اعتراض روستائیان چقا به تغییر کاربری زمینهای کشاورزی روستا

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، با روی کار آمدن دولت یازدهم  و استقرار مدیریت جدید استان در استانداری مرکزی بحث آلودگی هوای اراک داغتر و داغتر شد تا آنجا که تجمع مردمی دوستداران محیط زیست این شهر در باغ ملی شهر اراک طی چند ماه و حساسیت مسئولین کشوری باعث شد تا رئیس سازمان محیط زیست، کلان شهر اراک را جز اولین سفرهای کاری خود محسوب کرده و راهی آن شود.

این سفر اگر چه آگاهی مسئول ارشد کشور از واقعیت های تلخ زیست محیطی پیش روی اراک را به دنبال داشت اما در واقع آه را هم از نهاد دکتر ابتکار به لحاظ اوضاع نابسامان و شرایط نامساعد زیست محیطی این شهر بلند کرد. هرچند فتیله آلودگی هوای این شهر در آن روز به برکت حضور دکتر پایین کشیده شده بود.

بعد از این سفر هم استاندار مرکزی با برگزاری جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک و تاکید بر ضرورت اجرایی شدن مصوبات این کارگروه از مسئولین دستگاه های اجرایی خواست تا با اجرایی شدن این مصوبات بستر کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک و رضایتمندی مردم این شهر را فراهم کنند.

اما گویا اجرای برخی بندهای طرح کاهش آلودگی هوای اراک با اشتغال گروهی دیگر تداخل پیدا کرده و موجبات گلایه آنان شده است. از این دست از مصوبات، مصوبه آماده سازی اراضی یکی از روستاهای اطراف و نزدیک اراک برای درختکاری برای تامین بخشی از اکسیژن منطقه و کاهش آلاینده ها بود.

استاندار استان مرکزی اگر چه تا کنون گمان نمی کرد دفاع از حقوق مردم شهر اراک در بحث کاهش آلودگی در بخشی از اجرایی شدن مصوبات گلایه اهالی یک روستای قدیمی، با اهالی با صفایش را در پی داشته باشد اما گویا در این بخش نیز باید دست تدبیر را از آستین عقل و عدالت بیرون بکشد.

اهالی روستای چقا که تنها ۸۰۰ متر با کمربندی شمالی شهر اراک فاصله دارد امروز در برابر دستگاه های بولدوزر شهرداری این شهر که برای آماده سازی اراضی و کاشت نهال در ۱۲۸ هکتار از زمین های کشاورزی این روستا ایستاده بودند و به دور از هر حاشیه ای خواستار شنیده شدن انتقادات خود بودند.

اراضی کشاورزی فوق بیش از ۱۰۰ سال در اختیار اهالی این روستا قرار داشته است

مردم باصفایی که با همان سادگی و نجابت روستایی شان دست خالی و به دور از هر گونه حاشیه سازی و ایجاد دردسر برای مسئولین دولتی بر سر زمین های کشاورزیشان که همگی میراث آبا اجدادشان بود آمدند و از ادامه فعالیت شهرداری جلوگیری کردند.

عضو شورای روستای چقا در گفتگو با خیرنگار مهر گفت: اراضی کشاورزی فوق بیش از ۱۰۰ سال است که در اختیار اهالی این روستا قرار دارد اما بعد از اعلام منابع طبیعی مبنی بر این که ۸۰۰ هکتار از اراضی این روستا جزو  اراضی ملی است پرونده شکایت اهالی روستا از سال ۶۲ در مجامع قضایی استان مفتوح و از دو سال پیش تا کنون روند پیگیری پرونده به صورت جدی از سوی مردم دنبال شد.

عبدالله گلاله افزود: با بررسی پرونده در دادگستری  و شعبه سوم دادگاه حقوقی اراک قاضی پرونده طبق نظر اعلامی از سوی کارشناسان ۷۲۰ هکتار از اراضی فوق را به اهالی روستا برگرداند و مابقی اراضی را برای ایجاد فضای سبز به دولت داد.

