اظهارات معاون برنامه ریزی استانداری در نشست کارگروه توسعه صادرات استان

به گزارش مرکزی دیلی، ˈمحمدرضا عاشوریˈ روز پنج شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی افزود: این استان یکی از قطبهای مهم صنعت و از کانونهای صنایع مادر تخصصی کشور است و تقویت زیرساختها، بهینه سازی دانش فنی و تکمیل حلقه های تولید صایع مادر و زیردستی با بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی، اصلی مهم است.

وی توضیح داد: اصلاح نگاه دولتمردان در حوزه سرمایه گذاری خارجی و تسهیل امور و خدمات به این سرمایه گذاران از موضوعات مهمی است که باید در زیربخشهای مرتبط برای آن در استان مرکزی چاره اندیشی شود و زمینه ای برای ترغیب سرمایه گذاران به استان شود.

معاون برنامه ریزی استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش گمرکات کشور در ۱۰ ماه امسال ۸۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۵ میلیون دلار از استان انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه قبل هفت درصد از نظر وزن و ۱۳ درصد از نظر ارزش کاهش دارد و می طلبد که کارشناسی دقیقی بر علل و مباحث مرتبط با صادرات استان انجام شود.

عاشوری توضیح داد: استان مرکزی در بین ۱۰ گمرک اول کشور جایگاه هشتم را دارد و در ارزیابی های اولیه ۶۷ درصد صادرات استان صنعتی، ۲۶ درصد صنایع پایین دستی و پتروشیمی و نفت، سه درصد معدنی و چهار درصد صنایع تبدیلی و کشاورزی بوده که باید در این بخش نیز آسیب شناسی دقیقی صورت گرفته و فرصتهای موجود را در حوزه های مختلف صادراتی هدفگذاری کرد.

وی، با بیان اینکه ترکیه، افغانستان و عراق به عنوان سه بازار هدف نخست استان مرکزی در سال جاری در حوزه صادرات مطرح بوده، گفت: پایداری بازارهای هدف صادراتی اصلی اجتناب ناپذیر است و باید با برطرف کردن موانع و فرصت سازی تبلیغی و ارتباطی برای تجار در این عرصه فعالیت مضاعفی شود.

معاون برنامه ریزی استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۵۲ هزار تن واردات استان به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار در ۱۰ ماه امسال نیز در حوزه نیازهای ضروری کالاهای واسطه ای و مواد اولیه تولید بوده که در این بخش نیز باید ارزیابی دقیقی صورت گیرد که مواد اولیه در داخل تولید شود.

قائم مقام مرکز نمایشگاه های بین المللی غرب ایران مستقر در اراک نیز در این شست گفت: یکی از بازارهای هدف کالاهای صادراتی ایران کشور عراق است که متاسفانه امسال با افت صادرات همراه بوده و بر اساس مطالعات انجام شده، روابط سنتی بازرگانان دو طرف، ضعف در ارتباط اتاق های بازرگانی، برخی سیاستهای جانبدارانه برای رقبا و کیفیت پایین برخی کالاها ارسال شده عمده مشکل را ایجاد کرده است.

ˈفریبرز تقی زاده ˈ افزود: یکی از برنامه های مرکز نمایشگاهی غرب ایران در اراک ایجاد نمایشگاه و مرکز زنجیره ای کالاهای ایرانی در عراق است که در کمیته پایش صادرات استان نیز مطرح شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یکی از نیازهای اساسی استان تقویت زیرساختهای گمرکی است که متاسفانه هم اینک پاسخگوی نیازهای این منطقه نیست و باید به سرعت برای آن چاره اندیشی شود.

ˈعلیرضا زاوشی ˈ افزود: گمرک استان مرکزی در سال ۵۶ با هدف ترخیص کالاهای پنج شرکت بزرگ در اراک کار خود را شروع کرده و با توجه به قابلیتهای رو به رشد صنعت و معدن و کشاورزی استان نیاز است که هر چه سریعتر توسعه این زیرساخت پایه مد نظر قرار بگیرد.

وی بیان کرد: پیشنهاد زمینی به وسعت ۵۰ هکتار در شهرک صنعتی خیرآباد اراک برای این مهم شده است که در درازمدت باید تمامی امکانات افق اینده توسعه صنعتی منطقه را پاسخگویی کند اما در کوتاه مدت باید با همکاری شرکت شهرکها به سرعت مشکلات گمرک برطرف شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.