جشنواره تالاب میقان، فرصتی برای توجه به حیات و اکوتوریسم ویژه اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، این روزها شهر اراک در غباری از آلودگی فرو رفته است و در تمام محافل سخن از کانون های آلودگی شهر اراک است و همه به دنبال راهکاری برای برون رفت از مشکل هستند، در این میان متاسفانه سخن از تالاب میقان به عنوان یک تهدید می رود، تالابی که به دلیل برخی بی توجهی هابه یکی از کانون های آلودگی تبدیل شده و گاه کابوسی می شود در کنار نیروگاه، آلومینیوم و کوره های آجرپزی اما…

شاید بیشتر مردم فکر کنند که  اراک شهری است سیاه پر از دود و آلودگی که این چیزی به غیر از واقعیت محض نیست ولی در این میان شهر اراک مناطق ویژه ای با ظرفیت های بالقوه گردشگری دارد که نه تنها کسی آن را نمی شناسد بلکه به دلیل بی توجهی کم کم تبدیل به یک هشدار زیست محیطی شده است و این نتیجه بلکه اقدامات نادرست صورت گرفته بر منطقه و بهره برداری های غیرمجاز از آن است. تالاب میقان نگینی است که در حال از بین رفتن است.

تالاب ۵۰ هکتاری میقان اراک در دل کویر میقان این شهر قرار دارد که هر دو در شمال این شهر قرار دارند.

گونه های بی نظیر زیستی در مرتفع ترین تالاب کویری دنیا

تالاب میقان اراک، مرتفع ترین تالاب کویری دنیاست که قرنها حتی بدون داشتن یک رودخانه دائمی در حال زیستن بوده است و در دل خود گنجینه ای ارزشمند از بی نظیرترین گونه های گیاهی و جانوری را در خود جای داده، که در زیر تاخت و تازهای بی رحمانه انسان در حال نابودیست، یکی از بی نظیرترین گونه های جلبک تک سلولی دنیا به نام «دونلیا سالینا» که از مقاومترین گونه های یوکاریوتی شناخته شده است که نسبت به شوری و سرمنشا زنجیره غذایی این اکوسیستم بی نظیر است. گیاه «قره داغ» را نیز یکی از بی نظیر ترین جلوه های گیاهی مناطق بیابانی است که تنها جامعه خالص این گونه در کشور را ایجاد نموده است، گیاهی مقاوم به شوری بالای خاک.

وجود ۱۴ تیپ و ۲۸۰ گونه گیاهی و ۱۵۴ گونه از ۴ رده جانور (شامل ۱۶ گونه پستاندار، ۳۰ گونه پرنده، ۳۲ گونه خزنده و ۴ گونه دوزیست) همه و همه در مقابل اثرات ارزشمند زیست محیطی این تالاب کویری میقان در جذب کربن، تولید اکسیژن، تغذیه آبهای زیر زمینی و… برای انسان تنها ذره کوچکی از این نعمت بزرگ است.

در این میان شکار بی رویه، توسعه نامتوازن شهر اراک و روستاهای اطراف، کشاورزی غیر پایدار در اراضی اطراف تالاب، زباله ها و نخاله های ساختمانی ریخته شده در قلب تالاب و… همه و همه نشان از آینده ای تیره وتار دارد که در هیاهوی مدیریت بی سامان آن گم شده است و تالاب را در مسیری که به ناکجا آباد می رسد، رها کرده است، تالابی که نیاز به توجه و معرفی بیشتر دارد.

جشنواره زنگ خطری برای هشیاری بیشتر

چندی است عده ای از هنرمندان و فعالان زیست محیطی استان مرکزی گرد هم آمدند تا با برپایی اولین جشنواره عکس تالاب میقان زیبایی های این منطقه را ثبت و عرضه کنند تا شاید زنگ خطری باشد برای جلوگیری از سهل انگاری هایی که کمر همت بر نابودی این تالاب بسته است.


مدیرعامل خانه تشکل های مردمی استان مرکزی گفت: با توجه به دلیل مشکلات حاد آلودگی هوای اراک، همه این شهر را شهری آلوده تلقی می کنند و به همین دلیل لازم دیدیم تا با برگزاری چنین جشنواره ای، به معرفی تالاب میقان به عنوان منطقه ای باارزش و جذاب بپردازیم، زیرا مطمئن هستیم که بسیاری از مردم شهر اراک از جاذبه ها و پتانسیل های آن بی خبرند و آن را از نزدیک ندیده اند.

