تصویب مصوبه ای که رنگ اجرا به خود ندید

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، مهرماه امسال با سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان مرکزی در نخستین روزهای کاری استاندار جدید این استان خبر از جدیت این سازمان در حل مشکلات زیست محیطی کلان شهر اراک داد سفری که تصویب مصوباتی قاطعانه در آن از سوی بانوی سبز ایران، نور امید را در دل مردم، سازمانهای مردم نهاد و دلسوزان محیط زیست ایجاد کرد.

وقتی در این سفر تامین صد در صدی سوخت گاز برای نیروگاه شازند به تصویب رسید کمتر کسی فکر می کرد که این مصوبه قبل از آن که جوهرش خشک شود زیر پا گذاشته شده و همان روند قبلی یعنی مصرف مازوت به عنوان سوخت نیروگاه در کنار استفاده گاز ادامه یابد.

اگرچه باور این مهم از سوی مردم کمی سخت بود و کسی دوست نداشت باور کند، آنچه را که می شنود اما برای باورش کافی بود رنج یک سفر کوتاه را به خود دهی تا از نزدیک با استشمام بوی نامطبوع نفت سوخته شده که از دودکشهای نیروگاه، آسمان آبی منطقه شازند را تیره کرده و بعد به کمک بادهای پاییزی راهی کلان شهر اراک می شوند به این واقعیت تلخ پی ببری!

انگار قصه تلخ آلودگی هوای شهر اراک که بخشی از آن به سوخت نیروگاه شازند و دودکشهای آن گره خورده تمامی ندارد. سوخت مازوت به تاسیسات نیروگاه شازند خسارت وارد می کند از طرفی همین سوخت که همراه خود گوگرد دارد تنفس مردم را سخت و سخت تر می کند اما ان چیزی که بیشتر از همه تعجب آور است پاسکاری مسئولین برای یکدیگر است به این علت که ظاهرا هنوز هیچ مرجعی مسئولیت پیگیری و اجرای مصوبات را به عهده نگرفته است.

شیرفلکه گاز دست نیروگاه نیست

مدیرعامل نیروگاه شازند با بیان این که نیروگاه شازند از اول آذرماه امسال تنها ۵۰ درصد از سوخت مورد نیاز خود را با گاز تامین می کند به نوعی پرده از لاپوشانی های این بخش برداشت.

حمید بادرستانی با اعلام عدم رضایت مجموعه نیروگاه شازند از سوخت مازوت گفت: سوخت مازوت سالانه دهها میلیارد تومان به تاسیسات نیروگاه خسارت وارد می کند که این مهم به هیچ وجه مورد قبول مسئولین نیروگاه نیست.

وی با بیان این که نیروگاه به هیچ وجه تمایلی به استفاده از مازوت به عنوان سوخت ندارد افزود: حتی اگر ۶۰ درصد سوخت نیروگاه گاز باشد و ۴۰ درصد مازوت خروجی دودکشهای نیروگاه برابر استانداردهای زیست محیطی خواهد بود.

مدیرعامل نیروگاه شازند با بیان این که شیرفلکه گاز و تولید مازوت بی کیفیت در اختیار نیروگاه نیست، گفت: این نیروگاه رسالت تولید برق را برای کشور دارد و مجبور است در هر شرایطی نیاز کشور را در حوزه برق تامین کند لذا نمی توان خرده ای بر عملکرد نیروگاه در استفاده از سوخت مازوت گرفت.

بادرستانی گفت: نیروگاه تابع تصمیماتی است که برایش می گیرند و خودش اختیاری در اخذ این تصمیمات اعم از کاهش سهمیه گاز و ….ندارد.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی یک واحد از واحدهای نیروگاه در شرایط over hal بوده و این امر به خودی خود تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت نیروگاه دارد.

مدیرعامل نیروگاه ادامه داد: در صورت موافقت دیسپاچینگ برق کشور امکان خروج واحدهای دیگر این نیروگاه از مدار تولید در فصل زمستان موجود است.

