قیمتهای نجومی فروش میوه های تابستانی در اراک/ سایه سنگین دلال‌ها بر بازار میوه و تره بار

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، استان مرکزی که علاوه بر قطب صنعتی، یکی از قطبهای کشاورزی نیز محسوب می شود اما مردمش باید برای خرید یک کیلو میوه ۱۰درصدی بیشتر از دیگر مردم کشور پول بپردازند این در حالیست که نه مراکز عرضه میوه و تره بارش به مراکز عرضه میوه و تره باری که در دیگر نقاط کشور است برتری دارد نه درامد مردمش که عمدتا قشر کارگرند بیشتر است.

مسئله ای که متاسفانه تاکنون اگر از دید مسئولان این استان و کلان شهر اراک مخفی مانده در نگاه مردم استانهای همسایه در سالهای اخیر به عنوان یک امتیاز است و باعث شده تا از هر خیابان و کوچه ای که می گذری شاهد خودروهای نیسان حامل بار میوه ای باشی که متاسفانه با مجوز شهرداری کلان شهر اراک به فروش میوه پرداخته و بعد هم به شهرخودشان برمی گردند.

در واقع سود فروش میوه برای میوه فروشان سیار غیر اراکی آنقدر زیاد هست که هم ارزش کرایه دادن به شهرداری را داشته باشد هم سختی راه و دوری از خانواده را تحمل کنند.

یکی از شهروندان اراکی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بازار میوه کلان شهر اراک گفت: متاسفانه در اراک بازارچه میوه و تره باری نیست که مردم برای خرید خود به آن مراجعه کنند و اگر خواهان خرید میوه با قیمت مناسب تر باشیم باید از هر کجای این شهر که زندگی می کنیم به محدوده بازار مراجعه کنیم. هرچند میوه هایی که در این منطقه هم به فروش می رسند به واسطه عدم برخوداری از کیفیت مناسب باید نیمی از آنرا بدور بریزیم!

احمد همتی افزود: کیفیت نامناسب میوه های عرضه شده در بازار میوه مرکزشهر بسیار پایین و این مسئله گاها موجب درگیری هایی بین مردم و فروشندگان می شود.

یکی دیگر از شهروندان از تفاوت فاحش قیمتهای میوه در اراک گلایه کرد و گفت: در مرکز شهر اراک در سه نقطه محدوده باغ ملی تا ابتدای کوچه آموزش و پرورش سابق، خیابان امیرکبیر (یا کوچه مرغیهای سابق) و محدوده حصار تا ابتدای خیابان قائم مقام محل عرضه میوه و تره بار است این در حالیست که در هر سه نقطه عنوان شده میوه ها کیفیتی یکسان دارند و فروشندگان به صورت درهم میوه را به مردم می فروشند.

خرید میوه این روزها برای مردم بسیار سخت شده است

وی ادامه داد: اما قیمتها بسیار متفاوت است برای مثال انگور یاقوتی در یک مغازه این روزها با قیمت هر کیلو ۱۰ هزار تومان در مغازه دیگر به قیمت ۸ هزار تومان به فروش می رسد هرچند این قیمت در مغازه هایی که مشتری اجازه دارد به صورت دست چین شده میوه را خریداری کند تا ۱۴ هزار تومان هم افزایش می یابد.

کریم تبسمی افزود: واقعا خرید میوه این روزها برای مردم بسیار سخت شده مخصوصا اگر کسی بخواهد میوه را برای یک وعده میهمانی و به صورت دست چین شده خریداری کند که در این صورت باید برای چند کیلو میوه ناقابل بیش از ۵۰ هزار تومان پول بپردازد.

یکی دیگر از شهروندان نیز در گفتگو با مهر با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارچه های عرضه میوه و تره بار در کلان شهر اراک گفت: متاسفانه شهرداری در سالهای پیش مراکزی را با عنوان بازارچه های محلی عرضه میوه در محلات مختلف احداث کرد اما این مراکز به مشاغل مختلف دیگر هم واگذار شد این در حالیست که میوه فروشی های مستقر در این مراکز گاها میوه ها را با قیمت بیشتر هم به فروش می رسانند!

