اظهارات نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درمورد دخالت نمایندگان مجلس درعزل ونصب های دولتی غیر قانونی است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از صدای اراک، حفظ شأن و جایگاه واقعی مجلس و چگونگی تصویب قوانین و نظارت بر حسن اجرای آنها توسط دولت مسئله ای است که همواره باید مورد توجه نمایندگان مجلس باشد و همه فعالیت هایشان می بایست در همین راستا و به منظور تقویت هر چه بیشتر این جایگاه باشد. انتظاری که از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می رود این است که در راستای محقق شدن منافع ملی و احقاق حقوق ملت گام برداشته و از موضع گیری های جناحی و گروهی خودداری کنند. اتفاقی که در سالیان اخیر شاهد آن بوده ایم این است که برخی نمایندگان مجلس، وکیل ملت بودن را با وکیل الدوله بودن اشتباه فرض کرده و به جای رسیدگی به وظایف خود که قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین است، به ا هرمی دولتی تبدیل شده اند تا دولت بتواند به راحتی قوانین لازم الاجرای مصوب مجلس را نادیده انگاشته و به فعالیت های خود بپردازند. متاسفانه برخی افراد در مجمع نمایندگان استان نیز همسو با دولت قبل به این بی تدبیری دامن زده و احقاق منافع دولت را به احقاق حقوق ملت ترجیح داده اند. غافل از آنکه این کار به منزله فراموش کردن سوگندی است که در ابتدای فعالیت خود پایبندی به آن را اعلام کرده اند. البته در عمل منافع دولت با حقوق ملت نباید منافاتی داشته باشد و فعالیت های دولت می بایست در راستای توسعه و پیشرفت کشور، تامین منافع ملی و دفاع از حقوق ملت باشدکه عملکرد دولت گذشته در حوزه هایی مغایر با این اصل بوده است. امید است با روی کار آمدن دولت جدید، این سوء مدیریت ها از بین رفته و نمایندگان مجلس نیز به دور از وابستگی های حزبی و منافع شخصی، تنها به کار قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای آن توسط دولت بپردازند تا مردم امید خود را به نمایندگانی که خودشان به آنها رای داده و آنها را مدافع حق خود می دانند، از دست ندهند.
دهم آذر ماه مصادف با شهادت آیت ا… سید حسن مدرس، که نماینده راستین و به حق مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است، روز مجلس نامگذاری شده است. به همین مناسبت با دو تن از نمایندگان مردم در مجلس ششم شورای اسلامی گفتگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید. لازم به ذکر است نمایندگان فعلی مجلس، به دلیل مشغولیت های فراوانی که داشتند، علیرغم پیگیری های مداوم، سخن درباره وضعیت مجلس و عملکرد خود در این دوران را به وقتی دیگر موکول کردند.
جعفری نماینده مردم در مجلس ششم شورای اسلامی:
در انتخاب استاندار و مدیران دولتی دخالت مستقیم نمایندگان قانونی نیست و تنها در صورت تمایل استاندار می توانند نظر مشورتی دهند
نماینده مردم در مجلس ششم شورای اسلامی در خصوص موفق ترین مجلس میان مجالس اول تا نهم معتقد است: در خصوص عملکرد مجالس و میزان موفقیت آنها مردم باید اظهار نظر کنند. ولی در خصوص مجلس ششم که بنده در آن نماینده مردم استان بوده ام، بالای ۶۰ درصد لوایح پیرامون مسائل اقتصادی بوده و به مسائل اجتماعی، سیاسی و زیربنایی جامعه توجه شایانی شده است که نمود آن تدوین برنامه چهارم و پنجم توسعه بوده است. علاوه بر این سطح ترکیب کلی مجلس ششم از لحاظ مدارک تحصیلی و ایثارگری بالاتر از دیگر مجالس بوده است.
