رجایی: تعریف غذا والگوی خوراک خانواده های ایرانی نیازمند بازنگری است

به گزارش مرکزی دیلی، «عباس رجایی» روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: الگوی بیماردهی حاکم بر کشورتیندگی تنگاتنگی با نوع عادات زندگی و غذای مردم دارد و این مهم ضرورت اعمال سیاستهای کلان را در زیست و تغذیه مردم دوچندان می کند.

وی اظهار کرد: یکی از عادات غلط غذایی مردم، استفاده زیاد نمک است که در ایران چهار برابر استانداردهای جهانی است و مصرف بی رویه آن درسفره ایرانیها عامل اصلی فشار خون، بیماریهای قلبی و عروقی، امراض کلیوی و سکته ها است.

نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قند و شکر و تنقلات شیرین مصنوعی نیز یکی دیگر از عوامل تهدید سلامت ایرانیها است که باید با فرهنگ سازی و برنامه های کارامد اجرایی در تغییر ذائقه مردم این معضل برطرف شود.

رجایی یاداور شد: یکی از مشکلات جدی مصرف زیاد قندهای مصنوعی عوارض ناشی از بلانکیت است که برای رنگ زدایی شیره چغندر قند کاربرد دارد و سرطانزایی آن تایید شده است.

وی بیان کرد: روند رو به گسترش بیماری دیابت سلامت مردم را در دهه های اخیر تهدید کرده و این مهم با تغذیه نادرست و استفاده بیش از حد قند و شکر نشات می گیرد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مدیریت و ساما ندهی مصرف روغن ها نیز از دغدغه های جدی است چرا که روغنهای با ترانس بالا هنوز در سبد غذایی بسیاری از خانواده ها جای دارد و مصرف روغن مایع نیز به صورت غیر اصولی و بالاتر از استانداردهای جهانی است.

رجایی عنوان کرد: مصرف بی اندازه روغن از نظر اقتصادی نیز برای کشور معضلی جدی است چرا که ۹۰ درصد روغن های خوراکی کشور وارداتی است و در صورت صرفه جویی می توان سرمایه ها را به بخش تولید و ارتقای بهداشت سوق داد.

وی عنوان کرد: فست فودها و غذاهای سرخ کرده و نوشابه های گازدار نیز عاملی جدی در سلامت مردم هستند و نساز است که برنامه های بهداشتی و اجرایی از شعار خارج شده و اقدامات مناسب و اثرگذار در اصلاح الگوهای خوراک مردم در کشور حاکم شود.

رییس فراکسیون صنایع غذایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از اقدامات مهم و ضروری در این حوزه تعامل و نظارت بر تولید مواد غذایی و تلاش برای کاهش حداکثری میزان ادویه ها، نمک و روغن این محصولات و افزودنی ها به انها است.

رجایی توضیح داد: آب میوه های صنعتی موجود در بازار نیز باید شرایط استاندار قابل قبولی را پیدا کنند و از فرمولاسیون آب میوه های طبیعی NFCپیروی کنند.

وی همکاری تنگاتنگ رسانه ها و نهادهای تربیتی و اموزشی را برای نهادینه کردن فرهنگ زیستی سالم از سنین پایین در جامعه ضروری دانست.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.