سیاوش آقاخانی با بیان اینکه تخریب ها باید تبدیل به فرصت شوند، افزود: فراخوان جشنواره آگاهی از این موضوع است که مردم بدانند که آب این تالاب به کویر نمی ریزد که از بین برود بلکه این آب می رود تا کویر را زنده نگه دارد.

وی ادامه داد: از طرفی این جشنواره فرصتی برای توجه دادن و معرفی این جاذبه توسط خود مردم است، یعنی اینکه  از خود مردم خواسته شده تا به این منطقه بروند عکاسی کنند و جاذبه هایش را معرفی کنند.

تلاش برای تغییر نگرش

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنواره هایی راه را برای مشارکت و تغییر نگرش مردم در حفظ محیط زیست هموار می کند، اظهار کرد: باید این فرهنگ سازی از یک جایی شروع شود و استمرار و تداوم داشته باشد تا نتیجه بدهد.

آقاخانی گفت: برگزاری جشنواره و نمایشگاه عکس تالاب میقان، بخشی از پیشگیریِ اتفاق ناگواری است که در حال وقوع است.

وی با اشاره به بی توجهی هایی که هم اکنون بر این تالاب روا می شود، تصریح کرد: رعایت نکردن حق آبه تالاب بزرگترین مشکل این تالاب است که دارد آن را به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می کند.

آقاخانی با انتقاد از افزایش چاه های عمیق اطراف تالاب گفت: در گذشته ۲۰ تا ۳۰ چاه اطراف تالاب بود ولی هم اکنون این چاه ها به دو هزار حلقه رسیده است که در حال رقم زدن فاجعه ای زیست محیطی در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه استاندار سابق در آخرین روزهای حضور خود در استان مجوز لوله کشی انتقال آب از میقان را صادر کرد، گفت:  هم اکنون آب تالاب میقان بسیار کم است و اگر بخواهد این امر هم اتفاق بیفتد تالاب میقان به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می شود که عزم جدی استاندار جدید در این حوزه را می طلبد.

تالاب حساس ترین منطقه اکوسیستمی

آقاخانی با بیان اینکه تالاب میقان حساس ترین منطقه اکوسیستمی در حال نابودی است، افزود: البته در حوالی اراک زیستگاه ها و ذخیره گاه های با ارزش دیگری نیز وجود دارد که آن ها نیز به دست فراموشی و سهل انگاری سپرده شده اند.

وی ادامه داد: ذخیره گاه بلوط روستای سرسختی، یکی از این مناطق است که مورد بی توجهی قرار دارد.

آقاخانی افزود: این ذخیر گاه از آنجایی دارای اهمیت است که تنها بازمانده ژنتیکی بلوطی در غرب کشور است به و از حیث ژنوم دارای گونه های مختلفی است.

وی ادامه داد: هیچ برنامه ای برای حفظ این منطقه ترتیب داده نشده و در سال گذشته شاهد آتش سوزی در بخش هایی از آن بودیم که جای تاسف دارد.

جشنواره عکس میقان اولین جشنواره عکس کشور با رویکرد تالاب

یکی از مسئولین برگزاری جشنواره ملی عکس تالاب میقان گفت: جشنواره عکس تالاب میقان برای اولین بار در کشور با هدف شناسایی هرچه بهتر تالاب میقان اراک و محافظت از آن برگزار خواهد شد.

مهرداد شریفی با بیان اینکه این جشنواره اولین جشنواره عکس در کشور با رویکرد پرداخت به تالاب است، افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه، نشان دادن استعدادهای تالاب «میقان» به لحاظ طبیعت گردی و تهدیداتی است که برای این تالاب وجود دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تالاب میقان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر خصوصا در این فصل از سال و دارای جاذبه های توریستی بسیار است تصمیم بر این شد که جشنواره در سطح ملی برگزار شود تا افرادی که از نقاط مختلف کشور برای عکاسی و تور پرنده نگری می آیند بتوانند تجربه ها و لحظات ثبت شده خود از این منطقه را در اختیار دیگران نیز قرار دهند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری رسش هنر نو افزود: این جشنواره در محورهای مختلف که تهدیدها و فرصت های تالاب را در بردارد برگزار خواهد و در دوبخش داروی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این جشنواره دو داور داخل استانی و یک داور بین المللی به ارزیابی آثار در دو مرحله خواهند پرداخت.

