آغاز طرح آموزشی شناخت عوامل تهدید بیماری‌های قلبی در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک، طرح آموزشی شناخت عوامل تهدید بیماری‌های قلبی و عروقی به منظور پیشگیری و ارتقای آگاهی کارمندان دولت در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی ظهر امروز در اراک به اجرا درآمد.

کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بیماری‌های قلبی‌ عروقی علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان در سراسر جهان است؛ بیماری‌های قلبی‌ عروقی اشکال مختلفی مانند فشار خون‌ بالا، بیماری‌ ‌کرنری، سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و … دارند.

جواد صابری اظهار کرد: بیماری‌های قلبی ‌عروقی سکته قلبی، سکته مغزی و درگیری عروق محیطی تهدیدی عمده برای جوامع مترقی انسانی به شمار می‌آید؛ ولی اغلب می‌توان با یکسری از تغییرات مثبت در شیوه زندگی از ایجاد و یا بدتر شدن این بیماری‌ها پیشگیری کرد و حتی بعد از ایجاد می‌توان میزان عوارض و مرگ و میر ناشی از آنها را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی در استان مرکزی به عنوان نخستین عامل مرگ و میر به شمار می‌آید که بر اساس تحقیقات انجام شده تغییر سبک زندگی، شهرنشینی، الگوهای غذایی پرچرب و فست ‌فود‌ها از عمده دلایل آن است، اضافه کرد: تغذیه ‌سالم‌، افزایش‌ فعالیت‌ بدنی، قطع عادات مضر مثل استعمال ‌دخانیات مانند سیگار، پیپ و قلیان در پیشگیری و یا کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی اهمیت زیادی دارد.

صابری با اشاره به اینکه کارمندان ساعات زیادی از روز را کم‌تحرک در محیط‌های اداری و زندگی ماشینی طی می‌کنند، بر اهمیت ورزش و تحرک جسمانی مناسب، تغذیه ‌سالم‌ و حذف غذا‌های پرچرب برای پیشگیری از خطرات بیماری‌های قلبی و  عروقی تاکید کرد.

براساس این گزارش، اجرای این طرح از طریق ارائه متون آموزشی و برگزاری آزمون ضمن خدمت با امتیاز ارزشیابی است.

متون آموزشی این دوره شامل سرفصل‌های علمی پیشگیری و شناخت ماهیت عوامل خطر و رفتارهای تشدید کننده بیماری‌های قلبی و عروقی است که یکی از عناوین آن کتاب راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی ابلاغ شده از نهاد ریاست جمهوری است که توسط کارشناسان تعیین شده تدریس می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.