گشایش اولین نمایشگاه طراحی ۳ بعدی اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، اولین نمایشگاه انفرادی طراحی سه بُعدی هنرمند اراکی با نمایش ۴۰ تابلو شامگاه روز شنبه در فرهنگسرای آئینه اراک افتتاح شد. در این نمایشگاه محمدابراهیم پرویزی تجربه ها و طرح های خود در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ها را که با نرم افزار ۳DMAX انجام شده است در معرض دید عموم قرار داده است.

محمدابراهیم پرویزی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طراحی سه بعدی با نرم افزار ۳DMAX در طراحی دکورسیون داخلی و نما و حتی حجم های شهری نیز استفاده می شود.

طراحی های سه بعدی در کاهش وقت و هزینه بسیار موثر است

وی با بیان اینکه طراحی های سه بعدی در کاهش وقت و هزینه بسیار موثر است، افزود: در انجام طراحی هایی از این دست ابتدا طرح طبق شرایط ساختمان و خواست سفارش دهنده آماده می شود و پس از تایید، نقشه مهندسی آن تهیه و ساخته می شود.

پرویزی ادامه داد: در واقع طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان و نما شامل سه مرحله پلان معماری، طراحی سه بعدی و اجرای طراحی دکوراسیون داخلی است.

وی هدف از برگزاری نمایشگاه و ارائه آثارش را معرفی این نوع طراحی دانست و ادامه داد: علاوه بر معرفی این نوع طراحی و استفاده های آن، به منظور آشنایی مخاطب با سبک کاری خود این نمایشگاه را برپا کرده ام.

این هنرمند اراکی با اشاره به اینکه استفاده از طرح های سه بعدی قبل از اجرای یک پروژه هنوز در بین شهروندان اراکی جایگاه ویژه خود را بدست نیاورده است، اظهار کرد:  هم اکنون استقبال از این حوزه نسبت به شهرهایی چون تهران و قم کمتر است ولی به تدریج در حال مرسوم شدن است.

پرویزی با ابراز تاسف از کمی سطح آگاهی عمومی نسبت به هنر گفت: طراحی ۳D استفاده از هنر گرافیک در طراحی ساختمان است که جنبه های تجاری و عمومی  آن نسبت به شاخه های دیگر هنر گرافیک چون آرم، پوستر و لوگو  بیشتر است، اما این بخش هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.

برخی از مردم  فکر می کنند برای کار هنری نباید پول داد

وی با اشاره به این تفکر برخی از مردم که فکر می کنند برای کار هنری نباید پول داد، افزود: خیلی ها چنین طراحی هایی را به چشم هزینه های اضافی نگاه می کنند و حتی با وجود ارائه کار و رضایت از آن به پرداخت پول راغب نیستند، زیرا تفکرشان نسبت به هنر مقوله ای رایگان است.

پرویزی اظهار کرد: هم اکنون تقاضا برای طراحی داخلی مسکونی نسبت به فضاهای تجاری و اداری بیشتر است و بعد از آن ساختمان ها و اماکن تجاری و معمولا اداره ها و سازمان ها کمتر به این نوع طراحی علاقه نشان می دهند.

وی تاکید کرد: در طراحی داخلی خصوصا منازل مسکونی باید آسایش ساکنان، زیبایی و استفاده بهینه از فضاهای موجود را در نظر گرفت.

پرویزی ادامه داد: در طراحی یک دکوراسیون داخلی و نما علاوه بر مشاوره های صادقانه و توجه به خواست و نظر مخاطب، خلاقیت بسیار مهم است.

وی معتقداست استفاده از طراحی مدرن با  توجه به ترکیب بندی مناسب، استفاده از رنگ ها و نورپردازی های به جا، زمانی نتیجه خواهد داد که قابلیت اجرا با مواد و متریال های موجود را داشته باشد.

پرویزی تصریح کرد: طراحی ۳D قبل از اجرا و ارائه پیش نمایش آن به مخاطب در پایین آمدن هزینه هایی اجرایی بسیار تاثیر دارد، زیرا در این مدل از طراحی همه چیز در نظر گرفته می شود و بروز مشکلات در اجرا به حداقل می رسد و از دوباره کاری های معمول جلوگیری می کند.

خلاقیت و ایده های ذهنی طراح در ارائه طرح بسیار مهم است

پرویزی با اشاره به اینکه خلاقیت و ایده های ذهنی طراح در ارائه طرح بسیار مهم است، افزود: من به جنبه هنری کار بیشتر از جنبه تجاری آن اهمیت می دهم و تمام طرح ها ایده های شخصی خودم است و از طرح های آماده و از قبل کپی نمی کنم.

