حرف و حدیث های سبدی که دولت به دست مردم داد

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر،  این روزها در سراسر ایران شاهد تشکیل صف های بلندی هستیم که صحنه های آشنایی از سال های دور و نزدیک را تداعی می کند. مدت ها از زمانی که مردم در صف مرغ، تخم مرغ و پنیر کوپنی می ایستادند گذشته است، صف های سیب زمینی را شاید بیشتر به یاد داشته باشیم و حالا صف همان صف است فقط نام و محصول ارائه شده متفاوت است.

دولت ها همیشه به دنبال ایجاد آسایش و امنیت بیشتر برای مردمانشان بوده اند، یکی از مسائل مورد اهمیت دولت ها، ایجاد رفاه در جامعه است بنابراین در کنار مسائل اجتماعی و حقوق مدنی بحث رفع نیازهای اقتصادی نیز در اولویت قرار می گیرد.

روی کار آمدن دولت های جدید همیشه با اجرای برنامه های جدید و گاه ادامه روند برنامه های دولت قبل روبرو بوده است. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برخی برنامه ها به خصوصا در بخش اقتصادی در صدر قرار گرفت. سبد کالا یکی از این برنامه هایی بود که پس از مدت ها تبلیغ و مخالفت ها و موافقت ها بالاخره از هفته گذشته اجرایی شد و البته موج جدید از راضیان و ناراضیان را در بر داشته است.

۱۹۰ هزار خانوار استان مرکزی مشمول دریافت سبد کالایی دولت

پنج قلم کالایی شامل ۱۰ کیلوگرم برنج هندی، چهار کیلوگرم گوشت مرغ، دو بطری روغن مایع، دو بسته پنیر و یک شانه ۳۰ عددی تخم مرغ هدیه ی جدید دولت جدید به برخی از سرپرستان خانوار ایران بود. در کنار تمام مزایا و معایب طرح، چگونگی انتخاب افراد مشمول مسئله ای است که بحث اصلی محافل این روزهای جامعه است.

هم اکنون بیش از ۱۹۰ هزار خانوار در استان مرکزی مشمول دریافت سبد کالایی دولت هستند.

معاون توسعه بازرگانی و تجارت داخلی سازمان صنعت و معدن استان مرکزی در جمع خبرنگاران در این رابطه گفت: توزیع سبد کالای دولت تا ۲۰ روز آینده ادامه دارد و تاکنون ۳۰ درصد از کالاهای این سبد در استان جذب شده است.

عزیزالله صدیقی با بیان اینکه هم اکنون ۷۶ فروشگاه و مرکز در استان مشغول توزیع سبد کالا است، افزود: با توجه به ازدحام جمعیت برای دریافت سبدهای کالایی، افزایش ۳۲ مرکز توزیع دیگر نیز از طریق زیرساختهای الکترونیکی در دست اقدام است.

وی ادامه داد: هم اکنون سرپرستان خانواده های زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی، مستمری بگیران تامین اجتماعی و حقوق بگیران زیر پنج میلیون ریال، شاغلان نیروهای نظامی و انتظامی، سرپرستان خانوار طلاب، دانشجو و خبرنگاران شامل این سبد می شوند.

و اما در این میان مردم به عنوان اصلی ترین مخاطب دولت در این طرح نظرات مختلفی دارند.

خانم زارعی که در انتهای صفی طولانی در جلوی یکی از فروشگاه های شهر ایستاده گفت: برای خیلی از خانواده های ایرانی تامین همین چند قلم نیز سخت است.

کاش به جای سبد کالا کارت هایی برای خرید به مردم داده می شد

وی افزود: دولت به فکر رفاه بیشتر مردم است، این نکته خوب است اما کاش به جای سبد کالا کارت هایی برای خرید به مردم داده می شد.

زارعی که خانه دار است، ادامه داد: البته مرغ، تخم مرغ و پنیر خوب است ولی اینطور که شنیده ام برنج این سبد برنج هندی است که معمولا برنج مرغوبی نیست.

