عمارت خاکباز؛ صندوقچه مفاخر استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، استان مرکزی بواسطه حضور مردان و زنانی تاثیرگذار در سیر تحولی تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی، به یکی از استان های زرخیز در حیطه پرورش مفاخر در عرصه های مختلف شهرت یافته است.

این استان به سبب حضور بزرگانی همچون امام خمینی (ره)، پروفسور حسابی، شهید چمران، امیرکبیر، دکتر قریب و دیگر بزرگان تاریخ ایران اسلامی در حوزه های مختلف ادبی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و اقتصادی نقش بسزایی را در رشد و توسعه کشور، تنویر افکار عمومی، دستیابی به پیشرفت های علمی و ادبی مردم ایران زمین داشته است.

مفاخر و بزرگان تاریخ بخش اعظمی از تاریخ پر پیچ و خم ایران زمین را رقم زده اند؛ بنابراین حفظ نام و یادآوری ارزش های به دست آمده برای کشور توسط این عزیزان، همچنین انتقال خدمات ارزنده آنها به نسل های آینده و برقراری ارتباطی درست و صحیح به منظور ادامه دادن راه آنها بین جوانان و این افراد از وظایف خطیر و محوله در این حوزه است که بر دوش کلیه مردم و مسئولین و به ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی قرار گرفته است.

عمارت خاکباز فرصتی مغتنم برای دیدار جوانان با مفاخر استان

عمارت خاکباز که کمتر از یک قرن پیش توسط حاج سید حسین خاکباز آخرین فرزند مرحوم آیت الله حاج آقا محسن اراکی در شهر اراک ساخته شده امروز به یکی از بناهای تاریخی این شهر و به مکانی امن برای حفظ و نگهداری گنجینه ی ارزشمند مفاخر استان مرکزی تبدیل شده است.

این موزه که با عنوان موزه مفاخر امروز در شهر اراک خودنمایی می کند یکی از بناهای زیبای تاریخی دوره ی قاجار است که از معماری زیبای آن دوران بهره مند شده است.

حوضچه ی ورودی عمارت خاکباز و نمای شکیل و زیبای آن ضمن به رخ کشیدن ذوق و سلیقه ی ایرانیان در هنر معماری نشان از علاقه ی ایرانیان به هنر و زیبایی دوستی دارد.

درختان سر به فلک کشیده، آجرهای قدیمی و بنای کوشکی عمارت دیدنی خاکباز همه و همه نشان از قدمت و تجربه های این عمارت دارند که آن را به مامنی امن برای نگهداری گنجینه و سرمایه ی ملی مردم بدل نموده است.

موزه مفاخر پیوند دهنده نسل جدید به بزرگان این سرزمین

پله های قدیمی و بلند عمارت خاکباز گذرگاه علاقمندان به آشنایی با گذشته خویش و علاقمندان به حفظ هویت آباء و اجدادیشان و پیوند دهنده نسل جدید به نسل پر افتخار گذشته این سرزمین است.

اتاق های قدیمی این عمارت امروز امانتداران نسل های دور این سرزمین و خدمتگزاران ایران عزیز شده اند.تالار مفاخر حضرت امام خمینی (ره)، تالار مفاخر مذهبی و دینی، تالار مفاخر علمی و فرهنگی، تالار امیرکبیر، تالار سرداران شهید و تالار مفاخر در قید حیات و… هر تالار حال و هوای خاص خودش را دارد و ورود به آنها فقط نیازمند کمی تفکر عمیق است تا بدانیم ایرانیان از چه نسل طلایی هستند و بدانیم جایگاهمان کجاست!؟

ورود به این تالارها می تواند هر مشتاقی را به فضاهای تاریخی دوران های مختلف کشور سوق دهد و از فداکاری های امیرکبیر، رهبری بی نظیر امام (ره)، رشادت های شهدا و خدمات ارزنده ادبی اجتماعی پروین اعتصامی حکایت کند فقط گوشی شنوا و چشمی بینا می خواهد تا خوب ببیند و بشنود، احساس کند و درس بگیرد.

اتاق مرکز اسناد موزه مفاخر شاهدی برای خدمات خالصانه زراندیشان استان

ورود به اتاق مرکز اسناد و مدارک مفاخر، گواه خوبی برای اثبات خدمات خالصانه ی زراندیشان استان مرکزی در دوره های بحرانی تاریخ است.

کارگاه مرمت و عکاسی، حمام قدیمی و خصوصی خانواده، آب انبار و قناتی که خلوتگاه مرور خاطرات پدران و مادرانمان از پدربزرگ ها و مادربزرگ هایشان و زندگی شیرین آن دوران است.

اما آنچه بیش از هر چیزی در این عمارت خودنمایی می کند سردیس ها و آثار چاپی، اسناد و عکس ها و گزارش های مربوط به بزرگان و مفاخر استان مرکزی است مفاخری همچون پروین اعتصامی که شاعر اجتماعی دردهای روزگار خویش بوده است، کربلایی کاظم ساروقی معجزه ی قرن و …

این عمارت فرصت مناسبی برای دیدار نوجوانان و جوانان با گنجینه ی مفاخر این مرز و بوم است؛ شاید بتوان گفت عمارت خاکباز فرصت آشنایی و دیدار با بزرگان این سرزمین را برای نسلی که تاریخ فرصت دیدار مستقیم آنها با این عزیزان را گرفته و فرصت زندگی در کنار آنها را نداشته اند به خوبی فراهم آورده است.

محوطه زیبا و سرسبز این عمارت امروز در حال ارائه خدمات صنایع دستی و معرفی آثار هنری این استان به مردم است؛ نگارخانه و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و هنری عمارت خاکباز ضمن مرور افتخارات این استان فرصتی را برای معرفی صنایع دستی و هنری استان مرکزی ایجاب نموده است.

مفاخر چشم به راه شنیدن پیغام های بهاری

نوروز و روزهای آغازین سال فرصت مناسبی برای بازدید از این عمارت و موزه تاریخی است چرا که فصل بهار نیز فصل دیدار با آنانی است که مدت ها از یکدیگر دور بوده اند. مفاخر نیز به مثابه گنجی گرانبها چشم انتظار شنیدن پیغام های بهاری مردم هستند.

سرپرست میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: موزه مفاخر استان مرکزی مکانی برای معرفی شخصیت ها و مفاخر این استان به نسل های آینده و گردشگران استان مرکزی است.

مجید رحمتی می افزاید: این موزه در تاریخ ۱۷ بهمن سال ۱۳۸۸ در خانه تاریخی خاکباز در شهر اراک تاسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه بنای این عمارت از بناهای دوره قاجار است توضیح می دهد: آثار موجود در این موزه شامل معرفی مفاخر و شخصیت های استان با استفاده از سردیس مفاخر و آثار و اسناد مربوط به خدمات آنان می باشد.

این مسئول ساعت کار موزه را همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۸ صبح لغایت ۲۰ اعلام می کند.

……….

گزارش: طاهره قهیه ای

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.