آغاز مطالعات باستان شناسی سکونتگاههای دوره مس سنگی دراستان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، سرپرست هیات باستان شناسی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این مطالعات با مجوز رسمی پژوهشکده باستان شناسی کشور، کلید خورده و تا ۱۵ بهمن ماه امسال ادامه خواهد داشت.

«غفور کاکا» افزود: دامنه و محدوده عملیاتی این مطالعات حاشیه شرقی زاگرس مرکزی شامل شهرستانهای کمیجان، خنداب و شازند است.

وی توضیح داد: یک تیم هشت نفره مشتمل بر متخصصان باستان شناسی و نقشه برداری و خبرگان علوم میان رشته ای درجمع آوری و تحلیل داده ها این دوره پیش از تاریخ همکاری دارند.

کاکا بیان کرد: در این پژوهش کار انطباق ویژگی های دوره مس سنگی به عنوان یکی از ادوار مهم تاریخی از طریق نقشه برداری حرفه ای، جانمایی و تجزیه و تحلیل داده ها انجام می شود و نقش و ربط این حوزه با سایر مناطق زاگرس مرکزی در شباهتهای فرهنگ باستان ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: دوره مس سنگی (Chalcolithic یا Copper Stone Age ) عبارت است از دوره ای واقع در میان نوسنگی و عصر مفرغ که در آن از سنگ و ابزارهای مسی استفاده می کردند و این دوره مرحله گذار میان صنایع عصر سنگ و عصر مفرغ است که با دگرگونی های فرهنگی و روابط بازرگانی شناخته می شود.

این باستان شناس گفت: دوره مس سنگی فرهنگهای مربوط به هزاره پنجم و هزاره چهارم قبل از میلاد را شامل می شود و به سه دوره مس سنگی قدیم ، میانی و جدید تقسیم بندی می شود.

وی ادامه داد: نمونه های برجسته ای از سکونتگاه های مربوط به این دوره پیش از تاریخ در استان مرکزی شناسایی شده که از جمله آن می توان به محوطه تاریخی سرسختی در شهرستان شازند اشاره کرد.

وی اظهار کرد: بیشترین تمرکز پژوهشی این مطالعات بر سفالینه و ابزارهای سنگی است و در مطالعات تکمیلی آینده لزوم پیگیری زوایای جدید دنبال خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.