زهرا خدامی افزود: عدم نظارت بر قیمت میوه های عرضه شده در شهر اراک و بی توجهی مسئولان به مشکلات مردم در این حوزه باعث شده تا دلالان بازار میوه هر روز قدرتمند تر شوند و پول بیشتری را به جیب بزنند.

نابسامانی بازار میوه و تره بار در استان مرکزی و البته کلان شهر اراک امروز به چنان معضلی در این شهر تبدیل شده است که صدای استاندار مرکزی را در ستاد تنظیم بازار استان هم درآورد. اعتراضی که اگر به مزاق مسئولان بازرگانی استان و شهرداری خوش نیامد خیال مردم را راحت کرد که بالاخره یک مسئول در استان مرکزی این موضوع را متوجه و صدای دادخواهی مردم را شنیده است.

نابسامانی بازار میوه و تره بار استان مرکزی  به اوج خود رسیده است

استاندار استان مرکزی در جلسه تنظیم بازار شامگاه سه شنبه ضمن انتقاد از این نابسامانی و عدم نظارتها گفت: نابسامانی بازار میوه و تره بار در استان مرکزی و کلان شهر اراک به اوج خود رسیده و کسی به فکر حل مشکلات در این حوزه نیست.

مقمیی با انتقاد از عملکرد شهرداری اراک در بخش ایجاد بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار گفت: نباید اجازه دهیم هرکس به هر قیمت که می خواهد میوه را در این منطقه به فروش برساند مگر مردم این استان و شهر چه تفاوتی با مردم دیگر نقاط کشور دارند که باید میوه را گرانتر بخرند؟

وی ادامه داد: جامعه کارگری و کم درآمدی که ۴۵ هزار تومان پول یارانه نقش بسزایی در زندگی اشان دارد چرا باید برای خرید هر کیلو میوه ای که مشابه اش در سراسر کشور عرضه می  شود ۱۰ درصد بیشتر پول از جیبشان بپردازند؟

بازار میوه اراک خرده فروشی است نه عمده فروشی!

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز دراین جلسه گفت: میوه فروشان اراکی در قیمت بالای میوه نقشی ندارند و این حضور دلالان میوه در میدان میوه و تره بار است که باعث گرانی میوه شده است.

جمشید زند با اشاره به تفاوت سود فروش میوه در مراکز عرضه میوه مرکز شهر و مراکز میوه حاشیه شهر اراک گفت: این سود بین ۱۰ درصد تا ۳۵ درصد متغیر است و مردمی که توان خرید میوه دست چین را ندارند عمدتا به مراکز خرید مرکز شهر مراجعه می کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار میوه در استان مرکزی و کلان شهر اراک گفت: استاندار مرکزی باید با در نشستی با مسئولان این بخش هر چه سریعتر تکلیف بازار میوه اراک را مشخص کند چرا که در این میان صنف میوه فروشان نیز شاید اوضاع بهتری پیدا کنند.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در ادامه به بازرسی های صورت گرفته از صنف میوه و تره بار استان در سالجاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون یک هزار و ۴۴۴ مورد بازرسی از واحدهای صنفی فعال در این حوزه صورت گرفته که در نهایت ۱۰۳ پرونده تخلف تشکیل و ۷۲ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۲۵۰ ریال مجوعا متخلفان به پرداخت جریمه محکوم شده اند.

زند با بیان این که بازار میوه اراک یک بازار خرده فروشی است نه عمده فروشی گفت: در بازار میوه اراک بنکدار بزرگی فعالیت ندارد و تنها بنکدار میوه این شهر انبارهایش در استان قم وجود دارد.

میوه استان مرکزی دست دوم است

وی ادامه داد: فعالان بازار میوه در میدان تره و بار اراک میوه خود را از قم می آروند حتی در شهر خنداب نیز به واسطه نزدیکی این شهر با همدان میوه آن از طریق همدان تامین می شود و این مسئله باعث گرانی میوه در اراک و مجموع استان مرکزی شده چرا که میوه عرضه شده در این منطقه دست دوم است!

رئیس اتاق اصناف افزود: میدان میوه و تره بار اراک محل واحدی برای تامین میوه استان نیست و هر شهر در این استان نسبت به تامین میوه مورد نیازش از شهر دیگری اقدام می کند که این مسئله با توجه به دست به دست شدن میوه تا زمانی که به دست خریداران می رسد موجب گرانی آن می شود.

