سنگ معادن چشم آبگرم محلات را کور می‌کند؟!

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، شاید خیلی‌ها ندانند و بعضی‌ها بدانند که در استان مرکزی از نظر تئوری البته، فرصت‌های زیادی برای پول درآوردن و بالا بردن سطح زندگی هست اما، یک جای کار می‌لنگد: “ما نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم این امکانات را بکار بگیریم” و شاید هم در اولویت‌بندی‌هایمان مانده‌ایم!

هرچه که هست همه کارشناسان اقتصادی اذعان دارند که از میان تمام صنایع(که اتفاقا استان مرکزی به وفور و متأسفانه بیشتر از آلودگی آنها بهره‌مند است) صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت کم‌خرج و پرسود که سرمایه‌ی اصلی‌اش موهبت‌های خدادادی اطراف‌مان است یکی از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی در دنیاست که با چاشنی تبلیغات و تشریفات کشورهای مختلفی که عمدتا از منابعی همچون نفت و ظرفیت‌های معدنی بی‌بهره‌اند را در بخش‌های مختلف به درآمدهای سرشار رسانده و یکی از این بخش‌ها گردشگری سلامت است که اتفاقا ظرفیت آن در ایران و البته استان مرکزی موجود است.

آبگرم محلات یکی از این ظرفیت‌های سرشار است که مدت‌هاست از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی یاد شده اما، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این پتانسیل سرشار هنوز نتوانسته بالفعل شده و نقشی هرچند کوچک در توسعه‌ی اقتصادی نه استان که روستای آبگرم ایفا کند.

آبگرم محلات از نوع آب‌های گرم عمقی است که از بخار خمیره سنگ‌های سوزان درون پوسته زمین به وجود آمده و به سطح زمین می‌رسد همچنین آب این چشمه‌ها از ترکیبات آب‌های سولفاته کلسیک و از دسته آب‌های هیپرترمال است که در درمان نقرس و بیماری‌های کبدی، صفراوی – کلیوی و دستگاه گوارش مصرف دارد.

همچنین وجود گاز رادون که موجب درمان انواع بیماری‌های ریوی می‌شود از دیگر ویژگی‌های این چشمه‌ها به حساب می‌آید، آبگرم محلات از نظر خواص شبیه چشمه کاشا-اویان در فرانسه است.

آبگرم محلات با پتانسیل خوبی که برای جذب گردشگر دارد اما، با به وجود نیاوردن امکانات لازم باعث نارضایتی گردشگران و پشیمانی آنها از انتخاب این مکان به عنوان مقصد گردشگری شده است.

یکی از شهروندان اراکی که سفر به آبگرم را تجربه کرده است در خصوص این مکان اظهار داشت: تصوری که قبل از ورود به این مکان داشتم با چیزی که مشاهده کردم کاملا متفاوت بود اطراف آبگرم کثیف بود و همچنین امکانات رفاهی لازم در اطراف آبگرم موجود نبود.

وی که دلیل سفرش به محلات را عمل به توصیه‌ی پزشک جهت استفاده از خواص آب‌های معدنی چشمه‌های آب گرم عنوان کرد افزود: با اینکه برای رفتن به آبگرم سرعین مسافت طولانی‌تری را باید طی کنم اما، با وضعیت آبگرم محلات، حاضرم مسافت طولانی را انتخاب کنم.

نبود گاز و تلفن در منطقه اطراف آبگرم!

رئیس شورای روستای آبگرم محلات در خصوص مشکلات موجود در این حوزه به خبرنگار ایسنا گفت: وجود معادن سنگ اطراف آبگرم باعث عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین و در نتیجه موجب آلودگی منطفه و تصادفات خطرناک شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن محلات بین چهار استان می‌تواند یکی از مهمترین زمینه های ورود گردشگر به این منطقه باشد خاطرنشان کرد: فراموش شدن آبگرم توسط مسئولین می‌تواند منجر به نابود شدن آن و از دست دادن گردشگران شود.

رضا بختیاری بیان کرد: علی‌رغم پیگیری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و اعطای چند پروانه و مجوزهای مورد نیاز برای بهتر شدن اوضاع نابسامان آبگرم اما، به دلیل بی‌توجهی برخی از مسئولین این مجوز و پروانه‌ها بی‌اثر مانده و پیگیری امور نیازمند توجه ویژه مسئولین است.

بختیاری با اشاره به اینکه گاز و تلفن در منطقه اطراف آبگرم موجود نیست خاطرنشان ساخت: وقتی گردشگر برای بهره‌گیری از کمترین امکانات باید مسافت طولانی را طی کند چه انتظاری داریم که دوباره از این مکان بازدید به عمل آورد.

