمار و حواصیل از جمله گونه های پرندگان و انواع افعی ها ، مارآبی و لاک پشت از گونه های خزنده این منطقه محسوب می شوند.

منطقه هفتادقله در دوران قاجاریه، یکی از شکارگاه های سلاطین قاجار بوده وبیش از ۶۲ کتیبه و سنگ نوشته باقیمانده در دیوارهای صخره ای دره چکاب و ۴۰۰ سنگ نوشته در ۷۰ قله این منطقه بیانگر اهمیت زیست محیطی این حوزه است.

هم اینک ۱۲ و نیم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.