نمایش “نیایش” دربعدی متفاوت

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، نمایشگاه نقاشی” نیایش” مروری دارد بر بخشی از آثار ۱۴ سال گذشته  هنرمند اراکی محسن غلامی با موضوع نیایش که در فرم و محتوا، ویژه و خاص این هنرمند است و به نوعی اثرانگشت هنری وی محسوب می شود.

 هنر اگر تنها واژه نباشدهرچه که باشد، “نیایش” است، انسان اگر از پوچی ودروغ تهی باشد، هر چه انجام دهد نیایش است. این روزها، این جمله بر ورودی نمایشگاه نقاشی هنرمند اراکی  می درخشد.

محسن غلامی کارشناس ارشد نقاشی، زاده خمین است. این مدرس و استاد دانشگاه تاکنون نمایشگاه انفرادی و گروهی زیادی در داخل و خارج از کشور داشته است.

در آثار وی مُهر جایگاه ویژه ای دارد که به آثارش هویت ایرانی اسلامی داده است. غلامی در آثارش نگاهی مدرن و متفات به مُهر داشته است و به جرات می توان گفت تنها کسی است که در ایران به این شیوه کار می کند.

وی می گوید: مدت ها به دنبال المانی برای هویت بخشی به  آثارم بودم گاهی به مواردی دست می یافتم که اصالت ایرانی نداشت، بعد از مطالعه روی المان ها، نمادها و نقوش در نهایت به مُهر رسیدم و هم اکنون مُهر نماز و مُهرهای چاپی در خلق آثارم بکار می روند.

مُهر یکی از نمادهای شناخته شده ایرانی، اسلامی است

غلامی با بیان اینکه مُهر یکی از نمادهای شناخته شده ایرانی، اسلامی است، می افزاید: مُهر نماز و نقوش ایرانی، اسلامی بکار رفته برای مهرهای چاپی در هویت بخشی و ایجاد شناسنامه آثار است، مهر نمادی آشنا برای مردم ایران خصوصا شیعیان است که بعنوان دریچه ورود به تابلو و نمادی برای همزاد پنداری مخاطب غیرتخصصی بکار رفته است.

وی با اشاره به اینکه مهر در فرهنگ ایرانی اسلامی نشانه ای برای تایید اعمال و عبادت ادامه می دهد: مُهر یعنی نگاه به پایین و تفکر و اندیشه بر افلاک، مهر یعنی نگاه بر خاکی که از آن به وجود آمدیم و به آن برمی گردیم.

غلامی اضافه می کند: در این نمایشگاه ۱۷ تابلو با موضوع نیایش و موضوعات فرعی چون عید غدیر، شب قدر، تاسوعا، عاشورا، زیارت، کعبه و بیت المعمور آمده است.

بیشتر تلاش من این بود که در خلق آثارم به هندسه اسلامی توجه کنم

وی با بیان اینکه آثار با رویکرد انتزاعی و در فرمی مدرن ارائه شدند، می گوید: : بیشتر تلاش من این بود که در خلق آثارم به هندسه اسلامی توجه کنم و مربع به عنوان نماد کعبه از نمای بالا و دایره نیز به عنوان نمادی از طواف از جمله اشکال هندسی است که در نقاشی های این نمایشگاه به چشم می خورد.

محسن غلامی

غلامی می افزاید: هندسه در معماری اسلامی و معمول گذشته در قالب شکل پایه مکعب و استفاده از طاق ها و قوس های زیاد بعنوان نمادی از دایره بسیار کاربرد داشته است.

وی با اشاره به یکی از احادیث امام صادق (ع) مبنی بر اینکه که عرش چهار گوشه است و هرگوشه اش یکی از تسبیحات اربعه است، می گویدک در تمام آثارم سعی شده در بک گراند و زمنیه از تسبیحات اربعه ( الله اکبر، لا اله الا الله، الحمدلله، سبحان الله ) استفاده شود.

غلامی دلیل دیگر استفاده از اشکال هندسی را نظم و سکون حاکم بر هندسه می داند و معتقد است: از آنجایی که موضوع نیایش و بحث سکون و آرامش حاصل از آن مدنظر بود، در ساختار آثار از هندسه، نظم و تقارن استفاده شد، البته تقارن در آثار به طور مطلق نبوده و در برخی شکل ها شکسته شده است.

این استاد و هنرمند اراکی ادامه می دهد: با توجه به اینکه شیوه کار انتزاعی بوده سعی شده از رنگ ها و نقوش آشنا و المان های رئالیستی چون مُهر استفاده شود تا مخاطب بتواند ارتباط نزدیک تری با آثار پیدا کند.

وی می گوید: برای مخاطبانی هم که مهر را نمی شناسند، شاخصه های هنری و المان های شناخته شده مثل دایره و مربع که نمادهای جهانی هستند و شکل ماندالا که در شرق شناخته شده است، ارتباط و نزدیکی با آثار پدید می اید.

قرمز و سبز مادهای از معنویت، خون، عشق وشهادت، مذهب

غلامی در خصوص انتخاب رنگ آثارش بیان می کند: رنگ های سبز و قرمز در بیشتر تابلوها با تُنالیته و والورهای مختلف استفاده شده است. قرمز و سبز رنگ های آشنایی است که هر کدام نمادهای از معنویت، خون، عشق وشهادت، مذهب هستند.

وی تاکید می کند: در انتخاب رنگ ها ، رنگ های نزدیک به طبیعت انتخاب شده است.

غلامی در خصوص پُر بودن تمام فضاهای آثارش از لحاظ بافت و نوشتار می گوید: این بخش از فلسفه هنر ایرانی به اتُمیسم یا ذره گرایی در هنر نگارگری گرفته شده، در هنر ایرانی اسلامی فضای خالی وجود ندارد و هنرمندانش معتقدند که فضای خالی پر از ذراتی است که چشم ما قادر به تشخیصش نیست که این پُری در فرش بافی، کاشی کاری و آجرکاری قابل مشاهده است.

این استاد هنرهای تجسمی از تکنیک ترکیب مواد، آکریلیک و کلاژ در خلق این آثارش استفاده کرده است. این نمایشگاه تا پنجم دی در موزه مفاخر اراک برپاست.

و اما در دل تمام این تابلوها آرامشی است که تنها و تنها به دلیل حس  و ذوق هنرمندانه ایست که خالقش ایجاد کرده است تا بیننده را به نقطه ای فراتر از ماده وصل کند و تاکیدی است بر ” الا بذکر الله تطمئن القلوب” .

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.