کابوس تعطیلی صنایع ریخته‌گری ایران خواب کارگران را آشفته کرده است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، شرکت صنایع ریخته‌گری ایران متعلق به گروه تولیدی بهمن که در شهرک صنعتی کاوه در ساوه مستقر است، از جمله صنایع بزرگی است که با این مشکل روبرو شده و به گفته دبیر خانه کار و کارگر تشکیلات ساوه تعطیلی این شرکت مصوبه گروه تولیدی بهمن است.

مهدی زمانی نوری در گفت‌وگو با ایسنا، تعطیلی کارخانه یاد شده را مصوبه قطعی گروه تولیدی بهمن دانست و گفت: براساس این مصوبه مقرر شده بود که کارخانه یاد شده از ابتدای آذرماه تعطیل شود ولی به نظر می‌رسد با تلاش فرماندار ساوه و نماینده مجلس این تعطیلی صورت نگیرد.

وی با اشاره به نگرانی شدید کارگران درخصوص تعطیلی این کارخانه گفت: به دنبال این نگرانی‌ها نامه‌ای از طرف رئیس شورای اسلامی کار شرکت صنایع ریخته‌گری ایران خطاب به استاندار استان مرکزی در این خصوص ارسال و رونوشت آن به این تشکیلات واصل شده است و این تشکیلات نیز شرح وضعیت را به همراه رونوشت نامه یاد شده در قالب نامه جداگانه‌ای خطاب به دبیرکل خانه کارگر ارسال کرد.

به گزارش ایسنا، در متن نامه یاد شده که زمانی‌نوری یک نسخه از آن را به ایسنا ارسال کرده ضمن تشریح جزئیات این مشکل آمده است: شرکت صنایع ریخته‌گری ایران واقع در خیابان چهارم شهرصنعتی کاوه با برند آی‌اس‌آی با تعداد ۷۳۰ کارگر شامل ۴۸۵ کارگر رسمی و ۲۴۵ کارگر قراردادی و بعضاً با تعداد ۱۲۰ تا ۱۸۰ کارگر واحدهای پیمانکاری از مهم‌ترین شرکت‌های عظیم و موفق شهرصنعتی کاوه بوده و همان‌گونه که شورای اسلامی در نامه پیوست اشاره کرده است شرکت با ۳۰ سال فعالیت درخشان در زمینه قطعات ریخته‌گری چدنی خودرو و پیشتاز در عرصه صادرات به کشورهای فرانسه، ایتالیا و… و تولید منحصر به فرد قطعاتی همچون پوسته سیلندر خودروهای سنگین دیزلی و بهره‌گیری از دانش بالای تخصص و طراحی و ساخت قالب در زمره شرکت‌های ممتاز و بی‌نظیر بوده و باعث شده نام صنایع ریخته‌گری ایران برند برتر در صنعت ریخته‌گری کشور و جهان شناخته شود.

درحالی که حسب اعلام شورای اسلامی کار شرکت با اخذ سفارشات جدید مشکلی در زمینه تولید و سفارش و فروش محصولات ندارد و تولید آن نیز به صرفه و دارای سود مناسبی است متأسفانه گروه بهمن به عنوان مالک شرکت تصمیم به تعطیلی این واحد عظیم تولیدی و صنعتی از تاریخ یکم آذرماه سال جاری گرفته است و این اقدام با توجه به وضعیت اقتصادی کشور منجر به ضربه سنگینی به صنعت خودروسازی کشور و توقف تولید شرکت‌های خودروسازی کشور بویژه شرکت‌های ایدم، ایران خودرو دیزل و… خواهد شد و از سوی دیگر منجر به بیکاری خیل عظیمی از کارگران شاغل در شرکت صنایع ریخته‌گری ایران خواهد شد.

