نشست بزرگان استان درباره نیروگاه شازند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگارمهر، در پی اعتراضات مردمی و مسئولین از استفاده مجدد نیروگاه از مازوت بجای گاز بعد از سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان مرکزی بود که این معضل به جد از سوی نمایندگان مردم اراک در مجلس پیگیری و مصوبه تعطیلی سه واحد از واحدهای نیروگاه اخذ گردید .

در حال حاضر سه واحد از واحدهای نیروگاه شازند به دلیل تأمین نشدن گاز تعطیل شده است و به علت آلودگی شدید هوای کلانشهر اراک اجازه سوزاندن سوخت مازوت را هم ندارد.

تشدید مشکلات تعطیلی واحدهای نیروگاه از یک سو و آلایندگی های ناشی از فعالیت واحد فعال این نیروگاه از سوی دیگر بار دیگر باعث شد تا جمعی از مسئولین استان با محوریت نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در یک روز سرد برفی گرد هم آمده و پیرامون مشکلات این نیروگاه به چاره اندیشی بپردازند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی ظهر روز سه شنبه در این نشست با اشاره به معضل آلایندگی هوای کلان شهر اراک گفت: آلایندگی هوا در کلان شهر اراک امروز به معضل بزرگی تبدیل شده که حل آن در گرو مشارکت همه مسئولین کشوری و استانی است.

نیروگاه شازند چهارمین نیروگاه کشور است

شکرالله حسن بیگی با بیان این که بخشی از مشکلات آلودگی هوای اراک به فعالیت نیروگاه اراک و استفاده این واحد صنعتی از سوخت مازوت بجای گاز برمی گردد افزود: نیروگاه شازند چهارمین نیروگاه کشور است و میزان مصرف سوخت گاز این واحد بیش از سایر واحدهای نیروگاهی کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به سهم موثر نیروگاه شازند در تولید برق کشور حل مشکلات تامین سوخت این واحد نیروگاهی باید در دستور کار مسئولین کشور قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به حساسیت مردم کلان شهر اراک به آلایندگی های صنعتی بالاخص آلایندگی ناشی از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه گفت: نگرانی مردم کلان شهر اراک از نقش آلایندگی های صنعتی این شهر در افزایش بیماریهای لاعلاجی چون سرطان نیازمند توجه جدی مسئولین به موضوع آلایندگی های صنعتی و تلاش در جهت کاهش این آلایندگی است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی یادآور شد: مسئله آلایندگی نیروگاه شازند تا کنون دو بار در شورای تامین استان مطرح شده و تصمیماتی در این باره اخذ شده است.

حسن بیگی با بیان این که در قانون برنامه پنجم الگوی توسعه مشروط به رعایت قوانین زیست محیطی است گفت:  نیروگاه حرارتی شازند باید با رفع مشکلات آلایندگی خود تولید و سلامت مردم را در کنار هم داشته باشد.

وی تاکید کرد: حل مشکلات زیست محیطی اولویت مهم مدیریت استان مرکزی است و از تمامی ابزار ها برای افزایش سهمیه سوخت گاز و یا محدودیت فعالت واحدهای آلاینده استفاده خواهد شد.

آرامش روانی کمترین تاثیر تعطیلی واحدهای نیروگاه است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بر ضرورت تعیین تکلیف وضعیت فعالیت نیروگاه شازند تاکید کرد و گفت: تعطیلی سه واحد از واحدهای کاری نیروگاه شازند در پی عدم تامین سوخت گاز نیروگاه تنها چاره فعلی پیش روی مسئولین بود.

محمد حسن آصفری با بیان این که موضوع آلایندگی هوای کلان شهر اراک یک معضل بزرگ پیش روی مردم این شهر است که موجب نگرانی شهروندان اراکی شده است گفت: آرامش روانی کمترین نتیجه تعطیلی سه واحد از واحدهای نیروگاه شازند بوده است.

وی با بیان این که تمام مشکلات آلایندگی هوای کلان شهر اراک از نیروگاه شازند نشات نمی گیرد گفت: اگر چه این واحد صنعتی سهم بسزایی در آلودگی هوای اراک دارد اما همه آلایندگی ها به این بخش خلاصه نمی شود.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه موضوع آلایندگی هوا توسط نیروگاه شازند را بزرگ کرده دود خروجی از دودکش های این واحد صنعتی است که به وضوح قابل دیدن است.

آصفری ادامه داد: وقتی نیروگاه شازند مثل چپق رستم دود میدهد بیرون و آلودگی ناشی از این دود نیازی به تائید نظرات کارشناسان ندارد شکایات بسیار مردمی را در پی دارد شکایاتی که وقت و بی وقت در قالب پیامک به ما اعلام می شود.

نیروگاه شازند مثل چپق رستم دود می دهد

وی یادآور شد: علیرغم آنکه  تعطیلی تمام نیروگاه در صورت عدم تامین گاز به عنوان سوخت مورد نیاز این واحد صنعتی یک مصوبه قانونی است تا کنون تنها سه واحد این نیروگاه تعطیل شده و یک واحد آن هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد اگر چه همین یک واحد نیز به سهم خود تا کنون نقش بسیاری در آلودگی هوای اراک داشته است.

نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نگاه ما یک نگاه ملی است و با در نظر گرفتن شرایط کشور به ضرورت تامین برق در تلاش هستیم تا با برگزاری جلسات کارشناسی به تبیین راه چاره اساسی برای حل این مشکل بپردازیم.

آصفری گفت: تمام تلاش ما فعالیت نیروگاه بدون مشکلات زیست محیطی است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

وی در ادامه بر ضرورت جدیت دولت یازدهم به رفع مشکلات زیست محیطی کلان شهر اراک تاکید کرد و گفت:سفر دکتر ابتکار به  اراک درنخستین روزهای کاری دولت یازدهم، نور امید را در دل مردم این شهر در راستای حل مشکلات آلودگی هوا روشن کرد این در حالیست که متاسفانه مصوبات این سفر آنطور که باید و شاید برای تحقق پیگیری نشده است.

عدم تشخیص سهم آلایندگی ها در کلان شهر اراک یک معضل است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که موضوع آلودگی هوای اراک چالشی بزرگ است و بر دولت است تا همانطور که  در نشست ویژه برای سامان وضعیت دریاچه ارومیه تصمیم سازی می کند به اراک نیز باید نگاهی ویژه داشته باشد افزود: سلامت مردم اراک قابل معامله نیست و ادامه تولید انرژی با به خطر انداختن جان مردم مجاز نمی باشد.

آصفری در ادامه از عدم تشخیص سهم آلایندگی ها در کلان شهر اراک به عنوان یک معضل بزرگ یاد کرد و گفت: جای تاسف است که هنوز نمی توانیم بگوئیم مثلا سهم نیروگاه در آلایندگی کلان شهر اراک چقدر است که این یک ضعف بزرگ است.

وی با اشاره به سهم خودروها و صنایع دیگر در آلایندگی هوای اراک گفت: اگر سهم هر بخش در آلایندگی هوای اراک به صورت مجزا مشخص بود تصمیم گیری پیرامون کاهش الودگی ها هم آسانتر می شد.

گفتنی است تشکیل جلسه مشترک فی مابین پالایشگاه و نیروگاه برای تامین گاز CNG، و جایگزین مازوت، تشکیل جلسه اضطراری بهینه سوزی شعله های نیروگاه ، و پخش بنزین یورو۴ در تمام جایگاه های سوخت استان مرکزی از مصوبات این جلسه بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.