وی با بیان این که کار اصلی اهالی روستای چقا کشاورزی است گفت: در ۱۰۰ سال گذشته اهالی این روستا با کشت دیم، نخود، گندم، یونجه، سیب زمینی و محصولات باغی نقش موثری در تامین نیاز شهرستان اراک به محصولات کشاورزی و باغی داشته این در حالیست که بروز این مشکل فعالیت کشاروزی اهالی روستا را تحت شعاع خود قرار داده است.

این عضو شورای روستای چقا در ادامه به سکونت ۷۰ خانوار روستایی در روستای چقا اشاره کرد و گفت: تعطیلی فعالیت های کشاروزی روستائیان در چقا ۵۰ درصد جمعیت این روستا را روانه شهر اراک کرده مهاجرتی که بیکاری، مستاجری و … را برای آنها به ارمغان داشته است.

گلاله در ادامه از تخریب زمین فوتبال روستای چقا توسط شهرداری اراک در پی اجرایی شدن مصوبات کاهش آلودگی این کلان شهر خبر داد و گفت: متاسفانه تنها زمین ورزشی جوانان این روستا را هم به بهانه کاهش آلودگی هوای اراک از این روستا گرفتند آن وقت مسئولین چه طور انتظار دارند جوانان روستایی در روستاها بمانند؟

انتقاد از بی توجهی مسئولین به روستاها و فرصت های شغلی بخش کشاورزی

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولین به روستاها و فرصت های شغلی بخش کشاورزی که در روستاها می تواند یاریگر بخش اقتصاد استان باشد گفت: وقتی با تیشه به ریشه روستاها افتاده و آنها را تخریب می کنیم چگونه می خواهیم موجبات آبادانی روستاها را فراهم کنیم؟

اسماعیل چقایی نیز با بیان این که اهالی چقا مردمی با ایمان و معتقد به ارزشهای نظام جمهوری اسلامی اند گفت: مسئولین باید کار خود را تا پایان تعیین تکلیف پرونده حقوقی این اراضی در دادگاه تجدید نظر متوقف کنند و مردم روستا اجازه هیچگونه فعالیت اجرایی به هیچ کس را در این اراضی نمی دهند.

یکی دیگر از اهالی روستای چقا نقشه های سال ۱۳۳۸ شمسی را دلیل محکم دیگری مبنی بر ملی نبودن این اراضی می داند و معتقد است : وقتی کارشناسان خبره آن روزگار این اراضی را ملی اعلام نکرده و مردم نسبت به اخذ سند برای اراضی خود اقدام کرده اند چرا امروز باید این ظلم در حق مردم روا شود؟

داود چقایی افزود: سابقه ۱۰۰ ساله کشاورزان و فعالیت های کشاورزی انها خود گویای صحت حرفهای نسل امروز مردم چقا است ودولت باید از حق مردم این روستا دفاع کند.

زهرا چقایی دیگر اهل روستای چقا از مشکلات پیش روی خانواده اش در پی این اختلافات سر اراضی فوق می گوید و معتقد است: فرزندان ما از بلاتکلیفی و سردرگمی راهی شهر اراک شده اند نه توان پرداخت کرایه های بالا ی خانه را دارند نه شغلی که بتواند آینده اشان را تامین کند.

بلاتکیفی مردم روستای چقا در اجرای طرح هادی روستایی

وی بلاتکیفی مردم روستای چقا در اجرای طرح هادی روستایی را دیگر مشکل پیش روی این روستا برشمرد و گفت: در طرح هادی روستایی اهالی مجوز گرفته و کرسی چینی ها را انجام داده اند اما به خاطر این مشکل بلاتکلیفیم.

دیگر عضو شورای روستای چقا نیز در این اجتماع مردمی از تذکر های پی در پی خود به شورای شهر اراک برای توقف عملیات کاری خبر داد و گفت: در جلسه ۱۶ دی ماه ۹۲ با حضور در جلسه شورای شهر اراک غیر قانونی بودن اجرای طرح درختکاری در اراضی کشاروزی روستای چقا را متذکر شده ام اگر چه در آن جلسه قول مساعدت بر همکاری شورا با روستائیان داده شد اما این اقدام اخیر و آماده سازی اراضی آه از نهاد مردم چقا بلند کرده است.

