استفاده نکردن از ظرفیت‌های گردشگری مشابه استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر٬ مجتبی رضوانی٬ در جلسه کارگروه میراث فرهنگی استان مرکزی و ستاد تسهیلات سفر این استان که ظهر دوشنبه در استانداری شماره دو برگزار شد٬ با اشاره به منطقه گردشگری میقان (تالاب و کویر) افزود: این منطقه که در پنج کیلومتری شهر اراک قرار دارد با وجود تالاب بین المللی و زمستان گذرانی پرندگان و وجود کویر از مناطق ویژه گردشگری محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تالاب میقان منطقه‌ای با پتانسیل بالا در دو بخش کویرنوردی و پرنده‌نگری است٬ گفت: این منطقه در دو بخش مراد‌آباد و طرِمِز نیاز به زیرساخت‌های در راستای جذب گردشگر را دارد.

رضوانی با اشاره به اینکه در بخش مراد‌آباد و وجود امامزاده محمد‌عابد در نزدیکی آن ساکنین این منطقه آمادگی اولیه برای فعالیت طبیعت‌گردی را دارد٬ ابراز‌امیدواری کرد: این منطقه به عنوان پایلوت طبیعت‌گردی تصویب شده و مطالعات کارشناسی انجام شود.

مدیر کل میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: تعیین حریم بقعه پیر مرادآباد و زیرسازی جاده در مقابل آن تالاب به عنوان مکمل برای گردشگران در دو بخش سیاحتی و زیارتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به تالاب میقان منطقه‌ای با پتانسیل گردشگری بالا و عبور سالانه ۲۰ هزار پرنده مهاجر در شش ماه دوم سال٬ اظهار کرد: تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگانی از استانداری٬ فرمانداری٬ دستگاه‌های ذیربط و انجمن‌های مردم نهاد در راستای بررسی و نظارت کارشناسی و ارایه راهکارهای اجرایی در کمیته راهبردی این منطقه مصوب شد.

۲۰ منطقه گردشگری استان فاقد سرمایه گذار

مدیر کل میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش از وجود ۳۱ منطقه گردشگری در این استان خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد نه منطقه به سرمایه‌گذار واگذار شد و منطقه کوه گردو نیز در حال مذاکره برای واگذاری به شهردار است.

رضوانی با تاکید بر ایجاد جذابیت برای مناطق نمونه گردشگری استان٬ سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال٬ افزود: ۲۰ منطقه گردشگری استان فاقد سرمایه‌گذار بوده که نیازمند جذب است.

وی اظهار کرد: تشکیل دو کمیته‌ی شهری و روستایی جهت برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری و تصمیم‌گیری و ابلاغ به جلسه کارگروه است.

مدیر کل میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه به شهرک گلخانه‌ای آوه به عنوان منطقه گردشگری اشاره کرد و افزود: تشکیل کارگروه مشترک در حوزه فرمانداری ساوه با حضور مدیر کل میراث فرهنگی قم در راستای استفاده از پتانسیل‌های استان از دیگر مصوبات این جلسه بود.

غار نخجیر به دلیل وجود هزینه های برای میراث فرهنگی نیازمند جذب سرمایه گذار

رضوانی در بخش دیگری از سخنانش به وجود هزینه‌های بازگشایی غار چال‌نخجیر اشاره کرد و گفت: درآمدهای این غار به بخش دولتی سپرده می‌شود و هزینه‌ها نیز باید از بخش سازمانی میراث فرهنگی استان پرداخت شود که این اداره کل هم بودجه ندارد.

مدیر کل میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به این‌که غاز نخجیر به دلیل وجود مشابه زیاد از نفایس خارج شده است٬ ادامه داد: نگهداری غار نیازمندان سرمایه‌گذاری است.

وی تصریح کرد: فراخوان جذب سرمایه گذار در این بخش به در روزنامه های و سایت اداره کل اعلام شد وامیدواریم در اسرع وقت سرمایه گذار جذب شود.

گفتنی است٬ ارائه پیشنهاد پلیس گردشگری استان و راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری در استان نیز از موارد مطرح شده در ستاد تسهیلات سفر استان مرکزی بود که با توجه به وجود گردشگر محدودتر نسبت به استان‌های دیگر مورد استقبال واقع نشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.