خانه تکانی اراکی ها در پله آخر

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، تکاندن خانه ها و نظافت منازل دیگر دارد به مراحل پایانی نزدیک می شود، خیلی ها هم که دیر جنبیده  و از قافله خانه تکانی جا مانده اند، این روزها تمام تلاش خود را دو چندان کرده اند،تا با خانه و کاشانه ای آراسته به میزبانی بهار بروند.

خانه تکانی که در کنار تمام آدابِ پاکیزگی اش فرصتی برای کنار هم بودن خانواده و همکاری آن ها را فراهم می آورد، تنها به شستشو و  برق انداختن به دنیای مادی  اطرافمان خلاصه نمی شود، این رسم پا را فراتر گذاشته و به حریم دل ها و روح نیز رسوخ کرده است. سفارشی که دین اسلام نیز از آن استقبال می کند.

توجه دین اسلام به پاکی جسم و روح

اسلام دین پاکی و پاکیزگی است بنابراین خانه تکانی در کنار اینکه یک سنت پسندیده است، بر یکی از سفارش های دین اسلام  مبنی بر نظافت و پاکیزگی دلالت دارد.

 معاون فرهنگی ، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: حلول بهار و آغاز سال جدید برای مردم ایران سرشار از آداب و سنت های زیبا مانند خانه تکانی و دید و بازدید است.

حجت الاسلام داوود چمانی با بیان اینکه سنت ها از  دو دسته هستند، افزود: دسته اول  سنت هایی هستند که ضرری به دین نمی زنند و اسلام آن ها را منع نکرده و حتی برای تقویت آن نیز پیشنهادهایی داده است ولی دسته دیگر سنت هایی هستند که با دین مخالف و انحراف هایی دارد و در میان خرافه ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایش امام علی (ع) یک معیار برای عید وجود داشته است “هر روزی که در آن معصیت نشود آن روز عید است”، این نکته یادآور این است که روزی عید است که انسان وارد عرصه مراقبت شود و در میدان گناه و نافرمانی خداوند قدم نگذارد.

حجت الاسلام چمانی با اشاره به سنت خانه تکانی در ایام نزدیک به سال نو اظهار کرد: تایید و  تاکید دین اسلام به پاکیزگی و نظافت همیشه بوده است که مورد تاکید پیامبر بوده است و ایشان فرموده “نظافت از نشانه های ایمان است”.

وی با بیان اینکه بنابراین خانه تکانی رسمی مطلوب اسلام است، اظهار کرد: نظافت و بهداشت مختص به روزی خاصی نیست؛ ولی توجه به آن در ایام نوروز در مفاتیح الجنان نیز آمده است بطوری که نوشته شده  امام جعفر صادق(ع) در این ایام اعمالی چون غسل کردن، پوشیدن لباس تمیز و اقامه نمازی مخصوص بعد از نماز ظهر و عصر را سفارش کرده اند که نشان از اهمیت  این روز در دین اسلام دارد.

 معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی یادآور شد: با شروع سال نو عالم طبیعت رنگ و بوی طراوت و شادابی می گیرد و تحولی عظیم در آن رخ می دهد و فرصتی است که انسان درس گرفته و همراه طبیعت به سمت تحول برود.

تحول در طبیعت، درس اخلاقی برای انسان

حجت الاسلام چمانی تاکید کرد: درس اخلاق این است که به سمت تحول برود و در کنار خانه تکانی همانطور که گرد و غبار از خانه می زداید به درون خود مراجعه و افکار بد، حسد و کینه را کنار بزند، دشمنی و کدورت را برطرف کند و سعی کند دلش را صیقل دهد و آلودگی ها روح و تن را بیرون بریزد.

وی ادامه داد: از بین بردن کینه ها و نورانیت بخشیدن با اخلاق اسلامی و نهادینه کردن ارزش الهی انسان را در مسیر کمال و قرب خداوند قرار می دهد. همانطور که خداوند فرموده کسی که تزکیه کرده باشد و درون را از غبار و زنگار کدورت زدوده و در همه لحظات به یاد خدا نماز به پا دارد، رستگار است.

حجت الاسلام چمانی تاکید کرد: نوروز مجالی است برای برگزاری برخی آداب از جمله کنار هم بودن اما باید مراقب بود تا در برپایی این رسوم حرمتی شکسته نشود.

شکل خانه تکانی تغییر کرده است

 خانم اکبری که در جلوی درب منزل مشغول شستن چند تکه کوچک فرش است، گفت: معمولا خانه تکانی از یک ماه قبل از عید آغاز می شود و  شستن فرش ها، پرده ها و ملحفه ها مهم ترین بخش آن است.

وی با بیان اینکه امروزه شکل خانه تکانی تغییر کرده است، افزود: الان دیگر کمتر کسی فرش هایش را خودش می شوید بلکه این وظیفه را به قالی شویی ها محول کرده است. خود من چند تکه کوچک از فرش ها را خودم شستم ولی فرش های بزرگ را به قالی شویی دادم.

این مادر ۵۲ ساله  اراکی ادامه داد: یادم هست زمانی که من کودک بودم، سفید کردن دیوارها از کارهای مهم خانه تکانی بود و همه با هم برای تمیز کردن خانه همکاری می کردند.

خانم اکبری گفت: البته که در کنار دور ریختن وسایل اضافی زندگی و پاکیزگی خانه، باید به فکر خانه تکانی روحمان نیز باشیم، اگر با کسی قهر هستیم از غرور و کینه مان دست بکشیم و تا سال نو نشده برویم و آشتی را برقرار کنیم.

سال نو بهانه ای برای تعجیل در آشتی و دوستی ها

خانم دلاوری یکی دیگر از شهروندان اراکی گفت: من خانه تکانی را دیر شروع کردم و از آنجایی که به دلیل وسواس دچار بیماری آرتروز شدم، کمک همسر و دو دخترم در انجام این امر به من یاری رساند.

وی افزود: من که فکر می کنم سال نو فقط یک بهانه ست، بهانه ای برای کنار هم بودن و دوستی ، قطعا  همانطور که پله ها و شیشه ها و فرش هایمان را می شوییم باید قلب و دلمان را نیز بشوییم و هر چه بدی را از خود دور کنیم.

این شهروند ۴۷ ساله افزود: اگر مسلمان هستیم که باید به فکر دوستی و آشتی با کسانی باشیم که از دست ما دلخور هستند.

با یک تکان اساسی کینه و دلخوری را دور بریزیم

وی بیان کرد: نوروز بهانه است برای حضور مهربانانه تر در کنار خانواده و دوستان، از طرفی همکاری در روزهای خانه تکانی این با هم بودن را زیباتر می کند.

 با دیدن آب هایی که از زنگار آلودگی های سال گذشته در جوی ها جاری می شود و کم کم جای آن را آب پاک و زلال می گیرد، باید کمی تامل کرد، کمی هم به روح و روان فکر کرد که خانه تکانی فقط یک مسئله بیرونی نیست، پس خانه تکانی در قلب هایمان که ممکن است مانند فرش ها، پرده ها و اثاثیه مان پر از گرد و غبار و گاه سیاهی شده نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

خانه تکانی جسم و روح مسئله ای ست که باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار بگیرد، این روزها باید هرچه کینه، دلخوری و… در دل داریم بیرون بریزیم و با یک تکان اساسی آنچه از کینه و نفرت و قهر است دور بیندازیم و هر آنچه از عشق، دوستی و آشتی است از در و دیوار قلب و روحمان آویزان کنیم.

….

گزارش: سمیه انصاری فر

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.