تیشه‌ای که بر ریشه منابع طبیعی استان مرکزی می‌نشیند…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، حفظ و نگهداری این منابع ارزشمند و انتقال آن به نسل های آینده از مهمترین وظایف امروز تمامی افراد جامعه به شمار می رود؛ چرا که ادامه حیات موجودات زنده به بقای منابع طبیعی وابسته است و استان مرکزی یکی از استان های غنی در ذخایر منابع طبیعی، تنوع گونه های گیاهی و حیات وحش است که در سال های اخیر دستخوش ناملایمات بسیاری شده است.

۱۵ لغایت ۲۱ اسفند ماه با عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده، این هفته فرصت مغتنم و مناسبی برای آشتی مردم با طبیعت و انعقاد عهدنامه دوستی با محیط زیست است. هفته ای که می تواند فرصت مناسبی برای کمی تفکر در مورد مزایای محیط زیست و خدمات صادقانه این منابع به انسان ها، همچنین تفکر در  مورد پیامد رفتار انسان ها و تاثیر آن بر روی محیط زیست باشد.

باور این مهم که محیط زیست و منابع طبیعی نیز مانند سایر موجودات زنده، زنده هستند و زندگی می کنند، می تواند در تجدید رفتار بسیاری از افراد با محیط زیست موثر واقع شود.

دوستی با طبیعت، برقراری ارتباطی سالم و صحیح با حیوانات، گیاهان، معادن و سایر منابع طبیعی موجود در محیط زیست نیازمند کمی فرهنگ سازی و آموزش است که می تواند به عنوان یکی از زیباترین درس های طبیعت به انسان ها در قالب تجربه ای گرانبها به نسل های آینده نیز منتقل شود.

زندگی بدون منابع و ذخایر طبیعی برابر با خاموشی دنیا است! تولید اکسیژن، هوای پاک، ذخایر خوراکی انسان ها، دام ها و غیره، همه و همه در گرو حمایت خوب و عادلانه انسان ها از محیط زیست است.

محیط زیست استان مرکزی نیازمند یاری مردم و مسئولان

استان مرکزی بواسطه موقعیت خوب جغرافیایی و قرار گرفتن در منطقه کوهستانی دارای ذخایر قابل توجهی از منابع طبیعی است که با کمی تدبیر و توجه می تواند تا سالیان سال ذخیره گاه خوبی برای تامین منابع طبیعی کشور تلقی شود.

استان مرکزی برای حفظ محیط زیست سالم و منابع غنی و نهفته در آن نیازمند یاری و برنامه ریزی مدون و مطلوب مسئولان کشوری و استانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در این باره به خبرنگار مهر، می گوید: هفته منابع طبیعی فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ حفظ و حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی است.

یوسف یوسفی با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه حفظ و نگهداری محیط زیست و منابع طبیعی می افزاید: اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی برای تحقق این مهم نیازمند جلب مشارکت عمومی مردم است تا بتواند با کمک مردم از کاهش منابع طبیعی و به مخاطره انداختن محیط زیست جلوگیری نماید.

وی منابع طبیعی را ثروتی عظیم و خدادادی تلقی می کند و ابراز می دارد: باید تمامی افراد به عنوان همیاران طبیعت از آسیب رساندن به منابع طبیعی جلوگیری نمایند و در صورت مشاهده هر گونه موردی در این زمینه به این اداره کل اطلاع دهند.

ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم عامل موثری در حفظ محیط زیست

وی ارتقای سطح فرهنگ عمومی منابع طبیعی مردم را عامل موثری در حفظ و نگهداری محیط زیست می داند و تصریح می کند: نهادینه شدن فرهنگ حفظ و نگهداری منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان بخش مهمی از زندگی افراد می تواند از ایجاد آلودگی های زیست محیطی و تخریب منابع طبیعی جلوگیری نماید.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی نیز به خبرنگار مهر، می گوید: استان مرکزی به لحاظ تنوع گونه های گیاهی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده که حفظ و نگهداری این گونه های نادر گیاهی در استان نیازمند فرهنگ سازی و توجه بیش از پیش مردم و مسئولان است.

امیر انصاری ادامه می دهد: محیط زیست جزو لاینفک زندگی مردم است که قطع ارتباط با آن مشکلات زیست محیطی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

وی از تمامی مردم درخواست می کند تا با همیاری اداره کل محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی در حفظ و نگهداری محیط زیست، حیات وحش و منابع طبیعی فرصت زندگی سالم را برای خود و نسل های بعدی فراهم کنند.

قاسمی یکی از کشاورزان تحصیل کرده استان مرکزی است که حفظ منابع طبیعی، به ویژه مراتع را عامل مهمی در اداره کردن زندگی مردم و بخصوص روستائیان عنوان می کند و اظهار می دارد: استفاده صحیح از منابع طبیعی حتی در مراتع و چرای دام ها تاثیر بسزایی در عدم تخریب محیط زیست دارد.

وی بیان می کند: اطلاع رسانی به کشاورزان، دامداران و آموزش روش های صحیح استفاده کردن از مراتع می تواند در حفظ محیط زیست کمک کند.

هر روز و هر روز قسمتی منابع طبیعی استان با عواملی از جمله چرای مراتع یا آتش سوزی به دست انسان از بین می رود انسانی که برای ساختن آفریده شده اکنون تیشه بر ریشه خود می زند ریشه ای که با منابع طبیعی شاخه ها و برگهای آن سبز می شود.

…………

گزارش: طاهره قهیه ای

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.