وی خاطرنشان کرد: یک هتل و ۴۰ مهمانپذیر در منطقه وجود دارد که فاقد تلفن و گاز هستند و برای تأمین گاز از کپسول استفاده می‌کنند که امکان آتش‌سوزی را ایجاد می‌کند.

صدور مجوز معدن در منطقه آبگرم محلات خلاف قانون است

حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز در اینباره گفت: منطقه آبگرم از آنزمان که طرح جامع گردشگری از سوی دولت مصوب شد برای ساماندهی به عنوان یک شهرک گردشگری مدنظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بوجود آوردن امکاناتی از قبیل هتل و مراکز خصوصی تفریحی را در دستور کار داریم و باید از نظر بهداشت، خدمات فنی، و فردی ساماندهی شود افزود: اداره کل میراث فرهنگی این برنامه را با جدیت دنبال می‌کند.

وی صدور مجوز معدن در این منطقه را خلاف قانون دانست و گفت: مراجع مربوطه باید برای مجورهای بیش از حدی که داده‌اند جوابگو باشند چراکه اینکار باعث خشک شدن برخی چشمه‌ها و انحراف آنها شده است.

همکاری منسجم بین دستگاه‌ها برای رفع مشکل آبگرم وجود ندارد

یار محمدی فرماندار محلات نیز در اینباره اظهار کرد: معدن‌داران اطراف آبگرم پروانه و مجوز رسمی دارند و با اینکه اقدامات عملی از جانب استاندار و سازمان‌های دیگر برای رفع مشکل صورت گرفته اما، هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

وی افزود: تمام سازمان‌ها باید با هم همکاری منسجم داشته باشند و راهکار عملی و مناسبی را در خصوص معدن‌داران پیدا کنند اما، متأسفانه اعطای پروانه به معدن‌دارها یکی از نشانه‌های نبود این انسجام است.

احتمال کور شدن چشمه‌ها

به دنبال پیگیری‌های ایسنا در خصوص مشکلات آبگرم، سلیمی نماینده محلات نیز با تأیید وجود برخی مشکلات، به معضلات ناشی از وجود معادن سنگ در اطراف چشمه آبگرم محلات و استخراج بیش از حد از آن‌ها که موجب انحراف چشمه‌ها شده و در صورت ادامه‌دار بودن احتمال کور شدن چشمه‌ها را عملی می‌کند، اشاره کرد.

نماینده محلات در مجلس افزود: آبگرم محلات نقطه کانونی گردشگری استان است و ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر دارد ولی متٱسفانه سازمان صنعت و معدن با اعطای مجوز‌های اولیه برای اکتشاف سنگ از معادن اطراف آبگرم موجب ضرر رساندن به این قطب گردشگری شده است.

سلیمی بیان داشت: بخش زیادی از زمین‌ها‌ی اطراف آبگرم در دست سازمان بازنشستگی است که به بخش خصوصی واگذار شده و به این دلیل اهالی اطراف آبگرم نتوانسته‌اند به ساخت‌وساز‌های خود ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری‌های مداوم تقریبا از حدود دو سال قبل بحث تبدیل منطقه اطراف آبگرم به روستا در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نقشه ‌هادی روستا مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۴۰ میلیون نفر در مسیر مسافرتی خود به این منطقه دسترسی دارند خاطرنشان کرد: برای جذب این حجم از مسافران احتیاج به بودجه کافی برای ساخت هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و بهبود وضعیت اطراف آبگرم است.

وی همچنین ادامه داد: بین سازمان‌ها و دستگا‌ه‌ها هماهنگی و هم‌راستایی لازم وجود ندارد. بعضی از مسئولین استانی و کشوری علی‌رغم نشست‌های فراوان استراتژی جدی برای خروج آبگرم از وضعیت کنونی ندارند.

آنچه مسلم است، با وجود اتفاق نظر مسئولین مرتبط برای همکاری منسجم درخصوص آبگرم محلات جای سؤال است که چرا هیچ پیشرفتی تاکنون حاصل نشده است.

محلات نیازمند توجه و اقدام عملی سریع است پیش از آنکه این یادگار تاریخ هم مثل خیلی از آثار باستانی دیگر از بین برود و تنها نامی از آن در یادها باقی بماند.

به گزارش ایسنا، به گفته‌ی استاندار مرکزی برای اولین بار در سطح کشور ۱۰ درصد از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با ردیف بودجه مشخص در نظر گرفته شده است؛ باید دید استان مرکزی از این امکان چگونه و چه زمان استفاده خواهد کرد

گزارش از صبا خایانی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.