تدوین فاز چهارم اطلس نظام آموزش عالی استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، غلامرضا فتح‌آبادی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، با بیان این مطلب افزود: کل آمار و اطلاعات دانشگاه‌های استان مانند تعداد دانشجویان به تفکیک دانشگاه‌ها و امور دیگر پایش شده است.

وی بومی و غیر بومی بودن، آموزش و تعداد اساتید را از جمله شاخص‌های این اطلس عنوان کرد و گفت: البته به صورت کلی ۶۰ شاخص به تهران ارائه شده و جایگاه استان را در این حوزه بدست آورده ایم اما، نمی‌توان جایگاه را با کشور مقایسه کنیم چون آمار پایه وجود ندارد و این مشکل بزرگی است که نمی‌دانیم که در نسبت استاد به دانشجو در کشور چه جایگاهی داریم. در خصوص فضای ورزشی در استان و شهرستان اطلاعات داریم اما آمار کشور را نداریم .

وی اظهار کرد: این شاخص‌ها طی جلساتی به تهران گزارش داده شد ولی تاکنون نتیجه‌ای در خصوص توجه به این شاخص‌ها در سطح ملی نداشته‌ایم.

وی با تاکید براینکه اقدام در راستای پایش اطلاعات و امار آموزش عالی تنها در استان مرکزی انجام شده است این اقدام را کار بزرگی دانست و گفت: امروز می‌دانیم که فراوانی رشته تحصیلی در استان ۱۲۰۰ مورد است و درخصوص توزیع جغرافیایی رشته‌ها نیز اطلاعات کامل جمع‌آوری شده است. این اطلاعات به عنوان آمار پایه هر سال و هر ترم پایش و به روز می‌شود و این در حالی است که در هیچ استانی این اطلاعات پایه تهیه نشده است.

وی در ادامه یکی از مشکلات حوزه آموزش عالی را عدم توزیع مناسب رشته‌ها در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در برخی رشته‌ها واقعا فراوانی داریم، مثلا مشخص نیست که در رشته تاریخ این همه دانشجو در آینده برای حضور در بازار کار چه خواهد کرد. خیلی از رشته ها به تازگی در دنیا تدریس می‌شود، در اروپا در رشته جامعه‌شناسی ۱۰۳ شاخه داریم اما تعداد کمی از این شاخه ها در کشور تدریس می‌شود.

وی با بیان اینکه جغرافیا ۱۴۰ شاخه دارد که تعداد کمی از این شاخه ها در کشور تدریس می‌شود گفت: اروپا متناسب با نیازها رشته‌ها را توسعه می‌دهد اما ما در ایران همچنان بر شاخه‌های قدیمی تاکید داریم و دانشجو جذب می‌کنیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد در این عرصه با بحران مواجه هستیم، سازمان و جایگاهی نیست و نظارتی هم نیست که حداقل این رشته ها با نیاز داخلی و اشتغال هماهنگ شود.

وی دلیل ایجاد این معضل را نبود برنامه و نبود عزم جدی جهت اقدام علمی در این حوزه عنوان کرد و گفت: برای مثال وزارت علوم نمی‌داند که در رشته حقوق به چه تعداد نیرو در پنج سال آینده نیاز دارد.

وی اظهار کرد: در سند جامع علمی کشور این موارد به صورت کلی دیده شده است در صورتی که به پیوست فرهنگی، راهبرد اجرایی و ساعت‌ها کار کارشناسی نیاز دارد.

وی در پایان با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه اکثر شاخص‌ها کمی عنوان نشده است در صورتی که در برنامه چهارم توسعه شاخص‌ها کمی بیان شده بود و مطرح شده بود که تعداد دانشجویان ما به نسبت جمعیت ۳۰ تا ۵۰ سال باید ۴۰ درصد باشد گفت: ما این شاخص‌ها را در استان تطبیق می‌دادیم و می‌شد ارزیابی کرد اما در برنامه پنجم شاخص‌ها کیفی است و این ارزیابی را مشکل کرده است. شورای انقلاب فرهنگی مصوبات کلی ارائه می‌دهند و راهکار و راهبرد اجرایی باید در وزارت علوم به عنوان متولی تعریف شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.