برگزاری همایش تجلیل از پژوهشگران فرهنگی و دانشآموزان پژوهنده ناحیه یک اراک
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، علیرضا فقیهی، در همایش تجلیل از پژوهشگران فرهنگی و دانشآموزان پژوهنده ناحیه یک اراک، گفت: یکی از مهمترین اقدامات شورای شهر در این دوره تأسیس مرکز مطالعات و پژوهش در اراک است.
وی با بیان اینکه این اقدام تاکنون انجام نشده بود، افزود: برای تصمیمسازی و تصمیمگیری جهت گام نهادن در مسیرهای پژوهشی نیازمند مراکز علمی و افراد فعال در این عرصه هستیم.
این استاد دانشگاه خواستار حضور فرهنگیان و کلیه علاقهمندان به پژوهش در این مرکز شد و اضافه کرد: حضور علاقهمندان و تحقیق و پژوهش در بخشهای مختلف گامی است برای تولید محتوای علمی و ساخت شهری در شأن شهروندان اراکی.
فقیهی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه اراک شهری با هویت فرهنگی، صنعتی و کشاورزی است، اظهار کرد: به دلیل برخی بیتوجهیها در حال از دست دادن هویت ملی و فرهنگی در سطح شهر هستیم.
وی تصریح کرد: برای پیشگیری از این امر نیازمند حضور مؤثر اقشار مختلف جامعه و تلاش برای حفظ هویت فرهنگی در کلان شهر اراک هستیم.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک با تأکید بر اینکه انتقال هویت به نسل نوجوان و جوان در مدارس انجام میشود، اظهار کرد: تحقیق و پژوهش به چهار شکل تحقیق بنیادی، کاربردی، توسعهای و عملی انجام میشود.
فقیهی در بخش دیگری از سخنانش درسپژوهی را نوعی اقدام پژوهشی ژاپنی دانست و اضافه کرد: درسپژوهی ابزاری برای بهسازی مدارس است.
وی با بیان اینکه تکیه اساسی درسپژوهی بر ایجاد فضای برای یادگیری است، گفت: مفهوم کلیدی این امر یادگیری معلمان و به اشتراک گذاشتن و رفع مسایل و مشکلات جامعه است.
این استاد دانشگاه با اشاره به فرهنگی که هماکنون در حوزه یادگیری و یاددهی بر جامعه حاکم است، افزود: متأسفانه در جامعه کنونی افراد علم و دانش خود را به اشتراک نمیگذارند و اگر فردی در امری ضعیف باشد به خود اجازه پژوهش در آن بخش را نمیدهد.
فقیهی با تأکید بر اینکه مهلکترین امر در جامعه کنونی امر مذکور است، گفت: باید این فرهنگ در جامعه متداول شود که افراد آموختههای خود را در اختیار دیگران قرار داده و افرادی که در بخشی ضعیف هستند به دنبال رفع آن باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید برنامههای درسی تحلیل محتوا شود، اضافه کرد: باید کمیتههایی در این راستا تشکیل شده و معلمان با طرح مسئله به بررسی و یافتن راه حل آن مسئله بپردازند.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: پس از طرح اولیه مسئله، یکی از معلمان این طرح را اجرا کرده و سپس نقاط ضعف و قوت طرح بررسی شده و طرح پایانی تدوین شود.
فقیهی خاطرنشان کرد: این روش درسپژوهی در دروس مختلف و با حضور معلمان و حتی به طور مداوم نیز قابل اجرا بوده و سبب تحقق اهداف آموزشی میشود.
به گزارش ایسنا، در پایان این همایش از ۳۰ دانشآموز منتخب استانی که به پانزدهیمن جشنواره خوارزمی کشوری راه یافتند و بیش از ۱۰۰ معلم پژوهنده شرکتکننده در شانزدهیمن مسابقه معلم پژوهنده تجلیل شد.