لازم به ذکر است از سال ۱۳۸۰ با واگذاری شرکت به گروه بهمن علیرغم این‌که جمعی از کارگران بازنشسته و از شرکت منفک شده‌اند در پی تعدیل و اخراج جمعی از کارگران، در حال حاضر شرکت دارای ۳۳۵ کارگر است که ۵۲ تن از کارگران رسمی و مابقی قراردادی هستند و تعداد حدود ۴۰ تا ۵۰ کارگر نیز در واحدهای پیمانکاری انجام وظیفه می‌کنند و براساس اعلام کارگران و نمایندگان آنان نیروهای شاغل در تمامی واحدهای تولیدی در حداقل هستند و به واقع به جای هر دو کارگر موردنیاز یک کارگر انجام وظیفه می‌کند.

کارگران این شرکت در اعتراض به تأخیر در پرداخت حقوق و مزایای قانونی با مراجعه به این تشکیلات و یا تماس‌های تلفنی اعلام داشته‌اند علیرغم پیگیری‌های مکرر، حقوق مردادماه ۹۲ فقط ۵۰ درصد پرداخت شد، و با احتساب حقوق مهر و آبان ۲.۵ ماه حقوق معوقه دارند، پاداش ۶ ماهه اول کارگران برخلاف عرف سنواتی پرداخت نشده و تمامی اهدایی‌ها، اضافه‌کاری‌ها، آکورد، بهره‌وری، پاداش، اعیاد و پایان سال، غیرنقدی‌ها و… قطع شده است.

شورای اسلامی کار و کارگران شرکت معتقدند با توجه به قراردادهای متعدد شرکت صنایع ریخته‌گری ایران با شرکت‌های خودروسازی ایدم، ساپکو، چرخش گر، سایپا، مالی بل و سایر شرکت‌های دیگر که متقاضی تولیدات صنایع ریخته‌گری هستند و وجود سفارش لازم و وضعیت مطلوب تولید و استقبال بازار، در صورت تأمین مواد اولیه شامل قراضه آهن، ماسه قالب‌گیری، اسید و رزین که تماماً داخلی است شرکت هیچ مشکلی نخواهد داشت.

آنان می‌گویند صنایع ریخته‌گری ایران بزرگترین ریخته‌گری در خاورمیانه بوده و محصولات آن به کشورهای فرانسه، ایتالیا، مالزی، بنز آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی صادر می‌شده و بر این باورند که به دلیل سوءمدیریت مدیران کلان گروه بهمن متأسفانه رفته رفته کارشناسان، مهندسان و متخصصان از این شرکت منفک و جذب شرکت‌های خودروسازی تاکستان وابسته به ایران خودرو، پرلیت آسیا، مالی‌بل و سایپا شده‌اند و این مشکلات را ناشی از تفکر تجاری و بازاری مدیران کلان گروه بهمن می‌دانند.

کارگران صنایع ریخته‌گری ایران بر این باورند که مدیران گروه بهمن به سود صنعت و تولید قانع نیستند و به روشن بودن چراغ کارخانه و حفظ اشتغال توجهی ندارند و علیرغم سودآوری حدود ۲۵۰ میلیارد تومانی گروه بهمن در سال ۹۱ و حدود ۲۷۰ میلیارد تومانی سال ۹۰ هیچ‌گونه توجهی به سرمایه‌گذاری و تزریق نقدینگی جهت تهیه و تأمین مواد اولیه ندارند.

کارگران و نهادهای کارگری شرکت صنایع ریخته‌گری ایران با توجه به مطالبات حدود هشت میلیارد تومانی شرکت از سازندگان خودرو بطور نمونه ساپکو و ایدم و… معتقدند چنانچه مطالبات شرکت حتی ۵۰ درصد آن از سوی کمپانی‌های خودروسازی پرداخت شود مشکل مالی و تأمین مواد اولیه شرکت مرتفع می‌گردد.

کارگران می‌گویند تورم اقتصادی سال گذشته و افزایش یکباره قیمت ارز منجر به افزایش دو برابری مواد اولیه اعم از قراضه آهن، رزین و… شده و از این رو قراردادهای منعقده منجر به زیان و خسارت سنگین به شرکت صنایع ریخته‌گری ایران شده است.