این گرافیست جوان اراکی اظهار کرد: تاکنون تمام طرح هایی که ایجاد کردم، مورد قبول سفارش دهنده بوده است و پیش نیامده که مخاطب بخواهد پس از دیدن پیش نمایش طرح، بخواهد تغییری در آن بدهد، زیرا علاوه بر خواست او از نوآوری و خلاقیت در طرح ها استفاده می کنم و سعی می کنم در این حوزه سبک خاص خود را ارائه دهم.

وی تاکید کرد: البته بخشی نیز به دلیل خاصیت خودِ سه بعدی بودن طرح است زیرا مجال ارائه تمام آنچه در ذهن و قوه تخیل طراح است را می دهد، بنابراین مخاطب با طرحی روبرو می شود که جالب و قابل قبول است و معمولا ۹۰ تا ۹۵ درصد طرح اجرایی می شود.

پرویزی خاطرنشان کرد: هم اکنون طراحان و شرکت های دکوراتوری که به این کار مشغول هستند، در حال افزایش است، اما متاسفانه در بخش هایی دیده می شود که طراح بدون نگاه به ظرفیت ها و امکانات موجود طراحی می کند و طرح به دلیل کمبود متریال و ماده اولیه و یا بالا بودن قیمت آن ها به مرحله اجرا نمی رسد.

هر طرح بین دو روز تا یک هفته وقت می گیرد

وی با بیان اینکه هر طرح بین دو روز تا یک هفته از وقت او را می گیرد، گفت: تمام تلاش من در راستای ارائه طرحی است که قابلیت اجرا با متریال و مواد موجود در بازار ایران را داشته باشد.

پرویزی معتقد است که مهندس گرافیست طراح نسبت به مهندس معماری طراح، در  طراحی سه بعدی موفق تر است زیرا گرافیست به دلیل توجه به جنبه های هنری و فکر و اندیشه فعال در این بخش بهتر عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: هنرجویان بخش گرافیک علاقمندی خاصی به نرم افزارهای سه بعدی نسبت به دوبعدی دارند، زیرا علاوه بر جذاب بودن فرصت برای ارائه تمام آنچه در ذهن هست را فراهم می کند، بخشی که گاهی رویا بوده بنابراین دیدن پیش نمایش طرح اجرایی برای مخاطب هم جالب است و آن را قبول می کند.

پرویزی غیر از علاقه، جنبه مالی و درآمدزایی این نوع طراحی را در ادامه دادن آن موثر دانست و گفت: تاقبل از این با نرم افزارهای دوبعدی کار می کردم و به طراحی لوگو، آرم و پوستر می پرداختم اما درآمد این بخش بیشتر از بخش های دیگر است.

هنوز برای طراحی های مدرن در کشور ما هزینه نمی شود

وی تاکید کرد: هنوز برای این نوع طراحی در کشور ما هزینه گذاشته نمی شود و تعرفه های اعلام شده از سوی اتحادیه پایین است در حالیکه در کشورهای خارجی با ارائه چهار کار از این نوع می توان به اندازه یکسال اینجا درآمدزایی کرد.

این هنرمند اراکی گفت: هم اکنون مشکل بیمه و نبود تسهیلات مناسب مشکل اصلی هنرمندان است.

پرویزی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد استان بعنوان متولی امور هنرمندان حمایت کافی در این بخش ندارد.

پرویزی افزود: در این نمایشگاه فقط عکسِ طرح سه بعدی مکان نمایش داده شده است و عکس اجرا شده طرح ها که با همین نورپردازی و زاویه در مکان واقعی گرفته شده اند به دلیل بالا بودن هزینه مالی و کمبود فضا به نمایش گذاشته نشدند.

محمدابراهیم پرویزی متولد سال ۱۳۶۵ است و از کودکی به هنر علاقمند بوده و تحصیلات خود را در مقطع هنرستان و دانشگاه در رشته گرافیک ادامه داده و پس از ده سال کار با نرم افزارهای تخت و دو بعدی در زمینه آرم و پوستر، چون CorelDRAW Graphics Suite،   Adobe Photosha، Adobe iliustrator یک سال است با نرم افزار ۳D Max به طراحی سه بعدی در زمینه دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان، گرافیک محیطی، کارشناسی رنگ و چیدمان مشغول است که علاوه بر زمینه هنری جنبه تجاری قوی تری نیز دارد.

این نمایشگاه تا ۱۶ دی در فرهنگسرای آئینه برای بازدید عموم و علاقمندان به طراحی دکوراسیون دایر است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.