نیاز صنایع استان مرکزی هم از خارج استان تامین می شود

زند ادامه داد: حتی شرکت های طرف قرارداد با صنایع بزرگ شهر اراک نیز نیاز این بخش را در زمینه تامین میوه، سبزیجات و …. از اصفهان و قم تامین می کنند و میدان میوه و تره بار اراک حتی نقشی در تامین نیاز صنایع ندارد چرا که تامین این نیاز از خارج استان به صرفه تر برای شرکت های فوق خواهد بود.

وی با اشاره به مکان نامناسب میدان میوه و تره بار اراک افزود: نامناسب بودن این مکان در کنار قیمت بالای محصولات عرضه شده موجب می شود تا اولا قیمت میوه در اراک بالا بوده ثانیا با توجه به این که کالا یک دست بیشتر در این منطقه می چرخد کسی رغبتی به خرید کالای گرانتر نداشته باشد.

میدان میوه و تره بار اراک فاقد سردخانه است

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در ادامه نبود سرخانه را از دیگر مشکلات میدان میوه و تره بار اراک برشمرد و گفت: نبود سردخانه در اراک اجازه فعالیت به بنکداران بزرگ را در این شهر نمی دهد و این مسئله باعث شده تا تمام بنکداران این منطقه در قم فعال باشند.

زند ادامه داد: شهر اراک یک شهر صنفی نیست یک شهر صنعتی است که متاسفانه امکانات لازم برای فعالیت های صنفی را ندارد.

میدان تره بار اراک متولی ندارد

مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این باره گفت: نبود متولی مشخص در میدان میوه و تره بار عامل اصلی مشکلات این بخش است.

قیمت میوه را دلالان تعیین می کنند نه وضعیت بازار

فروتن افزود: نبود متولی در میدان میوه و تره بار موجب رشد قارچ گونه دلالان در این بخش شده و قیمت میوه را دلالان تعیین می کنند نه وضعیت بازار.

وی با بیان این که هیچ یک از فعالین میدان میوه و تره بار اراک ویژگی یک میدانی را ندارد افزود: کسی که خودش به صورت خرده مقداری میوه را از بنکدار دیگری می خرد نمی تواند با قیمت مناسب آن میوه را در بازار عرضه کند.

وی با تاکید بر ضرورت تعیین متولی میدان میوه و تره بار اراک گفت: باید متولی این بخش مشخص شود که شهرداری مسئول است یا تعاونی روستایی بعد نسبت به برنامه ریزی در خصوص ساماندهی آن فکر شود.

مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه با اشاره به وجود ۱۲۰ غرفه میوه فروشی در میدان میوه وتره بار اراک گفت: از این تعداد ۱۱۹ فروشنده فعال در این مرکز فاقد کارت هستند یعنی بدون مجوز کار می کنند و بیشتر نقش دلالی دارند تا میدان داری.

فروتن دو دستگی را از دیگر مشکلات میدان میوه و تره بار اراک برشمرد و گفت: گروه فروشندگان قدیمی هیچ سازگاری با گروه فروشندگان جدید در میدان میوه و تره بار ندارند و این دو دستگی در تعیین قیمت میوه ها نیز تاثیر گذاشته است.

وی با بیان این که میدان میوه و تره بار اراک کارایی لازم را ندارد افزود: استان مرکزی و شهر اراک فاقد مرکزی برای تنظیم میوه است و نمی تواند در بخش کارشناسی قیمت میوه خوب عمل کند.

میوه و سبزیجات دو محصولی که سلامت مردم را تضمین می کند اما هر بخش با شانه خالی کردن از مسئولیت خود گناه گرانی و چنددستگی نابسامانی بازار میوه در اراک را به گردن دیگری می اندازند.

اما در این میان این مردم هستند که با وجود فشارهای اقتصادی و تورم، مجبورند میوه را ۱۰ درصد گران تر از استانهای کشور خریداری کنند و به علت این گرانی این محصول غذایی را از سبد خرید خود حذف کنند یا حجم آن را پایین بیاورند. اتفاقی که در کلان شهر صنعتی اراک می تواند سرآغاز بیماریهای رنگ و وارنگ باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.