وی گفت: اصلی ترین مشکل مردم صف های بلندی است که در این سرما باعث دردسر مردم شده است. کاش کم کم اسامی افراد را اعلام می کردند. البته فروشگاه ها هم خیلی دیر توزیع را شروع می کنند و مردم را معطل می کنند.

 آقای کرمی که در یکی از کارخانه های مشغول است، گفت: این صف طولانی و برخی رفتارهای صاحبان فروشگاه ها در معطل کردن مردم و از طرفی کم حوصلگی مردم و ایستادن زیاد در صف ها باعث نارضایتی ها و حتی گاه جر و بحث در صف ها شده است.

وی ادامه داد: من با ارائه سبد کالا موافق نیستم ولی هزینه های زندگی و تورم به حدی است که فرد ناگزیر است که برای چند قلم کالا مدت ها در صف بایستد.

کرمی معتقد بود: کاش به جای یارانه ها و سبد کالا فکری به حال تورم و گرانی می کردند، اگر قیمت ها تعدیل شوند نه نیاز به یارانه است نه سبدکالا، باورکنید قیمت ها گاه غیرواقعی است که نتیجه سوء استفاده از آشفتگی بازار است.

یکی از کارمندانی که سبد کالا به وی تخصیص داده نشده، گفت: من مخالف توزیع سبد هستم زیرا این مقدار از موادی که ارائه می شود هیچ مشکلی از مردم را حل نمی کند.

وی افزود: به نظر من توزیع سبد کالا توهین و تحقیر به مردم است و در شان مردم ایران نیست و این چند قلم کالا دردی از مردم دوا نمی کند.

این کارمند گفت: ۳۰ سال از زمان تشکیل صف های کوپنی می گذرد و اینکه دوباره برای گرفتن چیزی صف برپا شود نشانه پیشرفت نیست بلکه همان ساختار با چهره و نام جدید اجرا می شود.

وی تاکید کرد: به نظر من این هزینه ها به راحتی می تواند به حوزه های دیگر کاری از جمله صنعت تزریق و فضا را برای توسعه و اشتغالزایی فراهم کند.

هر طرحی در ابتدای راه خود کاستی ها و کمبودهایی دارد

خانم مرتضوی نیز گفت: اجرای طرح سبد کالا  از دو منظر قابل تامل است. اگر طرح به درستی اجرا شود و تعریف مشخصی از آن شود و افراد مورد نیاز نیز به درستی انتخاب شوند می تواند طرح مفیدی باشد.

این دانشجوی اراکی ادامه داد: البته هر طرحی در ابتدای راه خود کاستی ها و کمبودهایی دارد، اما جایگزین شدن این طرح به جای هدفمندی یارانه ها به تدریج می تواند تورم را کاهش دهد، زیرا از تزریق نقدینگی در جامعه و ایجاد تورم کاذب جلوگیری می کند.

وی ادامه می دهد: پول نقد یارانه ها که برای تامین نیازهای اساسی خانواده ها تعریف شده بود در خیلی از موارد برای هزینه های غیرضروری هزینه می شود.

مرتضوی بیان کرد: با تمام تلاشی که از سوی دولت شده است باز هم شاهد این هستیم که افراد مشمول سبد که اعلام شده اند گاه به درستی انتخاب نشده اند برخی نیازمندان در لیست قرار نگرفته اند و برخی که شاید نیاز چندانی به این سبد داشته باشند مشمول شده اند.

وی گفت: امیدواریم دولت با نگاه کارشناسی در انجام طرح های اقتصادی روند بهبود این مسیر را طی کند و تجربه های تلخ گذشته تکرار نشود.

با وجود مخالفت های مجلس با نحوه توزیع سبد کالا و از طرفی ازدحام و بی نظمی مردم در جلوی فروشگاه های توزیع، به نظر می رسد که دولت باید به فکر روش دیگری برای توزیع این سبد باشد.

……………………………..

گزارش: سمیه انصاری فر

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.