رجایی: ۹۰ درصد روغن مصرفی وارد می شود

به گزارش مرکزی دیلی، عباس رجایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با تأکید براینکه کشورازموقعیت جغرافیایی مطلوبی برای تولید زیتون برخوردار است،گفت: زیتون علاوه بررودباردراستان های فارس، گلستان، قزوین و زنجان هم به میزان زیادی تولید می شود اما با توجه به راندمان تولید این محصول متأسفانه سرانه مصرف زیتون و روغن زیتون در کشور بسیار پایین است.

نماینده مردم اراک،کمیجاب و خنداب در مجلس شورای اسلامی، درواکنش به واردات بیش از ۹۰ درصد روغن مصرفی به کشور، گفت: درراستای طرح های خودکفایی کشور طی یک دوره زمانی ۱۰ ساله باید بتواند ۷۰ درصد از روغن مصرفی خود را تولید کند اما متأسفانه نه تنها در این امر خود کفا نشده بلکه امروز وارد کننده ۹۰ درصد روغن مصرفی هم است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید براینکه ایران با مصرف سرانه حدود ۲۰۰ گرم روغن زیتون هم ردیف برخی ازکشورهای آفریقایی فقیر است، اظهار داشت: متأسفانه درخصوص مصرف روغن زیتون تا کنون فرهنگ سازی مناسبی در جامعه ازسوی مسئولان صورت نگرفته به طوری که در رژیم غذایی افراد جامعه حداقل باید یک وعده از این روغن استفاده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،با اشاره به اینکه ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور به صورت واردات تامین می شود ، گفت:با توجه داشت با باردهی اقتصادی باغ های زیتون، آنچه سبب رنج زیتون کاران می شود کافی نبودن واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی است.

رجایی، با تأکید براینکه عدم مدرن سازی صنایع تبدیلی روغن زیتون منجر به افزایش قیمت این محصول در بازارهای داخلی شده است، تصریح کرد: کمبود روغن زیتون که به علت ضعف صنایع تبدیلی و فرآوری در کشوراست منجر به کاهش عرضه این محصول در بازارهای داخلی شده که این مهم افزایش قیمت روغن زیتون را به دنبال داشته است.

وی، با انتقاد از اینکه سرانه مصرف روغن زیتون درکشور بسیار پایین است،ادامه داد: کمبود روغن زیتون و نیز افزایش قیمت این محصول در بازارهای داخلی موجب استقبال جامعه از مصرف روغن ارزانتر درکشورشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه ارزش غذایی روغن زیتون بسیاربیشتر از سایر روغن ها است، گفت: ایرانیان سالانه یک میلیارد دلار برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی هزینه می‌کنند که اگر حدود ۱۰۰ میلیون دلار آن را سالانه برای تغذیه سالم و استفاده از محصولاتی مانند روغن زیتون و ماهی بپردازند دیگر نیازی به پرداخت این هزینه‌های زیاد درمانی نیستند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.