رونمایی از تمبر اختصاصی میقان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، محمد علی اینانلو، کارشناس محیط زیست و مستند‌ساز طبیعت در این مراسم، مطالعه را اصلی مهم در عکاسی طبیعت و مستندسازی عنوان کرد و افزود: عکاس یا مستندسازی که به خوبی این حوزه را نشناسد نمی‌تواند عکاس خوب طبیعت باشد.

 

وی بالا بردن دانش را پس از علاقه، ابزار و تکنیک عکاسی، امری مهم و ضروری دانست و گفت: امروزه در دوران ارتباطات صریح به سر می‌بریم و باید به فرهنگ ارتباطات صریح نیز توجه داشته باشیم.

 

اینانلو با اشاره به برگزاری جشنواره ملی عکس میقان و آثار ثبت شده در قاب تصویر اظهار داشت: تمام آثار موجود در این نمایشگاه از رنگ‌بندی، فرم و زاویه دید عالی برخوردارند و اطمینان دارم تا دو سال آینده اداره کل محیط زیست استان مرکزی یک آرشیو درجه یک از عکس و فیلم در این زمینه خواهد داشت.

 

به گزارش ایسنا، حسن مهدی‌نیا مدیرعامل شرکت لجور و نماینده حامیان مالی این جشنواره نیز در این مراسم با بیان اینکه چگونگی حفاظت از محیط زیست برخاسته از میزان درک انسان‌ها از این مهم است، اظهار داشت: افرادی که به مسئله محیط زیست ورود پیدا می‌کنند انسان‌های فرهیخته‌ای هستند.

 

وی افزود: افرادی که به مسئله محیط زیست اهمیت می‌دهند مدال ارزشمندی را بر سینه خود آویزان می‌کنند.

 

مهدی‌نیا با بیان اینکه اراک شهر صنعت و سازندگی است عنوان کرد: شرکت لجور در ناحیه صنعتی حاجی‌آباد به پیروی از مشی درست و ارزنده‌ای که از سوی سازمان محیط زیست در اختیار این مجتمع گذاشته شده است همزمان با کار صنعتی، اقدامات زیست‌محیطی را در حد توان انجام داده ‌است.

 

مدیرعامل شرکت لجور همکاری با سازمان محیط زیست، کشت درخت در منطقه صنعتی، دفع زباله‌ها و بازیافت آنها با روش‌های صحیح، تأمین آب شرب عمومی برای شهرک صنعتی، جلوگیری از حفاری‌های متعدد و بی‌رویه، همکاری با NGOهای مرتبط با بهداشت و محیط زیست و ایجاد تأسیسات تصفیه آب‌های شرکت‌ها را از اقدامات این مجتمع برشمرد.

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: شهرک صنعتی حاجی‌آباد اراک در نظر دارد در زمینه رعایت اصول محیط زیست خود را به عنوان الگویی برای سایر واحدهای صنعتی استان و چه بسا کشور تبدیل کند.

 

به گزارش ایسنا، مجید نوری دبیر این جشنواره نیز اظهار داشت: پس از شکل‌گیری طرح اولیه جشنواره عکس با موضوع تالاب میقان اراک، در گام نخست برای خروج از بومی‌ماندن این طرح در سطح شهر اراک و تلاش برای ملی شدن جشنواره با فراخوان و دعوت رسمی از کلیه ادارات ارشاد اسلامی در سطح کشور از تمامی عکاسان حوزه طبیعت دعوت به عمل آمد.

 

وی افزود: عکاسان برتر در حوزه طبیعت‌نگاری و به ویژه پرنده‌نگاری از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، البرز، همدان، قم، خوزستان، کرمانشاه و تهران به مدت سه روز در اردوی عکاسی به ثبت مناظر بدیع و چشم‌اندازهای زیبای تالاب در دمای ۲۵ درجه زیر صفر پرداختند.

 

نوری گفت: در نهایت، بالغ بر دو هزار ۳۵۶ قطعه عکس به دبیرخانه این جشنواره ارسال و در نهایت ۷۵ اثر در چهار بخش حرفه‌ای، آماتور، فرصت‌ها و آسیب‌ها و بخش کودک انتخاب شد.

 

به گزارش ایسنا محمد وروانی فراهانی داور این جشنواره نیز به قرائت بیانیه هیئت داوران جشنواره پرداخت.

 

در ادامه مهرداد شریفی عضو کمیته داوری نیز در این مراسم گفت: تولید آثار بدیع هنری در یک جامعه نشانگر فرهنگ جامعه، نوع بینش و تفکر حاکم بر آن جامعه است.

 

وی افزود: عکس به عنوان یکی از پیش‌قراولان عرصه هنر می‌تواند این رسالت را به خوبی به دوش بکشد.

 

داور این جشنواره بیان داشت: بسیاری از اصحاب فرهنگ، برگزاری این جشنواره را مؤثرترین حرکت فرهنگی مردمی در زمینه تالاب میقان دانسته‌اند که به عنوان حرکت شاخصی در توجه به محیط زیست شکل گرفت.

 

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از تمبر اختصاصی اولین جشنواره ملی عکس تالاب میقان اراک(درنا) رونمایی شد.

 

همچنین برگزاری اولین جشنواره فرهنگی هنری طبیعت استان مرکزی اعلام شد. این جشنواره از ۱۵ بهمن‌ماه ۹۲ تا ۲۷ خرداد ۹۳ توسط اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی برگزار می‌شود.

 

براساس این گزارش، برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر اعلام شده و مورد تقدیر قرار گرفتند:

 

در بخش حرفه‌ای:

 

محمود کلنگری از اراک رتبه اول، مهدی سعادت از ارومیه رتبه دوم و رتبه سوم مشترکا به مهدی طاهری و جابر غلامی تعلق گرفت.

 

از حمید سلیمی‌نژاد از شهرستان کرج و میلاد ممتاز فرجاد از اراک تقدیر به عمل آمد.

 

در بخش آماتور:

 

ابوالفضل شانقی رتبه اول، حمید حاج‌حسینی رتبه دوم و زهره صادقی رتبه سوم را کسب کردند و در این بخش از عمران حاجیان و رضا سوده‌نیا تقدیر شد.

 

محمد امین حق‌بیدار از سنندج نیز تنها برگزیده بخش فرصت‌ها و چالش‌های این جشنواره بود.

 

در بخش کودک نیز از محمدجواد رجبی، صبا نظام‌آبادی، بهاره باجلان و آریوبرزن نوری تقدیر شد.

 

عکس برتر از نگاه تماشاگران:

 

از میان هزار و ۵۰۰ رأی مردمی در طول برگزاری نمایشگاه، جایزه ویژه به عکس امید جعفرنژاد اهدا شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.