حوزه فرهنگ نیازمند فکر و تولید محتوا است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه مرکزی، حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، مدیرکل امور فرهنگی، رسانه و فناوری‌های نو سازمان تبلیغات اسلامی کشور امروز، ۲۵ آذرماه در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع)، گفت: این اداره در حوزه‌های مختلفی از جمله اقشار اجتماعی، جنگ نرم، بانوان، جوانان و نوجوانان، اوقات فراغت، گفتمان‌های دینی و رسانه و فضای مجازی فعالیت می‌کند و به دنبال ایجاد یک همنوایی بین فعالیت‌ها در استان‌ها و استفاده بهینه از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در این عرصه است.

حجت‌الاسلام نوری‌زاده اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی از بدو تأسیس به ویژه در سال‌های اخیر فعالیت‌های مؤثر و چشمگیری را در حوزه داشته و استفاده از ظرفیت‌های استانی و بسترسازی برای کشف قابلیت‌ها و ایجاد محیط تعاملی با نهادها ی فرهنگی کشور یکی از بزرگترین اقدامات این سازمان است.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ نیازمند فکر و تولید محتوا است، ادامه داد: اخلاص، پشتکار، ابتکار و خلاقیت از اساس موفقیت در حوزه‌های فرهنگی بوده و این حوزه، حوزه تدبیر تعقل و فکر است.

حجت‌الاسلام نوری‌زاده با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی صرفاً نباید به مباحث اجرایی توجه داشته باشد، افزود: متاسفانه برخی نسبت به فعالیت‌های این سازمان شناخت کافی نداشته و سازمان را در حد بنگاه اجرایی و نصب یک بنر و در مناسبت‌های مختلف و توزیع برخی از کالاهای فرهنگی تنزل می دهند و حال اینکه فعالیت‌های این سازمان بسیار گسترده بوده و بازگوکردن این فعالیت‌ها از سوی رسانه‌ها تأثیر بسزایی در معرفی این سازمان به عموم جامعه دارد.

وی ابراز کرد: سازمان تبلیغات اسلامی باید نقش اندیشکده را در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجرا کند و این سازمان در بین نهادهای فرهنگی دیگر به گونه‌ای عمل کند که بتواند در واقع نسخه فرهنگی برای سایر نهادها داشته و از محیط تعاملی ایجادشده بین دستگاه‌های فرهنگی نهاد بهره را ببرد.

حجت‌الاسلام نوری‌زاده با بیان اینکه در وهله اول آگاهی از فرصت‌ها و تهدیدها یاریگر این سازمان در پیشبرد اهداف مذکور است، گفت: شناسایی بخشی از این عوامل با توجه به ظرفیت‌های پنهان و آشکاری که در استان و شهرستان‌ها وجود دارد، به عهده اصحاب رسانه است .

وی تصریح کرد: اصحاب رسانه باید با ارائه روش‌های نوین تبلیغ، شناسایی محتوایی تبلیغی اثرگذار و در حوزه جریان‌های سیاسی که به نوعی بر حوزه فرهنگ اثر گذار است و رصد فرهنگی و استفاده از روش‌های نوین تبلیغ و شناسایی محتوای جامعه و اثرگذار در مقوله تربیت دینی و سبک زندگی اسلامی این سازمان را در پیشبر اهداف یاری دهند.

این مقام مسئول  در ادامه ساماندهی هیئت‌های مذهبی هیئت های مذهبی در استان‌ها را از جمله فعالیت‌های سازمان تبیلغات اسلامی برشمرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار هیئت مذهبی در کشور وجود دارد .

وی  اعزام ائمه جماعات، مبلغان ذهبی وتشکیل کارگروه بانوان فرهیخته و شناسایی و معرفی آن‌ها به عنوان الگوهای جامع و کامل برای بانوان و مطالبه خواسته‌های آن‌ها از مسئولان استانی را از دیگر برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام نوری‌زاده ابراز کرد: از سوی دیگر در این سازمان در حوزه فرقه‌ها و نحله‌ها که عقاید جوانان را تهدید می‌کند، اداره کلی با عنوان اداره کل فرق و مذاهب وجود دارد که کارگاه‌های بسیاری برای ارتقاء سطح دانش و بینش جوان و اساتید دانشگاهی برگزار می‌کند.

وی ایجاد هم‌افزایی و وحدت‌رویه و تحت فرمان‌بودن نسبت به منویات مقام معظم رهبری بین دستگاهای فرهنگی را روند توسعه  فرهنگ اسلامی عنوان کرد و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند؛« فرهنگ هویت یک ملت و ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است. همه چیز مترتب بر فرهنگ است و فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نبوده و حاشیه و ذیل سیاست نیز نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه بر ذیل فرهنگ است و نمی‌توان فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کرد».

حجت‌الاسلام نوری‌زاده تأکید کرد: همه نیازمند به باور این نکته و اجرای کردن منویات معظم له بوده  و موظف هستیم به عنوان سرباز در جبهه فرهنگی این بیانات را در همه عرصه‌ها پیاده و عملیاتی کنیم.

وی در ادامه به انجام بیش از ۷۸ فعالیت فرهنگی توافقی از سوی این سازمان و ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: این فعالیت‌ها با رصد فرهنگی و آسیب‌شناسی کامل توسط مدیران کل در استان ها پیگیری می‌شود که استان مرکزی هم از ظرفیت‌های بسیار بالایی در این عرصه برخوردار است .

به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز در ادامه، گفت: فعالیت‌های توافقی از طریق اعتبارات قابل جذب در خود استان انجام می‌شود.

وی ا برنامه‌های توافقی صورت‌گرفته را شامل استقرار روحانی در مناطق مورد نیاز استتان به تعداد ۹۶ نفر، اعزام مبلغ و مبلغه عمومی ۸۰هزارنفرروز ، برگزاری کارگاه‌های آموزشی نقد نحله های انحرافی ۲۶۰ نفر، برگزاری گفتمام دینی مدارس در ۵۵ مدرسه و هر مدرسه ۷ گفتمان عنوان کرد.

حجت‌الاسلام قربان‌پورتصریح کرد: اعزام مبلغ و مبلغه تخصصی ، تأسیس باشگاه فرهنگی جوان و تشکل‌های مربوط به پایگاه‌های اوقات فراغت، برگزاری جشنواره وبلاگ‌نویسی، برگزاری کنگره شعر عاشورایی، برگزاری گفتمان دینی اولیاء و مربیان، تجلیل از شهدای روحانی، تغذیه علمی و فکری هیئت‌های مذهبی و مداحان، توسعه فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی دینی در فضای مجازی با محاسبات گیگابایتی، حمایت از انجمن‌های اسلامی محوری و حمایت از ائمه جماعات دستگاه‌های دولتی از دیگر اقدامات در حوزه برنامه‌های توافقی این سازمان است.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا برنامه‌های حمایت از برگزاری مراسم به مناسبت‌های دینی، حمایت از سامانه ارسال پیامک، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی روحانیان مستقر، حمایت از برنامه‌های مناطق روستایی، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی ائمه جماعات مساجد، حمایت از کانون‌های فرهنگی تبلیغی، حمایت از مساجد محوری، حمایت از هیئات مذهبی محوری، حمایت از برنامه‌های تلویزیونی ندای تبلیغ، شناسایی و ساماندهی مبلغات سنتی و برپایی نمایشگاه ارائه الگوی پوشش اسلامی انجام شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.