نبود مرکز ترک اعتیاد کودکان در استان

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان، وقتی صحبت از اعتیاد کودکان پدید می آید تمامی توجه ها به طبقات محروم جامعه و کودکان بدسرپرست و بی سرپرست جلب می شود؛ ولی هم اکنون در جامعه ما اعتیاد در تمامی طبقات دیده می شود در طبقات فرودست علت اصلی این پدیده فقر اقتصادی و فرهنگی است، اما در طبقات متوسط و مرفه علت این پدیده تغییر سبک زندگی و رفاه‌زدگی است.
هم اکنون سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور طبق آمارهای رسمی به زیر ۱۶ سال رسیده است. برخی از کودکان از دوران جنین و از بدو تولد به علت اعتیاد مادر آلوده می شوند؛ ولی غیر از این مورد قرار گرفتن در محیط های مملو از مواد مخدر کودکان را کاندیداهای خوبی برای اعتیاد می کند.
بی شک این پدیده در میان برخی از این کودکان با آسیب های جدی تری مواجه است؛ آسیب هایی که تبعات دیگری را نیز در بر دارد، کودکان کار یکی از بزرگترین قربانیان اعتیاد هستند. قطعا اعتیاد در میان این قشر تبعات و آسیب های بیشتری چون روی آوردن به بزهکاری، بیماری های مختلفی چون ایدز و هپاتیت، افسردگی، خشونت و … را در بر دارد.
این بدیهی است که اعتیاد خانواده ها تاثیر مستقیمی با افزایش کودکان کار و در نتیجه کارهای انحرافی آن ها دارد. کودکان کار و خیابان به علت شرایط کاری شان و مواجه شدن با افراد مختلف و حضور طولانی در خیابان ها بیش تر از سایر کودکان در معرض اعتیاد قرار دارند و معمولا بیشتر این کودکان در باندهای مختلف تکدی گری و توزیع مواد مخدر جذب خواهند شد.
یکی از اصلی‌ترین راه‌های وابسته ساختن کودکان بی‌سرپرست یا بد سرپرست که به دلایلی نظیر فروش مواد مخدر، تکدی‌گری و یا انجام کارهای غیر معقول اسیر این باندها می‌شوند معتاد نمودن آنها از همان سنین کودکی است.
این تنها یکی از علل اعتیاد کودکان کار است بسیاری از آن ها در خانه و یا در ارتباط با کودکان بزرگسال‌تر دچار اعتیاد می‌شوند. اعتیادی که آن‌ها را به کارهای دیگری همچون سرقت نیز می‌کشاند و علاوه بر این درمعرض مشکلات و آسیب‌های دیگری همچون ایدز و تجاوز جنسی نیز قرار خواهد گرفت.
به نظر می رسد رسیدگی به اعتیاد کودکان کار و آسیب های دیگر آن ها نیاز به عزم جدی ای دارد زیرا هم اکنون سازمان های مردم نهاد به تنهایی نمی توانند این معضل را حل کنند، هرچند که تشکل های مردمی از این دست نیز هنوز آنقدر در کشور عملکرد پرقدرتی ندارد،شناسایی این کودکان و تهیه مراکزی برای ترک این افراد با توجه به شرایط روحی و جسمی شان قطعا نیاز به هزینه های بسیار است.
طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی ۳۱ کودک کار از ابتدای امسال در این استان شناسایی و تحت پوشش خدمات این اداره کل قرار گرفتند که شامل ۱۷ پسر و ۱۴ دختر هستند که پس از شناسایی به مرکز حمایت تحویل شدند.
قطعا کودکان کار استان مرکزی نیز از پدیده اعتیاد در امان نیستند؛ ولی مسئله ای که به نظر می آید باید به آن توجه کرد این است که غیر از جمع آوری این کودکان و بازگرداندن آن ها به آغوش خانواده برای آن دست از کودکان معتاد چه کارهایی می توان کرد، متاسفانه هم اکنون در استان مرکزی هیچ مرکز دولتی و خصوصی برای درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان وجود ندارد.
کارشناس درمان اعتیاد بهزیستی با تاکید بر این موضوع استان مرکزی گفت: مرکز ترک اعتیاد استان مرکزی مختص افراد بالای ۱۸ سال است و برای کودکان چنین مراکزی در استان نداریم.
هنگامه قربانی در گفتگو با ایسنا با تاکید بر در نظر گرفتن شرایط خاص جهت ترک اعتیاد کودکان افزود: شرایط جسمانی کودکان با افراد بزرگسال تفاوت دارد و از قدرت بدنی پایین‌تری برخوردارند، به همین دلیل نیاز به دریافت خدمات ویژه جهت ترک مواد مخدر دارند و در کمپ‌های ترک اعتیادی که برای افراد بالای ۱۸ سال در نظر گرفته شده نمی‌توان ترک اعتیاد کودکان را دنبال کرد.
وی افزود: به دلیل احتمال بروز یک سری آسیب‌های اجتماعی، کودکان بهبودیافته را نمی‌توان در کنار بزرگسالان در مرکز IC نگهداری کرد. وی اظهار کرد: کلینیک‌های خصوصی ترک اعتیاد در کنار مراکز تحت نظارت بهزیستی فعالیت دارند و احتمال پذیرش کودکان توسط این کلینیک‌ها وجود دارد، اما این احتمال به دلیل شرایط ویژه و خاصی که باید در نظر گرفته شود بسیار کم است.
کارشناس درمان اعتیاد بهزیستی استان مرکزی ایجاد کلینیک ترک اعتیاد کودکان را مستلزم همکاری دانشگاه علوم پزشکی دانست.
بی شک اعتیاد در کودکان به مراتب خطرناک‌تر از اعتیاد در جوانان و یا سنین بالاتر است، اعتیاد کودکان پیچیده‌ترین شکل اعتیاد است و باید به آن توجه بسیاری نمود خصوصا در میان کودکان کار که هر روز بیشتر در معرض این آسیب هستند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.