تامین ۸۵ درصد سولفات سدیمِ پودرهای شوینده کشور در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، علی اکبر ساداتی ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه سولفات سدیم اراک گفت: نیاز داخلی سولفات سدیم بر مبنای تولید پودر شوینده در کشور ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار تن است که این کارخانه با تولید ۱۳۰ هزار تن سولفات سدیم در سال ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز بازار ایران را تامین می کند.

وی افزود: عمده ترین مصرف سولفات سدیم در صنایع پودرهای شوینده است البته این محصول در دنیا علاوه بر صنعت شوینده در کاغذسازی نیز استفاده می شود و در شیشه سازی، نساجی و به مقدار کم در خوراک دام نیز مصرف دارد.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد ترکیب پودرهای شوینده سولفات سدیم است که خاصیت پاک‌کنندگی ندارد و فقط به منظور پرکنندگی(حجم دهی) استفاده می‌شود.

۴۰ درصد ترکیب پودرهای شوینده سولفات سدیم است

ساداتی با اشاره به اینکه مصرف شوینده ها یکی از شاخص های بهداشتی در هر کشور است، اظهار کرد: در کشورهای صنعتی مصرف پودر شوینده در سال ۱۰ تا ۱۳ کیلوگرم است اما در ایران این رقم ۵ و نیم کیلوگرم است و از این نظر با شاخص‌های جهانی که ۷ و نیم کیلوگرم فاصله داریم البته روند رو به رشدی شکل گرفته بود اما در سال‌های اخیر به دلیل گران شدن مواد و پودرهای شوینده مصرف مردم کاهش داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این واحد تولیدی، شرکت املاح معدنی ایران یک واحد تولیدی سولفات سدیم و نمک تصفیه شده در شهرستان گرمسار نیز دارد.

ساداتی با بیان اینکه در ایران تعداد کارخانه های تولید سولفات سدیم انگشت شمارند، اظهار کرد: علاوه بر دو کارخانه شرکت املاح معدنی ایران یک کارخانه در جنوب تهران و بیش از ده کارگاه سنتی به تولید سولفات سدیم می پردازند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه سولفات سدیم واقع در میقانِ اراک با نگاه و اندوخته تجربه ساخت کارخانه گرمسار، تاسیس شد، توضیح داد: کارخانه گرمسار بعد از سه سال کار تحقیقاتی  با استفاده از تکنولوژی آلمان ساخته شد و کارخانه میقانِ اراک  با استفاده از استانداردهای آن و کپی سازی شده از امکانات و ماشین آلات آن توسط مهندسان و کارشناسان ایرانی تجهیز و ساخته شد.

اخذ مجوز کشف معدن در منطقه میقان

ساداتی در خصوص اخذ مجوز کشف معدن در منطقه میقان گفت: با توجه به اینکه در حاشیه روستای میقان حوضچه های سنتی نمک وجود داشت و  در کنار این حوضچه ها آثار سولفات سدیم دیده می شد، در سال ۶۹ شرکت املاح مجوز کشف معدن را از اداره معادن و فلزات استان گرفت.

وی ادامه داد: در سال های  ۷۰ و ۷۱ کار تحقیقاتی و اکتشافی انجام شد و معدن در مدت دو سال کشف و در سال ۷۲ گواهی کشف معدن بنام شرکت املاح معدنی ایران صادر شد.

ساداتی با بیان اینکه معدنِ میقان بزرگترین معدن سولفات سدیم ایران است، اظهار کرد: این معدن با ذخیره ۴۰ میلیون تنی، بزرگترین ذخیره معدنی سولفات سدیم در ایران است که البته این ذخیره ۳۰ تا ۴۰ میلیون تنی در برابر  ذخیره چند میلیادر تنی کشورهایی چون چین بسیار ناچیز است.

وی ابراز کرد: پروانه بهره برداری از معدن در سال ۸۰ صادر شد و تا قبل از آن وزارت معادن و فلزات آن را میان ۴۰ ارگان تقسیم کرده بود که اقدامات تخریبی نیز در آن انجام شده بود.

معدنِ میقان بزرگترین معدن سولفات سدیم ایران است

ساداتی گفت: پس از شکایت شرکت املاح از وزارت معادن و فلزات در سال ۷۸ به دلیل اینکه گواهی کشف معدن بنام شرکت بود، طبق رای دادگستری پروانه بهره برداری در سال ۸۰ بنام شرکت املاح ایران صادر شد.

مدیر عامل شرکت املاح معدنی ایران در خصوص مساحت تحت برداشت شرکت از تالاب میقان گفت: محدوده تالاب میقان ۲۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که شرکت املاح فقط اجازه برداشت از  هشت کیلومتر مربع از آن را دارد.

ساداتی تاکید کرد: این مساحت در واقع سه و دو دهم درصد از کل مساحت تالاب را شامل می شود و با توجه به اینکه تا کنون فقط یک و نیم کیلومتر مربع (۱۴۹ هکتار) از این مساحت ۸ کیلومتر مربعی (۸۰۰ هکتاری) برداشت شده می توان گفت در حال حاضر فقط شش دهم درصد از محدوده تالاب سولفات سدیم استخراج شده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه سولفات سدیم هیچ آلودگی زیست محیطی ندارد، افزود: از گذشته منطقه میقان مرکز و کانون گرد و غبار بوده است و این موضوع فقط مربوط به سال های اخیر نیست هرچند که محدوده استخراجی معدن در بیشتر طول سال زیر آب است و بعید می رسد این مقدار ناچیز در ایجاد گرد وغبار تالاب تاثیر داشته باشد.