وی ترکیب مجمع نمایندگان استان در مجلس ششم را ترکیبی متوازن دانست و گفت: علیرغم اینکه مجمع مجلس ششم متشکل از چند محافظه کار در کنار چند اصلاح طلب بود، در مورد مسائل استان همراهی و همفکری میان نمایندگان وجود داشت.
جعفری مهمترین نقد به مجالس هفتم، هشتم و نهم را اینگونه بیان کرد: مهمترین مسئله سلامت انتخابات است. بعد از مجلس ششم روند انتخابات سالم رقابتی و قانونی ضعیف شده و خود به خود ترکیب مجلس نیز ضعیف شده است. هر چه عرصه رقابت قوی تر باشد و انتخابات سالم و قانونی برگزار شده و نظارت سلیقه ای اعمال نشود، این ترکیب قوی تر خواهد بود. اگر مسیر انتخابات هدایتی و فرمایشی باشد نمایندگان گزینش شده وارد شده و در نتیجه قدرت و جسارت زیادی نخواهند داشت. وی افزود: توقع ما از مجلس فعلی، توقع بالایی نیست.
این نماینده اسبق دخالت نمایندگان مجلس در تعیین مدیران دولتی در استان و شهرستان های حوزه خود را قانونی ندانسته و گفت: براساس قانون نمایندگان تنها در انتخاب وزرای دولت با دادن رای اعتماد و یا عدم آن می توانند دخالت کنند. در انتخاب استاندار و مدیران دولتی دخالت مستقیم نمایندگان قانونی نیست و تنها در صورت تمایل استاندار می توانند نظر مشورتی دهند.
وی در پاسخ به اینکه چرا برخی نمایندگان پس از اخذ رای از مردم خود را وکیل الدوله می دانند و نه وکیل ملت، تصریح کرد: شاید رقابت ها سالم نبوده و با هدایت منابع قدرت به مجلس راه یافته اند و مردم با رقابت سالم آنها را انتخاب نکرده اند. برخی از افراد توانمندی های ضعیفی دارند و ویژگی و شرایط لازم را برای نمایندگی مردم ندارند.
جعفری در خصوص عدم برخورداری برخی قوانین مصوب مجلس از شفافیت لازم عنوان کرد: اصول اولیه تدوین قوانین این است که قوانین مبهم، چند پهلو و قابل تفسیر نباشند. اگر غیر از این باشد به این معنا است که خود نمایندگان به تصویب قوانین اشراف لازم را نداشته اند که در نتیجه ضرر آن متوجه مردم خواهد شد. به خصوص اگر جریانی که اداره دولت را بر عهده دارد، جریان لایقی نبوده و قوانین را به سلیقه خود تفسیر و اجرا کند. در این صورت مردم به حقوق خود نمی رسند و اهداف قانون نیز اعمال نخواهد شد.
جعفری، نماینده مردم در مجلس ششم شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: در سراسر دنیا یکی از بارزترین نمودها و شاخصه های دموکراسی و مردم سالاری مجلس و عملکرد آن است. مردم و مسوولان باید برای حفظ جایگاه مجلس تلاش کنند تا با برگزاری انتخابات رقابتی و سالم و انتخاب نمایندگانی شایسته و لایق با تصویب قوانین بتوانیم راهگشای مشکلات جامعه بوده و به پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور کمک کنیم و شاهد رفاه عمومی در سطح جامعه باشیم.
حسنی، نماینده مردم در مجلس ششم شورای اسلامی :
آغاز وارد شدن وکیل الدوله ها به مجلس در ثبت نام انتخابات و حذف افراد دارای مدارج و قابلیت های پذیرش این مسوولیت از عرصه رقابت می باشد
نماینده مردم در مجلس ششم شورای اسلامی مجالس اول و ششم را موفق ترین مجالس دانسته و گفت: مجلس اول از لحاظ تصویب طرح ها و قوانین لازم برای تثبیت نظام در آغاز جمهوری اسلامی و به جهت کیفیت حضور افراد نخبه با صلاحیت های لازم و کافی از موفق ترین مجالس نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید. وی افزود: در مجلس ششم نیز عملکرد نمایندگان در ادای وظایف نظارتی و قانون گذاری مطلوب بوده، به علاوه آنکه مجلس ششم صرفا از نظر حضور اصلاح طلبان موفق نبوده، بلکه میان فراکسیون اقلیت و اکثریت تعامل خوبی در جریان بوده و موجب بهبود عملکردها در ابعاد اجتماعی، سیاسی و… می شده است.
