گفت‌وگو با پایه‌گذاران اسلک لاین در ایران…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، وقتی خبر دار شدیم پایه‌گذاران رشته‌ی تازه‌ تأسیس اسلک‌لاین در ایران(که البته در دنیا هم سابقه‌ای بیش از ۳۰ سال ندارد) اراکی هستند به همت عکاس‌مان که باب آشنایی ما با آنها را باز کرد دعوت‌شان کردیم.

گروه ایران‌اسلک‌لاین دو نفره است؛ کیاوش شریفی و محمدرضا آبایی که دانشجویان رشته‌های مکانیک و زبان انگلیسی هستند و البته میزان قابل توجهی از عمر فعالیت ورزشی‌شان را در کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی گذرانده‌اند حالا پنج سال است که اسلک لاینرند و تأکید می‌کنند که این بندبازی نیست.

محمدرضا آبایی گفت: پنج سال پیش از طریق فضای مجازی با این رشته آشنا شدم. با توجه به اینکه این رشته به ایران وارد نشده بود و هیچگونه اطلاعاتی در این خصوص در کشور قابل دریافت نبود سعی کردم با اطلاعاتی که از اینترنت، مشاهده‌ی فیلم‌های آموزشی و برقراری ارتباط با اسلک‌لاینر‌های دنیا به دست می‌آورم این ورزش را فرا بگیرم.

وی که در ابتدا از وسایل سنگ‌نوردی برای تمرین و انجام اسلک‌لاین استفاده کرده و به مرور هم‌گروهش و علاقه‌مندانی در دیگر استان‌ها را با این ورزش آشنا و به آن جلب کرده است گفت: با تجربیاتی که طی این چند سال در خصوص این رشته ورزشی کسب کرده‌ایم حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

وی ادامه داد: زمانی که هیچ جای ایران این ورزش انجام نمی‌شد در اراک توسط تعدادی از ورزشکاران سنگ‌نورد به آن پرداخته شد و به نوعی توانستیم اصول و قواعد آن را فرا گرفته و به دیگرران آموزش دهیم.

آبایی با اشاره به اینکه بیشتر وقت‌مان صرف جمع‌آوری اطلاعات این رشته شده و به همین دلیل پا گرفتن این رشته زمان برد خاطرنشان کرد: استان‌های دیگر اطلاعات آماده را از ما دریافت کردند و توانستند پیشرفت‌های خوبی هم داشته باشند.

وی ادامه داد: از آنجا که این ورزش از اراک و استان مرکزی برای اولین بار در کشور مطرح شده است درصدد هستیم این ورزش را در کشور به نام اراک ثبت کنیم.

ورزش اسلک لاین در کشور متولی ندارد

آبایی اظهار داشت: به دلیل اینکه این ورزش توسط خودمان در کشور معرفی شده و زیر نظر هیچ هیئتی نیست سعی کردیم برای ساماندهی آن در قالب یک فدراسیون یا هیئت ورزشی اقدام کنیم اما، در پیگیری‌هایی که داشتیم مشخص شد ثبت این ورزش در کشور و ایجاد فدراسیون نیازمند مصوبه مجلس و یکسری اقدامات بسیار زمان‌بر است که پیگیری آن با توجه به مشغله‌ی موجود برای ما امکانپذیر نبود و از خیر آن گذشتیم.

وی خاطرنشان کرد: اوایل به دلیل اینکه مکان مناسبی را برای تمرین نداشتیم در منزل تمرینات را انجام می‌دادیم ولی امروز این ورزش را در پارک‌های سطح شهر هم انجام می‌دهیم.

آبایی افزود: انجام این ورزش در پارک‌ها به دلیل شرایط متغیر جوی و برخی از مسائل به سختی انجام می‌شود. برای تقویت و توسعه این ورزش نیازمند یک سالن سرپوشیده هستیم و امیدواریم با در اختیار داشتن سالن بتوانیم این رشته را گسترش دهیم.

وی یادآور شد: پیگیری‌های برای اینکه این ورزش به زیر مجموعه ورزش کوهنوردی اضافه شود انجام دادیم ولی با این نگرانی که این ورزش همانند رشته سنگ‌نوردی در فدراسیون کوهنوردی مظلوم واقع شود از این موضوع صرفه نظر کردیم.

آبایی در سال ۹۱ در جشنواره‌ای که در بیستون برگزار شد و در آن چند اسلک‌لاینر فرانسوی از سوی فدراسیون کوهنوردی دعوت شده بودند حضور پیدا کرد و توانست بدون تمرین قبلی لاین را در ارتفاع ۲۵ متری طی کند.

وی در اینباره گفت: ورزشکاران فرانسوی باور نمی‌کردند در ایران هم ورزشکاری در این رشته فعالیت داشته باشد و این جشنواره زمینه آشنایی بیشتر را با ورزشکاران فرانسوی برای من فراهم کرد.

آبایی بیان کرد: بعد از این جشنواره با ورزشکاران فرانسوی ارتباط خوبی برقرار کردیم و آنها تعدادی از وسایل این رشته را در اختیار ما قرار دادند.

وی یادآور شد: دو ماه بعد از جشنواره بیستون در فستیوالی که در ترکیه برگزار شده بود شرکت کردیم و در آنجا هم توانستیم خوش بدرخشیم.

آبایی در خصوص برنامه‌های آینده ورزشی رشته اسلک‌لاین بیان داشت: در آینده نزدیک چند مسابقه در کشورهای خارجی برگزار می‌شود که امیدواریم بتوانیم به این مسابقات اعزام شویم .

