زخم پیکر کهن بازار اراک تا عید ترمیم می‌شود؟

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، این حادثه که بر اثر بی‌احتیاطی در خاموش کردن بخاری برقی رخ داد؛ باعث وارد شدن خسارات بسیاری به حجره‌ها و فرش‌های قیمتی و همچنین بافت بازار اراک شد.

 

به دنبال پیگیری ایسنا درخصوص این حادثه و روند بازسازی و مرمت سرای کاشانی، نگین شاه‌کرمی مدیر بافت تاریخی شهرداری اراک به خبرنگار ایسنا گفت: بازسازی و احیای سرای کاشانی بازار پس از آتش‌سوزی، بر عهده سازمان میراث فرهنگی استان است و شهرداری مسئولیتی در این خصوص ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه شهرداری بافت تاریخی به هیچ عنوان خود را در این حادثه مقصر نمی‌داند، افزود: تعدادی از مالکین حجره‌ها از شهرداری بافت تاریخی شکایت کرده‌اند و ما نیز در مقابل، تأمین دلیل کرده‌ایم و حکم نهایی به عهده دادگستری است.

 

شاه کرمی تصریح کرد: با وجود اینکه مقصر حادثه ما نیستیم و این اتفاق بر اثر بی‌احتیاطی و خطای انسانی رخ داده است اما، در صورتی که دادگاه تشخیص به تقصیر شهرداری دهد غرامت و خسارت پرداخت می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، سیدمحسن رحمتی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در خصوص اقدامات انجام شده برای احیای سرا و بازار اراک گفت: کارهای اداری برای مرمت و بازسازی سرای کاشانی اراک به انجام رسیده است و به سرعت کار عملیاتی آغاز خواهد شد.

 

رحمتی افزود: هر چند که میراث فرهنگی مسبب این حادثه نبوده است اما، به دلیل اینکه بازار اراک جزو آثار تاریخی و ویژه شهر محسوب می‌شود و در نوروز بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب می‌کند، کار بازسازی آن توسط یک گروه حرفه‌ای انجام می‌شود و قطعاً تا نوروز نیز مرمت به پایان می‌رسد و بازار آماده استقبال از مسافران خواهد بود.

 

خسارت وارده به سرای کاشانی بازار و همچنین حجره‌های فرش که متأسفانه در اثر بی‌احتیاطی بهره‌برداران از آن ایجاد شده توسط کارشناس رسمی میراث فرهنگی و دادگستری انجام می‌شود اما، همچنان خسارات وارده برآورد نشده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.