اکرم قاسمی در ادامه از سکونت تنها ۳۳ خانوار در این روستا خبر داد و گفت: طرح هادی روستایی این روستا امروز فدای ندانم کاری عده ای شده به گونه ای که سرمایه گذاری ها برای ایجاد زیرساختهای آب، برق، گاز و …. صورت گرفته اما مردم از آنها بی بهره اند.

وی ادامه داد: استاندار باید وارد کار شود و از سرمایه گذاری های صورت گرفته در این روستا برای اجرای طرح هادی روستایی دفاع کند.

باقر رحمتی کیا نیز که ۴۰ سال عمرش را در روستای چقا سپری کرده گفت: مسئولین دولتی باید از حق مردم و سرمایه زندگی آنها دفاع کنند اگر این زمین ها نباشد ما روستائیان باید از کجا امرار معاش کرده و گذران زندگی کنیم؟

وی با بیان این که اگر این اراضی ملی بود چرا طرح هادی روستایی برایش تعریف شده است، گفت: آیا واقعا هزینه هایی که دولت برای کوچه بندی و انتقال آب برق و گاز در این روستاها کرده، باید اینگونه هدر رود؟ آیا مسئولین پاسخگوی این هدر رفت بیت المال هستند؟

دانش آموزان روستا مجبورند برای ادامه تحصیل به شهر اراک بروند

قدرت چقایی نیز از در حاشیه قرار داشتن روستاها در برنامه های مدیران استانی انتقاد کرد و گفت: اگر روستاها در حاشیه نبودند امروز دانش آموزان این روستا مجبور نبودند برای ادامه تحصیل به شهر اراک بروند.

وی که برای فرار از آلودگی و هیاهوی شهر بعد از ۵۰ سال زندگی شهرنشینی به زادگاهش برگشته می گوید : دوست ندارم از کارم پشیمان شوم …آمده ام تا روستایم را آباد کنم اما دیدن این مسائل برایم قابل درک نیست.

اگر چه این تجمع مردمی و اعتراض اهالی روستای چقا امروز جمعی از کارشناسان اداره راه و شهرسازی استان، شهرداری و نیروی انتظامی را به میدان آورده بود اما مسئولین راه و شهرسازی به هیچ وجه حاضر به پاسخگویی پیرامون این امر نشده و از ارائه توضیحات در اینباره طفره رفتند.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک اما در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: این املاک از جمله املاکی بود که اداره راه و شهرسازی در راستای اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوای اراک و کاشت نهال در اختیار شهرداری قرار داد لذا شهرداری نیز با توجه به نزدیک شدن به فصل درختکاری و روز نیمه اسفند تصمیم به آماده سازی اراضی برای کاشت نهال در همایش درختکاری گرفت.

مراد علی عباسی افزود: شهرداری که از مشکلات فی مابین روستائیان، مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی اطلاعی نداشت برای آماده سازی اراضی در محل حاضر شد اما این حضور با اعتراض اهالی روبرو و در نهایت فعلا کار متوقف شده است.

شهرداری هم مدافع حق اهالی روستای چقا است

وی با بیان این که شهرداری هم مدافع حق اهالی روستای چقا است و در صورت قانونی بودن حق و حقوق آنها سر تعظیم در برابر روستائیان پایین می آورد گفت: مسئولین باید هر چه سریعتر نسبت به حل و فصل این مشکل تا قبل از روز درختکاری بپردازند در غیر این صورت زمین دیگری برای اجرای این مصوبه در اختیار شهرداری قرار گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک با بیان این که از حق مردم نمی شود گذشت، گفت: شهرداری در راستای اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی تابع مصوبات است و ایجاد ۱۲۸ هکتار فضای سبز در این محدوده را باید اجرایی کند و اگر راه و شهرسازی خبراز مشکلات فوق داشت نمی بایست این زمین را در اختیار شهرداری قرار دهد.

تهیه گزارش ما  از مشکل روستای چقا اگر چه برای امروز تمام شد و با خداحافظی از این مردم راه شهر را در پیش گرفتیم اما دیدن اهالی پیرو جوان روستا که نگاهی پر از درد و غصه به زمینهای کشاورزی اشان داشتند هرگز از خاطرمان نمی رود و امیدواریم این گزارش راهگشایی برای حل مشکلات مردم باشد .

……………………………………

گزارش: فاطمه عسگری نیا

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.