آبایی افزود: همچنین یک پروزه ورزشی مشترک با ورزشکاران آمریکایی داریم که در کشورهای آمریکا و ایران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه با هدف ترویج فرهنگ صلح و دوستی برگزار می‌شود.

آبایی ادامه داد: در حال پیگیری هستیم تا برگزاری بخش اسلک لاین دوره بعدی جشنواره بیستون که قرار است مهرماه برگزار شود را بر عهده بگیریم و از ورزشکاران خارجی جهت حضور دعوت کنیم.

اسلک لاین نیازمند حمایت است

کیاوش شریفی نیز در این گفت‌وگو اسلک‌لاین را هنر حفظ تعادل و راه رفتن، بر روی تسمه یا طنابی که بین دو نقطه محکم شده باشد معرفی کرد و گفت: اسلک‌لاینر با بهره‌گیری از آرامش و تسلط بر اعصاب می‌تواند تعادل خود را در این شرایط حفظ کند.

وی که به همراه هم‌گروهش قله‌های زیادی را فتح کرده است، با اشاره به اینکه این کار بر روی یک تسمه از جنس پلی‌استر یا نایلون انجام می‌شود افزود: بعضی افراد آنرا برای تفریح انجام می دهند، بعضی به عنوان ورزش به آن می‌پردازند و برخی دیگر آنرا برای رسیدن به سطح بالاتری از تسلط بر ذهن و آرامش درونی انجام می‌دهند.

شریفی خاطرنشان کرد: اولین اسلک‌لاین دنیا در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط افرادی با نام‌های آدام گروسکی و جف الینگتون در آمریکا انجام شده است و حدود پنج سال است که در کشور ما نیز به آن پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ورزش اسلک‌لاین را همه می‌توانند انجام دهند و امروز مورد توجه جوانان قرار گرفته است بیان کرد: مسئولین باید امکانات اولیه این ورزش را در سطح کشور فراهم کند تا جوانان بتواند این ورزش را به راحتی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه این ورزش نیاز به امکانات پیچیده‌ای ندارد افزود: با یک سالن دارای تشک برای رفع خطر آسیب ناشی از سقوط از ارتفاع می‌توان این ورزش را آموزش داد و تمرین کرد.

شریفی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کشور استعدادهای خوبی در این رشته وجود دارد فراهم کردن زیرساخت‌های این رشته وزشی در کشور و استان مرکزی می‌تواند افتخارات فراوانی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای گسترش این رشته ورزشی‌ سطح های‌لاین را در روستای انجدان و شهرهای اراک، تفرش و لرستان راه‌اندازی کرده‌ایم.

تجهیزات گران و غیر قابل دسترسی

شریفی با اشاره به اینکه تجهیزات این رشته ورزشی برای علاقه‌مندان به این رشته گران تمام می‌شود و اکثرا باید از خارج کشور تأمین شود افزود: تهیه وسایل مورد نیاز این ورزش بین پنج تا شش میلیون تومان هزینه دارد.

شریفی با بیان اینکه در حال ساخت برخی وسایل این ورزش هستیم افزود: خوشبختانه وسایلی که تولید شده‌اند از امنیت بالایی برخوردار هستند ولی برای استانداردسازی بیشتر نیازمند یکسری مواد اولیه هستیم که به سختی در ایران قابل دسترسی است.

وی با بان اینکه بخشی از تجهیزات این ورزش با ورزش سنگنوردی مشترک است افزود: ما با کمک ورزشکاران فرانوسی به برخی تجهیزات خاص دست پیدا کردیم اما، دیگر اسلک‌لاینرها تمام تجهیزات را در اختیار ندارند و از آنجا که این ورزش علاوه بر روی زمین در ارتفاعات مختلف نیز انجام می‌شود نداشتن تجهیزات استاندارد برای ورزشکاران خطرآفرین خواهد بود.

وی با تأکید براینکه با شناختی که از ما در دیگر کشورها ایجاد شده و توانایی که در این ورزش کسب کرده‌ایم امکان حضور در مسابقات خارجی را داریم ادامه داد: به دلیل برخی مشکلات که در تهیه ویزا و هزینه‌ی سفر داشته‌ایم برخی از مسابقات برون‌مرزی را که قرار است در ایتالیا و لهستان برگزار شود را از دست داده‌ایم و امیدواریم با حمایت مسئولین بتوانیم در دیگر مسابقات شرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این ورزش در کشور متولی خاصی ندارد تمامی هزینه‌های اعزام به مسابقات خارجی و سایر هزینه‌های مسابقات را خودمان پرداخت کردیم.

پایه‌گذاران اسلاک‌لاین در ایران در این گفت‌و گو خواستار حمایت مراجع ذیربط در خصوص ثبت این رشته به نام اراک و توسعه‌ی آن در کنار تأمین زیرساخت جهت آموزش و تمرین این ورزش شده و با اشاره به حمایت هیئت کوهنوردی استان از این ورزش همچنین پیوستن اسلک‌لاین به این هیئت را خواستار شدند چراکه در این صورت این این ورزش ساماندهی شده و به امور آن توسط هیئت رسیدگی می‌شود و آنان می‌توانند به توسعه‌ی آموزش، تمرین و شرکت در مسابقات بپردازند.

به گزارش ایسنا، این گروه با ایجاد سایت و قرار دادن فیلم‌ و عکس در آن سعی در معرفی بیشتر و رشد این ورزش دارند و این اقدامات فرصت و فراغتی جهت پیگیری امور اداری برای آنها باقی نمی‌گذارد براین اساس نیازمند ساماندهی در قالب یک هیئت ورزشی هستند.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.