حسنی، مهمترین نقدش به مجالس هفتم و هشتم و نهم را اینگونه بیان کرد: عملکرد و خروجی این مجالس بیش از آنکه بر پایه های منطق و علم باشد و منافع ملی را در نظر گیرد، براساس منافع حزبی و گروهی است و منافع ملی و واقعیت های اداره کننده کشور به سمت صلاح و خیر در لایه ای از ابر پنهان است.
وی مجلس نهم را دارای سهم عمده ای در اداره کشور دانسته و افزود: برای پیدا کردن عوامل ضعف های مدیریتی می توان به مجلس مراجعه کرد. به طوری که یا قوانین نظارت کننده به خوبی تصویب نمی شوند و یا نظارت به خوبی اعمال نمی شود و این ضعف تدبیر است که بیش از تحریم ها به کشور ضربه می زند.
این نماینده اسبق مجلس در خصوص نقش نمایندگان در تعیین مدیران دولتی تصریح کرد: مشورت خوب و قانونی است ولی دخالت غیرقانونی است و هرکس در حوزه اختیارات خود اجازه فعالیت دارد. به دخالت نمایندگان در تعیین مدیران از دو دیدگاه می توان نگریست:۱) این دخالت به دلیل ایجاد همفکری و هماهنگی و پیشرفت کارهاست که مدیران ارشد با نمایندگان هماهنگ باشند تا قدرتشان برای پیگیری امور و احقاق حقوق منطقه ای دو چندان شود. ۲) در دیدگاه دیگر این دخالت نوعی قدرت نمایی محسوب می شود که غیر قانونی بوده و پذیرفته شده نمی باشد. حسنی با بیان اینکه وکیل ملت بوده و به آن مفتخر است، بیان کرد: وکیل الدوله به این معنا که تصمیم گیری ها در بخش اجرایی بدون توجه به منافع و خواست مردم باشد کاری بیهوده و باطل است.
وی آغاز وارد شدن وکیل الدوله ها به مجلس را در ثبت نام انتخابات و حذف افراد دارای مدارج و قابلیت های پذیرش این مسوولیت به بهانه های گوناگون و سلیقه ای دانست و گفت: افراد مجرب و صاحب فکر حذف می شوند و کیفیت افرادی که در صحنه رقابت می مانند پایین می آید و توقع زیادی از آنها نیست.
نماینده مردم در مجلس ششم، عدم شفافیت برخی قوانین را ضعف دانسته و مشورت گرفتن نمایندگان از طریق بخش پژوهش های مجلس، خبرگان و حقوقدانان برای بررسی ضعف و قوت های قوانین و اصلاح برخی از قوانین را الزامی می داند.
حسنی در پایان در خصوص حفظ جایگاه مجلس خاطرنشان ساخت: مجلس اعتبارش را از نمایندگان خود می گیرد.
اگر نمایندگان محکم و وزین بدون باج دادن های بی مورد و معامله گری به کار قانون گذاری و نظارت بر آن روی آورند، کسی نمی تواند جلوی اقتدار مجلس بایستد. در صورتی که اینگونه نباشد و نمایندگان با این تفکر که رای آورده و ۴ سال در این مسند هستند با مسائل برخوردهای زودگذر داشته باشند، خودشان باعث ضعیف شدن مجلس می شوند.
زیرا د ولت ها مکلف به اجرای قوانین مجلس هستند و نمی توانند در مقابل قوانین قد علم کرده و آن را اجرا نکنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.