کاهش سهم گاز نیروگاه مورد پذیرش نیست

معاون امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در گفتگو با مهر با بیان این که کاهش سهم گاز نیروگاه مورد پذیرش استان نیست، افزود: در شرایطی که بحران گاز کشور را تهدید نمی کند کاهش سهم سوخت گاز نیروگاه شازند هیچ توجیهی نخواهد داشت.

مهدی زندوکیلی افزود: وقتی در بخشهایی از کشور مثل نیروگاه شازند، کشور نیاز مبرم به تامین گاز دارد صادرات گاز در این شرایط جایز نیست.

وی ادامه داد: اگر مسئولین شرکت گاز با تامین سهمیه ۱۰۰ درصدی سوخت گاز نیروگاه موافقت نکردند نیروگاه باید به اندازه سهمش برق تولید کند.

به بهانه تولید برق با سلامتی مردم نمی توان بازی کرد

فرماندار شهرستان اراک نیز به مهر گفت: در جایی که سلامت مردم مطرح است نمی توان از حقوق حقه مردم کوتاه آمد.

پورقاسمیان افزود: تامین صد درصد نیاز نیروگاه شازند به گاز از مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب رسید و نباید یک مصوبه دولتی اینگونه بی اهمیت جلوه داده شود.

وی با بیان اینکه تنها در صورت افت فشار گاز در کشور امکان کاهش سهمیه سوخت گاز نیروگاه وجود دارد، گفت: درا ین شرایط هم نباید سهم گاز نیروگاه از روزی سه میلیون مترمکعب کمتر باشد این در حالیست که هنوز افت فشار گاز در کشور رخ نداده سهم گاز نیروگاه به زیر سه هزار مترمکعب رسیده است.

نیروگاه شازند بزرگترین مصرف کننده گاز است

مدیر شرکت گاز استان مرکزی نیز در گفتگو با مهر گفت: نیروگاه شازند بزرگترین مصرف کننده گاز در کشور است.

محسن کهوند ادامه داد: براساس مصوبه موجود تامین روزانه سه میلیون متر مکعب گاز از خطوط اصلی برای نیروگاه در دستور شرکت گاز استان مرکزی قرار گرفت که این مصوبه تا پایان نیمه نخست آذرماه امسال در نیروگاه اجرایی شد و در مجموع یک میلیارد و ۶۲۱ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه منتقل شد.

وی با اشاره به رشد ۸۳ درصدی مصرف گاز نیروگاه شازند مدعی شد: نیروگاه شازند تنها دو روز کمتر از مصوبه گاز مصرف کرده است.

مشکل سوخت نیروگاه اراک از دیرباز مورد توجه همه اقشار جامعه اعم از مردم، سمن ها، نمایندگان مجلس و مسئولین حفاظت محیط زیست بوده است اما اینکه چرا برای یک مشکل ثابت، قدرت تصمیم گیری و اجرای واحد وجود ندارد خود جای بسی تعجب است.

با کاهش مجدد سهم گاز نیروگاه شازند و آغاز آلایندگی این واحد صنعتی بار دیگر امید مردم به کاهش این آلایندگی ها به یاس تبدیل شده است. شاید به قول یکی از فعالان زیست محیطی اراک ما اگر می خواهیم در پروسه تولید ملی جایگاه داشته باشیم باید حق خود را بگیریم، اگر قرار است ۳ تا ۵ درصد برق کشور تامین شود باید منابع انرژی آن نیز تامین شود نه اینکه به قیمت آلوده کردن محیط زندگی و تنفس گروهی این تولید حاصل شود.

سهراب عسگری معتقد است اگر نیروگاه اراک تولید سه تا پنج درصد انرژی برق کشور را برعهده دارد باید منابع تامین سوخت گاز آن نیز تامین شود تا نیازی به سوخت مازوت نباشد و از سوی دیگر این میزان تولید با آلوده کردن هوای گروهی از انسان به دست نیاید.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.