سد کمال صالح توانایی تامین ۷۰ درصد آب شرب اراک را دارد..!

به گزارش مرکزی دیلی وبه نقل ازخبرگزاری فارس از اراک، عبدالرضا خلیلی در جریان بازدید از سد کمال صالح در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس اظهار داشت: در سال گذشته به طور متوسط ۶۵ درصد آب شرب مورد نیاز شهر اراک از سد کمال صالح تامین می‌شد که در سال جاری به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی مقدار آب را به ۵۰ درصد کاهش دادیم.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۵۰ درصد آب شرب مورد نیاز شهر اراک از سد کمال صالح و ۵۰ درصد آب شرب مورد نیاز از چاه‌ها و منابع زیرزمینی تامین شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با تاکید بر اجرای رینگ کمربندی در انتقال آب سد کمال صالح به اراک اظهار داشت: در تمام مناطق شهر اراک به جز منطقه شهر صنعتی امکان استفاده از آب سد کمال صالح وجود دارد.

خلیلی با بیان اینکه ذخیره آب سد کمال صالح در فصل زمستان می‌تواند صد درصد از آب شرب مورد نیاز اراک را تامین کند، اضافه کرد: در فصل تابستان و در اوج مصرف آب نیز در صورتی که حجم ذخیره سد افزایش یابد و صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گیرد این امکان محقق خواهد شد.

وی میزان حجم ذخیره آب در سد کمال صالح را ۱۱۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: اکنون میزان ذخیره آب در کمترین میزان آب و یک پنجم حجم ذخیره آب معادل ۲۰ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز از افزایش حجم آب سد کمال صالح خبر داد.

نورالدین بازگیر گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر در شهرستان شازند که حدود ۵۰ میلی متر گزارش شده است سطح آب سد کمال صالح افزایش یافته و در حال حاضر حجم آب ذخیره شده پشت سد کمال صالح ۱۹ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به اینکه بارش‌های اخیر به صورت برف بوده و با آب شدن برف‌ها حجم روان آب‌ها به میزان ذخیره آب سد اضافه خواهد شد، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود حجم آب ذخیره پشت سد کمال صالح به ۲۷ میلیون متر مکعب افزایش یابد.

بازگیر بیان کرد: حجم ذخیره آب در این سد ۱۱۰ میلیون متر مکعب است و حدود ۶۰ درصد از مردم اراک از آب این سد بهره‌مند می‌شوند.

مدیر بهره‌برداری سد کمال صالح نیز در این بازدید از انتقال ۶۷ میلیون متر مکعب آب از سال ۹۰ تاکنون به شهر اراک و پالایشگاه شازند خبر داد و گفت: در این مدت حدود ۵۵ میلیون متر مکعب از آب انتقال یافته در شهر اراک مورد مصرف قرار گرفته که با توجه به وجود تصفیه‌خانه فاضلاب و همچنین چاه‌های جذبی موجود در شهر، این اقدام علاوه بر کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی منطقه سبب تغذیه آبخوان دشت مرکزی شده است.

علی آقایی افزود: این سد دارای عرض تاج ۱۲ متر و ارتفاع ۸۰ متر از پی بوده و حجم کل مخزن آن بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب است.

مدیر بهره‌برداری سد کمال صالح تصریح کرد: سد کمال صالح بر روی رودخانه تیره از سرشاخه‌های دز و در ۷۴ کیلومتری جنوب غربی شهر اراک احداث شده و آب مورد نیاز شهرهای اراک، شازند و صنایع بزرگ منطقه را تأمین می‌کند.

به گفته وی؛ سد کمال صالح از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی و با ۱۱۰ میلیون متر مکعب حجم مفید مخزن، ۸۷ کیلومتر خط لوله انتقال فولادی، ۵ مخزن متعادل کننده و ذخیره به ظرفیت کلی ۵۴ هزار متر مکعب، دو باب تصفیه‌خانه و پیش تصفیه‌خانه، سه واحد ایستگاه پمپاژ و همچنین ۱۷ مگاوات برق مصرفی برای ایستگاه‌های پمپاژ تشکیل شده که با بهره‌گیری از تمامی این مؤلفه‌ها، عملیات انتقال آب از سد کمال صالح به شهر اراک و پالایشگاه شازند به صورت مداوم میسر می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.