طبیعت بکر هفتادقله اراک برای مسافران نوروزی آغوش گشاده است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، منطقه هفتاد قله اراک با تنوع کم نظیر گونه های جانوری و گیاهی در هنگامه بهار یکی از عرصه های طبیعی و دیدنی با چشم اندازهای زیباست که دوستداران طبیعت و گردشگران نوروزی را به خود می خواند.

این زیستگاه کم نظیر که با مساحت ‎۸۱ هزار و ‎۱۲۵هکتار در حد فاصل شهرستان های اراک، خمین، محلات و دلیجان واقع شده با یکی از پناهگاه های امن انواع گوناگون پستانداران، پرندگان و خزندگان بویژه پستانداران بزرگ علفخوار نظیر کل، بز، قوچ و میش است.

این زیستگاه طبیعی زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد و متوسط بارندگی آن در حدود ۲۵۰ میلیمتر است ولی به علت صخره‌ای بودن منطقه برفگیری کمی دارد.

برودت هوا نیز در زمستان‌های سرد این خطه گاه به ۳۰ درجه زیر صفر می‌رسد.

در صورتی که تابستان‌ها در مدخل دره‌ها، دمای هوا گاهی به ۳۸ درجه بالای صفر می‌رسد.

در این منطقه رشته کوهی با عنوان هفتاد قله با ارتفاع دو هزار و ۶۸۶ متر واقع است که گنج عظیمی از ارزش های بی‌نظیر اکوسیستمی را در خود دارد.

مجموعه‌ای از این کارکردهای اکولوژیکی در بخش کوهستانی و دشتی این منطقه حفاظت شده نمایان است و ارتفاعات و دره‌های آن شامل ‘هفتاد قله’، ‘برزرد’، ‘لته در’، ‘قنقال’، ‘سراب ازنا’، ‘برآفتاب کارچان’، ‘دم شیر’ و ‘برف شاه’ این است که گستره ای برای زیست حیات وحش در این منطقه می باشد.

چشمه ها و منابع آبی شامل چکاب، سیبک،، گله، بزخونی، قیاس، غلغله، آبدر، ازنا، خشکه در و ادریس در این خطه وجود دارد که آبشخوری مطمئن برای پرندگان و پستانداران منطقه محسوب می شود.

در هفتاد قله به خاطر شرایط خاص جغرافیایی، پوشش گیاهی و وفور جانوران وحشی در دوران‌های مختلف تاریخی به عنوان یکی از تفریحگاه های مهم محسوب می‌شده و در دوران قاجاریه از شکارگاه های اصلی شاهان بوده است.

‎۶۲ کتیبه و صخره نوشته به جای مانده بر دره چکاب منطقه هفتاد قله همگی متونی از سرسبزی منطقه و داستان شکار شاهان را فرارو می‌نهد.

تاریخ حک شده در برخی از این کتیبه‌های سنگی به ‎۴۰۰ سال قبل می‌رسد و یکی از این صخره نوشته‌ها مربوط به شکار ناصر الدوله قاجار حاکم منطقه در سال ‎۱۲۹۴هجری قمری است که به معرفی هفتاد قله و وصف شکار در آن پرداخته است.

دره چکاب واقع در منطقه هفتاد قله اراک از تفرجگاه های پرطرفدار طبیعی است که بین دو کوه برزرد و هفتاد قله واقع شده است.

در انتهای دره چکاب درختان کهنسال، آب روان چشمه و هوای دلپذیر وجود دارد از کتیبه‌های حک شده بر دل صخره‌ها پیداست که این مکان از دیرباز برای تفرج طرفداران زیادی داشته است.

دره لته در هفتاد قله با چشم اندازهای زیبا و چشمه و آبشخور و هوای خنک از زیستگاه های ارزشمند در هفتاد قله محسوب می‌شود.

در بررسی‌های به عمل آمده در دوره رویش، بیش از ‎۲۰۵ گونه از گیاهان نهاندانه در منطقه هفتاد قله اراک شناسایی شده که این گونه‌ها به ‎۱۵۳جنس از ‎۴۱ خانواده تعلق دارند و بیشترین تنوع گونه‌ای به ترتیب در خانواده کاسنی، نعناع، شب بو، گندمیان، چتریان، پروانه آسا، میخک، گاوزبان، لاله، میمون و آلاله است.

گروهی از گیاهان منطقه حفاظت شده هفتاد قله دارویی است و از مهم‌ترین آنها می‌توان به شیرین بیان، سوسن بر، کاکوتی، مریم نخودی، شریر، شاه تره، ریواس، منداب، شکرتیغال، درمنه صخره ای، آلاله، بومادران، خاکشیر، خوشک، چتر گندمی، چشم خروس، ازمک و دانه ریز اشاره کرد.

در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک جانوران بی‌مهره، بندپای حشرات متعددی زیست می‌کنند و این زیستگاه خانه امن گونه‌های عقرب، رتیل و عنکبوتیان است.

تعداد قابل ملاحظه‌ای از گونه‌های حشرات راست بال، سخت بال، پروانه ها، زنبور، دوبالان و طیف وسیعی از ماهیان، دوزیستان، خزندگان، چرندگان و پستانداران نیز در این منطقه زیست دارند.

راسته سوسمارها، لاکپشت‌ها، خانواده لاسرتاها انواع مارها و افعی‌ها نیز ساکن این منطقه حفاظت شده هستند.

از ‎ ۵۰۲گونه پرنده شناسایی شده در کشور ‎۷۱ گونه از ‎۲۶ خانواده در منطقه حفاظت شده هفتاد قله وجود دارد که از نظر تعداد گونه ‎۱۴/۵درصد از نظر خانواده ‎۳۴/۵ درصد پرندگان ایران را شامل می‌شود.

‎۶۲ درصد پرندگان موجود در منطقه هفتاد قله مهاجر و مابقی بومی منطقه هستند و از بین پرندگان شکارگر موجود در منطقه می‌توان به گونه عقاب طلایی، دلیجه، سارگپه، شاهین، هما، لی و سنقر گندکی اشاره داشت.

بز و کل، آهو، گراز قوچ و میش از جمله پستانداران موجود در منطقه هفتاد قله است که وفور جمعیتی آنها همواره در دوران مختلف تاریخ وجود داشته است.

محدوده امن شمالی منطقه هفتاد قله استان مرکزی با وسعت ‎۹ هزار هکتار و منطقه امن جنوبی به وسعت هفت هزار هکتار در این منطقه با مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست ایجاد شده و در آن از گونه‌های گیاهی و جانوری حفاظت می شود.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ایام نوروز امسال با آزاد گذاشتن ورود گردشگر به هقتاد قله فصلی از پیوند بهار و زیبایی های زیستی را ایجاد کرده و راه ‌های دسترسی به این منطقه از شهرستان دلیجان، شرق جاده دلیجان اصفهان، جاده اصلی قم اراک – روستای ابراهیم آباد و روستای شهسواران و از استان اصفهان، شهرستان میمه، روستای موته می‌باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.