قلیان میهمان ناخوانده‌ای در جمع دختران جوان!

به گزارش مرکزی دیلی، سیده زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، افزود: هرچند مصرف قلیان پدیده فعلی جامعه ما نیست و سال‌ها در میان اقشار مختلف جامعه ایرانی به عنوان وسیله‌ای برای تفنن و سرگرمی رایج بوده، اما مسئله مهم این است که قلیان کشیدن در میان زنان به شدت شایع شده و متأسفانه با روند رو به رشدی که در این حوزه با آن مواجه هستیم، در حال حاضر سن قلیان‌کشی در میان دختران به زیر ۱۴ سال رسیده است.

 

وی اضافه کرد: به منظور بکارگیری سیاست‌های مداخله‌ای برای پیشگیری، کنترل یا کاهش این پدیده اجتماعی باید به بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر آن پرداخت.

 

حسینی یکی از مهمترین عواملی که بر مصرف قلیان در میان دختران تأثیرگذار است را محیط خانه و خانواده دانست و اظهار کرد: از بدو خلقت خانواده یک رکن اساسی در پرورش روح و فکر انسان‌ها به شمار می‌آمده است و رئیس خانواده مهمترین رکن برای پیشگیری از انحرافات خانواده و به دنبال آن، جامعه است.

 

وی با بیان اینکه خانواده در این ارتباط نقش بسیار تأثیرگذاری دارد، اظهار داشت: بسیاری از بزرگترها در دورهم‌نشینی‌ها مبادرت به کشیدن قلیان می‌کنند که فرزندان هم به تأسی از آنان این کار را انجام می‌دهند و بی‌تفاوتی خانواده‌ها نسبت به این مسئله، یکی از عوامل بسیار مهم و زنگ خطری در این حوزه است.

 

این کارشناس یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در گسترش مصرف بیش از حد قلیان میان بانوان را، مقبولیت اجتماعی مصرف آن توسط زنان عنوان کرد و گفت: در فرهنگ قدیم ایران مصرف دخانیات توسط زنان یک عمل قبیح و دور از شأن فرهنگ ایرانی و عرف تلقی می‌شد اما، امروزه مصرف قلیان توسط زنان در جامعه مورد پذیرش قرار گرفته است، به گونه‌ای که قلیان‌کشی زنان به راحتی در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها دیده می‌شود و جامعه ما هیچگونه بدبینی نسبت به این رفتار ندارد، چراکه به اصل سنتی بودن قلیان در کشور بسنده می‌کند.

 

وی از دیگر عوامل شیوع مصرف قلیان را دسترسی آسان و ارزان به آن عنوان کرد و ادامه داد: قلیان در هر کافه، قهوه‌خانه، سنت‌کده، تفریحگاه، پارک و… عرضه می‌شود و با توجه به اینکه حضور زنان در اینگونه مکان‌ها ممنوعیت اجتماعی ندارد، دسترسی برای زنان آسان‌تر شده و حتی مشاهده شده که بانوان در قلیان‌سراها به تنهایی ظاهر می‌شوند و متأسفانه این مسئله زشتی خود را در عرف جامعه از دست داده است.

 

حسینی عدم توجه خانواده‌ها به تفریحات فرزندان، دوستان و ارتباطات آنان را از دیگر موارد شیوع قلیان برشمرد و بیان کرد: بسیاری از دختران تحت‌تأثیر دوستان و اطرافیان خود مبادرت به استفاده از قلیان می‌کنند و عدم مقاومت آنان در این راستا به دلیل ترس از طرد شدن توسط گروه و مورد تمسخر واقع شدن است، لذا، عدم وجود برنامه‌ریزی‌های صحیح برای سرگرمی دختران باعث می‌شود که با برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به مصرف قلیان بپردازند.

 

وی گفت: آنان بر این اصل دورکیم معتقدند که اهمیت ندارد که اعضای گروه برای چه کاری گرد هم می‌آیند، مهم این است که آنها گرد هم می‌آیند و کاری را به گونه دسته‌جمعی انجام می‌دهند و یا به عبارت بهتر امر اساسی این است که انسان‌ها گرد هم می‌آیند، احساسات مشترکی را تجربه می‌کنند و به گونه یک کنش جمعی آن را بیان می‌کنند.

 

به گفته این کارشناس، عدم آگاهی و باور دختران نسبت به مضرات قلیان و تأثیرات آن بر اعضای بدن، در این مقوله بی‌تأثیر نیست.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.