سولفات سدیم هیچ آلودگی زیست محیطی ندارد

ساداتی گفت: همچنین دود خارج شده از دودکش های این کارخانه بخار آب است، زیرا در این کارخانه هیچ تغییر و فرآیند شیمیایی صورت نمی گیرد و در اصل عمل جدایش فیزیکی صورت می گیرد؛ یعنی سولفات سدیم برداشته می شود و بقیه مواد بدون هیچ تغییر شیمیایی سر جایش برگردانده می شود.

مدیر عامل شرکت املاح معدنی ایران در خصوص زمان بهره برداری از معدن گفت: بهره برداری معدن معمولا از تیرماه آغاز و تا ۱۵ آبان ادامه دارد و در فصل مهاجرت درناها هیچ گونه برداشتی نداریم.

وی با بیان اینکه کارخانه شرکت املاح هیچ تاثیری در بهم ریختن اکوسیستم تالاب ندارد، اظهار کرد: تاکنون هیچ اخطار زیست محیطی برای کارخانه نیامده است از طرفی جاده ای که به سمت معدن زده شده است و تالاب را به دو منطقه تبدیل کرده است، قبلا زده شده و شرکت آن را خریداری کرده است.

ساداتی گفت: در خصوص رفع این مشکل نیز برای انتقال آب از یک سوی تالاب به سوی دیگر، پنج کانال به قطر یک متر زده شده است که هر کدام از آن ها قدرت تخلیه ۵ هزار لیتر آب در ثانیه را دارند.

کارخانه شرکت املاح هیچ تاثیری در بهم ریختن اکوسیستم تالاب ندارد

وی تاکید کرد: هم اکنون شرکت املاح با درخواست محیط زیست در حال آماده سازی و ساخت ۵ کانال دیگر با اعتبار حدودِ ۴۰۰ میلیون ریال است که در صورت مساعد شدن وضعیت جوی تا پایان سال احداث خواهند شد.

ساداتی با تاکید بر آمادگی شرکت املاح برای ایجاد کمربند سبز در دو طرف جاده مذکورگفت: هم اکنون شرکت املاح ایران در محدوده کارخانه ۷ و نیم هکتار فضای سبز ایجاد کرده است که در صورت تامین آب از سوی آب و فاضلاب استان و تعلق سهمیه از پساب ورودی به تالاب ، این شرکت آمادگی توسعه بیشتر آن با گونه های سازگار با محیط تالاب را دارد.

ساداتی از طرح توسعه کارخانه به منظور تامین سوخت پاک خبر داد و گفت: شرکت در نظر دارد بخارهای خروجی از دودکش های کارخانه را به وسیله کمپرسور با قدرت ۱۷ هزار دور در دقیقه فشرده کند تا با تبدیل به بخار زنده مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

طرح توسعه کارخانه به منظور تامین سوخت پاک

وی اضافه کرد: حسن این طرح توسعه این است که مصرف سوخت فسیلی به صفر می رسد و مصرف گاز تا ۹۵ درصد کاهش می یابد البته این طرح مصرف برق را تا حدودی بالاتر می برد.

ساداتی گفت: برآورد انجام این طرح ۶۰ میلیارد تومان است که در صورت رفع تحریم دستگاه ها و ماشین آلات مورد نظر آن خریداری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت املاح معدنی اراک با اشاره به افزایش تولید کارخانه در سالجاری گفت: در ۹ ماهه اول امسال کارخانه اراک، ۱۰۰ هزار و ۷۵۰ تن تولید داشته که نسبت به سال گذشته ۱۰ هزار تن افزایش تولید داشته است.

ارزش دلاری هر تن سولفات سدیم  ۱۴۰ هزار دلار است

ساداتی با اشاره به اینکه صادرات کارخانه از آبانماه سال گذشته متوقف شده، اظهار کرد: علت توقف صادرات، تامین نیاز داخلی کشور بوده است، البته در صورت مساعد شدن شرایط به دنبال برقراری صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، عمان، امارات و عربستان هستیم.

وی گفت: ارزش دلاری هر تن سولفات سدیم  ۱۴۰ هزار دلار است که برای ۱۰۰ هزار تن آن معادل ۱۴ میلیون دلار است.

 ساداتی همچنین از تولید سولفات سدیم و  نمک تصفیه شده در دیگر کارخانه این شرکت در گرمسار خبر داد و گفت: کارخانه سولفات سدیم گرمسار نیز سالانه بیش از ۶۰ هزار تن تولید سولفات سدیم دارد و در بخش نمک تصفیه شده نیز ۳۵ هزار تن نمک در ۹ ماهه اول سال تولید کرده که حدود سه هزار تن از آن به کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق صادر شده است که ارزش ارزی آن در حدود ۱۵۰ هزار دلار بوده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.