شریفی گفت: بهمن وفایی نژاد (benni rebel) داور بین الملل این جشنواره است که حیطه عکاسی  وی عکاسی حیات وحش است ، وفایی نژاد اصالتا اراکی است ولی هم اکنون در آلمان به فعالیت هنری خود ادامه می دهد.

معرفی آثار برگزیده

وی ادامه داد: در پایان جشنواره نمایشگاهی از آثار برگزیده برپا خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی عکس تالاب میقان نیزگفت: این جشنواره با هدف جهانی کردن تالاب میقان به عنوان بهترین منطقه زیست محیطی کویری است.

مجید نوری ادامه داد: این جشنواره در پنج بخش مجزای حرفه‌ای، آماتور، کودک (زیر ۱۲ سال)، فرصت ها ، آسیب ها و تهدیده و بخش انتخاب مردمی برگزار خواهد شد.

محوزهای عکاسی/ درنا گنجینه زیستی پرندگان استان مرکزی

وی افزود: محورهای جشنواره شامل “درنا گنجینه پرندگان استان مرکزی”، “تالاب میقان جاذبه ها و چشم اندازها”، “چشم اندازهای کویری فرصت ها و تهدیدها ” است.

نوری ادامه داد: افراد می‌توانند با عکاسی از جاذبه‌های طبیعی تالاب، کویر، مرداب، دریاچه و پرندگان آبزی در جشنواره حضور داشته باشند و علاوه بر آن نیز شرکت‌کنندگان می‌توانند از تهدیدات این منطقه و همچنین آسیب‌های زیست محیطی وارد شده به تالاب میقان عکاسی کنند.

وی در خصوص بخش مردمی گفت: در این بخش به بهترین عکسی که از سوی مردم انتخاب شده جایزه ویژه ای تعلق خواهد گرفت.

نوری با بیان اینکه فرصت شرکت در این جشنواره تا پایان دی ماه عنوان کرد و اضافه کرد: پس از انتخاب اولیه عکس ها از اول تا سوم بهمن روی سایت جشنواره نمایش داده خواهد شد از سوم بهمن ماه به مدت ۱۰ روز مورد ارزیابی نهایی قرار خواهد گرفت.

نوری یادآور شد: عکس‌های دریافت شده توسط محمد وروانی فراهانی، سید مهرداد شریفی  و بهمن وفایی نژاد داوری خواهد شد و در رزو ۱۸ بهمن اختتامیه جشنواره با معرفی برترین ها برگزار خواهد شد.

برپایی نمایشگاه عکس های برتر

وی تصریح کرد: نمایشگاه آثار برتر از ۱۳ بهمن مصادف با روز جهانی تالاب ها آغاز به کار خواهد کرد و تا ۲۰ بهمن ادامه خواهد داشت.

نوری گفت: این جشنواره به همت انجمن زیست محیطی کیمیای سبز اراک ، موسسه رسش هنر نو و محیط زیست استان برگزار و تعدادی از شرکت های صنعتیبه عنوان اسپانسر هزینه های برگزاری آن را برعهده دارند.

وی در پایان در خصوص شرایط شرکت در جشنواره توضیح داد: کلیه عکس ها باید از کویر و تالاب میقان باشد،هرگونه دخل و تصرف که به اصالت عکس لطمه بزند پذیرفته نیست ولی اصلاح نور و رنگ مانعی ندارد، عکس ها باید با فرمت jpg و با حداکثر ۷۰۰ کیلو بایت بهمراه یک فایل word حاوی مشخصات عکاس و تاریخ و موقعیت جغرافی تالاب ارسال شوند، در ضمن هر فرد می تواند هفت عکس به جشنواره ارسال کند.

نوری افزود: علاقمندان می توانند جهت شرکت در جشنواره عکس های خود را به آدرس های info@ksngo.org  و  NGOkimia@gmail .com بفرستند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.