شورای اسلامی کار شرکت می‌گوید مدیرعامل شرکت که از مدیران با تجربه صنعت با سوابق طولانی در شرکت‌های ماشین‌سازی اراک و فولاد اسفراین در گذشته است علیرغم تلاش جهت جلوگیری از تعدیل کارگران و تعطیلی شرکت اعلام داشته به موجب مصوبه مجمع عمومی گروه بهمن، شرکت صنایع ریخته‌گری ایران از ابتدای آذرماه بدلیل زیان‌دهی تعطیل خواهد شد، لذا؛ شورای اسلامی کار شرکت با غیرمنطقی دانستن دلائل گروه بهمن خواستار کمک و یاری مسئولین کشور، استان مرکزی و شهرستان ساوه جهت جلوگیری از رکود و تعطیلی و تعدیل کارگران بوده و از مسئولین خواسته است با مجاب کردن گروه بهمن به تزریق نقدینگی از محل سودآوری‌های سال‌های ۹۰ و ۹۱ این شرکت را از بحران و تعطیل نجات دهند.

در بخش پایانی این نامه نیز آمده است: شورای اسلامی کار و کارگران شریف و زحمتکش شرکت صنایع ریخته‌گری ایران با سوابق طولانی و مواجه بودن با انواع بیماری‌های ناشی از محیط کار از دبیرکل خانه کارگر و مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید و تمامی مسئولان استان مرکزی و شهرستان ساوه استدعای یاری و مساعدت و جلوگیری از تضییع حقوق و تعطیل شدن کارخانه را دارند.»

براساس این گزارش؛ و به دنبال پیگیری ایسنا درخصوص سرنوشت این کارگران و شرایط کارخانه، فرماندار ساوه به خبرنگار این خبرگزاری گفت: تاکنون جلساتی با مدیرعامل این کارخانه برگزار شده و اطلاعات موردنیاز اخذ شده است.

احمد آزاد با تأکید براین‌که تاکنون از تعطیلی و بیکار شدن کارگران جلوگیری شده و خوشبختانه کارگران مشغول کارند، افزود: گزارش کاملی از این مشکل به استاندار نیز ارائه شده است.

وی با اشاره به اتخاذ تدابیر و تمهیداتی برای ادامه کار شرکت تا وصول به نتیجه مشخص و نهایی و تدبیر تمهیداتی برای رفع کامل مشکل شرکت گفت: مشکل نقدینگی از عوامل مهم این وضعیت است. علیرغم تولید خوب، این شرکت برگشت سرمایه نداشته‌است.

وی با بیان این‌که با ادارات خدمات‌رسان هماهنگ شده که تا اطلاع ثانوی و تا بهبود شرایط این شرکت از دریافت هزینه‌هایی همچون آب، برق و گاز و حتی اخذ مالیات از این شرکت خودداری شود، افزود: مسوولان گروه بهمن باید به این وضعیت سامان بدهند؛ براین اساس، جلسه بعدی ما با گروه بهمن خواهد بود تا ببینیم چه اقدامی برای رفع این مشکل می‌توان انجام داد.

وی با تأکید براین‌که این کارخانه طلب‌هایی دارد که هنوز وصول نشده و در عین حال مساعد نبودن شرایط بازار خودرو در سال‌های اخیر مشکلات را عدیده کرده است، افزود: ستاد تسهیل چندین بار در سال‌های گذشته به این شرکت کمک کرده است اما، مشکل نقدینگی این شرکت باید برطرف شود تا معضل ایجاد شده کاملا رفع شود.

وی کمک‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنایع را در راستای رفع مشکلات واحدهای صنعتی امیدوارکننده دانست و گفت: نباید نقطه امید در این میان از بین برود.

وی با تأکید بر این‌که تمامی اقدامات لازم برای رفع این مشکل پیگیری خواهد شد، گفت: با اعلام نتایج بررسی ستاد تسهیل در استان درخصوص برگزاری جلسه با گروه بهمن تصمیم‌گیری می‌کنیم

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.