شناسایی ۲۰ آیین تاریخی مذهبی ویژه محرم در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، سید محسن رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: در استان مرکزی ۲۰ اثر ویژه ماه محرم شناسایی شده که از این تعداد تعزیه شهرستان‌های اراک، تفرش، وفس و علم‌گردانی شهرستان تفرش، روستای هزاوه و جغجغه‌زنی روستای انجدان، نخل گردانی شهرستان خمین، نراق و تفرش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: عزاداری و سوگواری مرسوم در مناطق مختلف ایران در ماه‌های محرم و صفر که برگرفته از اعتقادات و باورهای شیعیان ایران است، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از آیین‌های ویژه ماه محرم در استان مرکزی «علم گردانی» روستای هزاوه است که از روز اول محرم تا روز دهم محرم در این روستا برگزار می‌شود.

به گفته وی آیین مذهبی علم‌ گردانی توسط هیئت سادات روستای هزاوه اجرا می‌شود و شروع این رسم بیرون آوردن علم از محل نگهداری آن در امامزاده احمد(ع) هزاوه در شب اول ماه محرم است.

رحتمی ادامه داد: عزاداران هیئت سادات هزاوه همگی با لباس‌های مشکی و شال‌های سبز در این آیین شرکت می‌کنند و علم عاشورا را به عنوان نماد رشادت علمدار کربلا در روز اول محرم آذین کرده و در میان سینه‌‌زنان عزادار در بین محله‌های روستا به حرکت در می‌آورند.

وی خاطرنشان ساخت: در این مراسم علم به تک تک خانه‌ها رفته و در آن مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیئت داده و دستمالی به علم می‌بندند و کسانی که مشکل یا حاجتی دارند، دستمالی از آن باز می‌کنند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: همچنین، این علم در روزهای اول و دوم محرم در محله طره زار، پنجم و ششم محرم در محله سر آسیاب، هفتم محرم در محله‌های پایین و میان روستا و نهم محرم در محله‌های دیگر روستا به حرکت در می‌آید و هنگام علم گردانی هزاوه توسط هیئت سادات مردم محله‌های مختلف گوسفند و گاو قربانی کرده و به عزاداران این هیئت نذری می‌دهند.

رحتمی تصریح کرد: آیین مذهبی علم گردانی در روز عاشورا با بردن علم به تپه‌ای موسوم به مبارک و عزاداری و سینه‌زنی ادامه یافته و علم در میان سوگ و ماتم، دوباره به امامزاده احمد(ع) هزاوه برگردانده می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.