۱۳۰ طرح پژوهشی صنعت در انتظار دانشگاه ها

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی صبح شنبه با بیان این مطلب در جلسه هم اندیشی صنعت و دانشگاه افزود: استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی و دانشگاهی در کشور مطرح است این در حالیست که صنعت و دانشگاه هنوز نتوانسته در این استان روابط معقولی میان خود برقرار کند.

وی با تاکید بر ضرورت تعریف نقش صنایع و دانشگاه ها در توسعه صنعتی و علمی استان مرکزی گفت: دانشگاه و صنعت نقش مکملی در توسعه صنعتی و علمی استان مرکزی دارند و بیگانگی این بخشها چیزی جز عقب ماندگی عاید استان نخواهد کرد.

استاندار مرکزی با انتقاد از برخی بزرگ نمایی ها در قالب گزارشهای ارائه شده از سوی مسئولین استان در بخشهای مختلف گفت: گویا استفاده از واژه “اولین هستیم در فلان بخش و ….” برای مسئولین یک عادت شده است اگر واقعا استان مرکزی در یک حوزه کاری مشخص مثلا برقراری روابط صنعت و دانشگاه اولین است در کشور تا کنون چه کارهایی در این حوزه انجام شده و کارنامه عملکردی مسئولین در این حوزه چیست؟

مقیمی با بیان این که نمود این اولین ها در استان مرکزی چیست گفت: آنچه امروز در مقابل ما قرار دارد ارتباط ضعیف و غیرقابل قبول میان صنعت و دانشگاه است ارتباطی که به هیچ وجه قابل قیاس با توان صنعتی و علمی این استان نیست.

وی تاکید کرد: در نشست هم اندیشی صنعت و دانشگاه دنبال ارائه امار و ارقام و ساخت گزارش عملکرد نیستیم بلکه می خواهیم راهکارهای تقویت این ارتباط که درنهایت موجب توسعه صنعتی استان می شود را دنبال کنیم.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: نباید دائما با ارائه گزارشهای عملکردی و بیان این موضوع که وضعمان بسیار خوب است افکار را منحرف و از اجرای برنامه های دقیق و کارشناسی برای حل مشکلات جلوگیری کنیم.

مقیمی با دعوت تمام مدیران صنایع و دانشگاه ها به نگاه واقعی تر به این مسئله افزود: جلسات هم اندیشی صنعت و دانشگاه در ستان مرکزی هنوز به اغنای کامل نرسیده و برای تصمیم گیری نهایی در این حوزه نیازمند کرا کارشناسی بیشتر با حضور مدیران صنعتی و دانشگاهی و هم چنین آسیب شناسی واقع گرایانه تر هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از نیازمندیهای بخش صنعت، پژوهشگران، امکانات آزمایشگاهی، پارک علم و فناوری، مجموعه نخبگان استان و توان دانشگاه ها در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: باید با در دست داشتن این اطلاعات به سمت تحقق اهداف خود در این حوزه دست یابیم.

۱۳۰ طرح پژوهشی بخش صنعت در انتظار دانشگاه ها

رئیس سازمن صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز د راین نشست ضمن تقدیر از حساسیت استاندار مرکزی به بحث تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: تا کنون ۱۳۰ نیاز بخش صنعت در استان مرکزی احصا و در انتظار اعلام آمادگی دانشگاه ها برای انجام پروژه های تحقیقاتی است.

علیرضا زاوشی ادامه داد: تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه به نفع هر دو بخش و در نهایت به نفع مجموعه استان است چرا که توسعه صنعتی که در سایه کار پژوهشی دانشگاه ها اتفاق می افتد رونق صنعتی و بازار کار را در پی خواهد داشت.

وی با بیان این که نشست های بخش صنعت و دانشگاه علیرغم تعدد جلسات برگزاری خروجی مناسبی تا بحال نداشته گفت: علیرغم برگزاری جلسات بسیار متاسفانه نتیجه ای که منجر به یک حرکت اقتصادی مناسب بشود این جلسات نداشته اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان مرکزی تاکید کرد: اگر دانشگاه های استان جوابی به پروژه های تحقیقاتی صنایع استان ندهند این پروژه با توجه به ضرورتی که انجام آنها برای صنعتگران دارد به خارج از استان خواهد رفت.

دانشگاه ها ی استان تنها در حوزه تربیت دانشجو وارد شده اند

زاوشی همچنین در این نشست از عدم استقبال دانشگاه ها از جلسات هم اندیشی که بخش صنعت میزبانشان هست انتقاد کرد و گفت: هرجا دانشگاه ها دعوت کردند بخش صنعت استقبال کرده اما هر جا صنعت پیشقدم شده با بی رغبتی دانشگاه ها مواجه شده که این بحث موجب رنجش بخش صنعت شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی نیز در این نشست از نبود متولی مشخص در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه انتقاد کرد و گفت: تغییر مسئولان این حوزه طی سالهای اخیر باعث شده تا مصوبات عملیاتی نشده و این جلسات خروجی مشخصی نداشته باشند.

منوچهر توسطی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه های استان تنها در حوزه تربیت دانشجو وارد شده اند و دانشجویان فارغ التحصیل از آموخته های فنی محروم است.

وی با بیان این که توان فیزیکی صنعت در اختیار دانشجویان استان گفت: باید با ورود دانشجویان به داخل کارگاه های صنعتی از فارغ التحصیلی دانشجویان خام از دانشگاهها جلوگیری کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی در ادامه خواستار ورود عملیاتی دانشگاه ها به پروژه های تحقیقاتی صنعت شد و گفت: پروژه های تئوریک به درد ما نمی خورد بلکه صنعت می خواهد متخصصان دانشگاهی به صورت تئوریک وارد پروژه های تحقیقاتی شده و از محل مشکل پیش روی بخش صنعت را حل کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.