نماینده اراک خواستارارزیابی برنامه مهار آلودگی هوای این شهر شد

به گزارش مرکزی دیلی، «عباس رجایی» روز دوشنبه به مناسبت هفته هوای پاک (۲۹ دی ماه تا پنجم بهمن ماه) در گفت و گو با ایرنا افزود: خانم ابتکار در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید با شرکت در کارگروه جامع کاهش آلودگی هوای اراک به مردم این کلانشهر قول داد که در روز هوای پاک برای سفر مجدد به این شهر برنامه ریزی کرده و اقدامات انجام شده مدیریت آلایندگی را تبیین کند.

وی یاداوری کرد کرد: شهر اراک در سال جاری یکصد روز هوای ناسالم را پشت سرگذاشته و تقویت برنامه های هدفمند و نظارت بر طرح جامع کاهش الودگی هوا برای مهار شرایط بحرانی هوا در این شهر ضروری است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکلات آلودگی هوای اراک مربوط به امروز نیست و به سوء تدبیرهای در دهه های قبل بازمی گردد اما انتظار مردم این شهر از دولتمردان این است که غفلتهای گذشته را با نوسازی صنایع و بهبود فضای سبز، مدیریت تالاب میقان اراک دنبال کنند.

رجایی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع گاز کشور و سرمای شدید امکان تبدیل صدردصد سوخت نیروگاه شازند به گاز وجود ندارد اما انتظار این است که در صورت بهبود فشار شبکه علاوه بر ۶۰۰ هزار متر مکعب فعلی، سوخت خط دیگر نیروگاه نیز با گاز تامین شود.

وی عنوان کرد: تصویب قانون کاهش آلودگی هوا و ساماندهی ریزگردها با ۳۰ ماده در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ، کلید رفع مشکلات زیست محیطی کلانشهرها است و امید است که این قانون مترقی در عمل با سازو کارهای هدفمند شرایط نابسامان آلاینده ها را مهار کند.

نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب تصریح کرد: در این قانون سه حوزه مدیریت و خسارت سنجی سلامت انسانی با مسوولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خسارات ریزگردها و آلاینده ها به محیط طبیعی و تنوع زیستی با مسوولیت محیط زیست و خسارات بخش کشاورزی با مسوولیت وزارت جهاد کشاورزی تعریف و تدوین شده که انتظاراستسازمانمحیطزیست ابزاراجرایی دقیقو اثرگذاران را بسط دهد.

وی عنوان کرد: از تکالیف مهم این قانون بازتعریف علمی و دقیق آلاینده ها، منابع انتشار و کانونهای بحران آلودگی، تعریف جامع تکالیف حوزه تولید و صنعت، مراکز خدماتی ، حمل و نقل و مراکز انتشار طبیعی ریزگردها است که این رسالت با

با مشارکت پایین مردم و صاحبان صنعت در فرهنگسازی و وظایف اجتماعی است تنیدگی عمیق دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اگرچه تلاشهای زیادی در گازسوز کردن کوره های آجرپزی اراک به عنوان یکی از منابع آلاینده، تعیین زمانبندی برای تکمیل فیلترسیون ایرالکو و برخی سیاستها در حوزه منابع شهری اراک اتخاذ شده اما این اقدامات پاسخگوی شرایط حاد آلودگی هوای اراک نیست و روند رو به رشد آلودگی همچنان مردم را در نگرانی و سردرگرمی نگه داشته است.

رجایی گفت: یکی از کانونهای اثرگذار در آلایندگی هوا و اقلیم شهر اراک تالاب میقان اراک است که در سفر خانم ابتکار در کارگروه ویژه ای مسایل آن بررسی شده و قرار بود برنامه های کشوری حفاظتی و احیایی مشابه با دریاچه ارومیه برای آن لحاظ شود و چالشهای آن بصورت ملی دیده شود.

وی توضیح داد:مدیریت ریزگردها یکی از فصول مهم قانون آلودگی هوا است که درآن اقداماتی چون پیگیری زیست محیطی و کنترل ریزگردها در قالب کنوانسیونهای منطقه ای و جهانی در حوزه برون مرزی و انجام اقداماتی چون الزام درختگاری۳۰ درصد عرصه های اطراف واحدهای تولیدی و صنعتی، تخصیص حقابه مناسب به تالابها، مدیریت ضربتی کانونهای بحران ایجاد ریزگرد و اقدامات آبخیرداری و آبخوان داری، تثبیت شنهای روان تکلیف شده و انتظار است که از این پس تالابها در حد ارزش و جایگاه خود دیده شود و مدیریت مناسبی برای آنها اعمال گردد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.