ضرورت وجوب امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

به گزارش مرکزی دیلی، علیرضا مرادی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، احیای فریضه الهی امر به معروف را از دستورات مؤکد دین مبین اسلام دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر در آموزه‌های دینی از جایگاه والایی برخوردارست و جامعه‌ای که از این فریضه بهره‌ای نبرده و به نوعی با آن مانوس نباشد؛ قطعاً در حیطه تأثیرات متثبت این مهم سیر قهقرایی را طی خواهد کرد و جامعه زنده‌ای نخواهد بود.

وی بیان کرد: متأسفانه امروز به دلایل مختلف از جمله عملکرد نامناسب برخی مدعیان امر به معروف و نهی از منکر چهره چندان مطلوبی از این فریضه در جامعه نشان داده نشده است و این امر باعث شده تا حدودی اصل موضوع زیر سؤوال رفته و بازخوردهای منفی نسبت به آن در بین افراد نمایان شود.

هنر امربه معروف و نهی از منکر بصیرت‌دهی به جامعه است

مرادی با بیان اینکه احیای فریضه امر به معروف برای حیات یک جامعه همچون خونی است که در قلب انسان جاری است، تصریح کرد: هنر امربه معروف و نهی از منکر بصیرت‌دهی به جامعه است و در شرایط کنونی، انسان‌ها نیاز به بصیرت‌دهی و اصول بازدارنده دارند؛ لذا هر حرکتی اگر در آن بصیرت و بازدارندگی وجود نداشته باشد؛ قطعآ به مشکل و انحراف مواجه خواهد شد؛ لذا لازم است تا آنجایی که جامعه نیازمند بازدارندگی است بازدارندگی و در زمانهای لازم سرعت بخشی نسبت به این مهم صورت گیرد.

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث اظهار کرد: امربه معروف و نهی از منکر فرایندی است که جامعه را به سمت حرکت درست همراه با سهولت سوق می‌دهد و همچنین یکی از مؤلفه‌هایی است که در استاندارد کردن جامعه و حرکت درست آن اثرات مثبتی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه  در هر جامعه‌ای متناسب با شأن انسانی و ایمانی آن باید نسبت به فریضه امربه معروف و نهی از منکر دقت و توجه وافری صورت گیرد، ادامه داد: فلسفه امربه معروف و نهی از منکر این است که جامعه سالم جامعه‌ای است که در آن عنصر امر به معروف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

مرادی اظهار کرد: وجود امربه معروف و نهی از منکر در جامعه نه تنها مانعی برای آزادی و رشد انسان نیست؛ بلکه هم آزادی بیشتر انسان را تأکید می‌کند و حرکت او و جامعه را به سمت پویایی و حرکات نتیجه‌بخش درست کنترل و مدیریت می‌کند؛ بنابراین ما اگر بخواهیم جامعه حیات به معنای زندگی درست داشتن؛ نه‌تنها زنده بودن داشته باشیم باید امربه معروف و نهی از منکر جزء اصول لاینفک آن قرار گیرد.

معروف‌ترین معروف‌ها داشتن نظم در کارهاست

مدرس دانشگاه‌های اراک با بیان اینکه معروف‌ترین معروف‌ها داشتن نظم در کارهاست، افزود: با توجه به شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه کنونی اگر بخواهیم جامعه را در مقابل آسیب‌ها بیمه کنیم باید در الگوپرداری‌هایی که در حیطه‌های فرهنگی و دینی از جمله امربه معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد بسیار دقیق و علمی وارد شویم و انتخاب‌ها کاملا بهینه شده باشد.

وی اظهار کرد: هرچند احیای امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف فردی و همگانی است؛ ولی به همان میزان هم باید توجه داشت که آن یک امر الهی است و نمی‌توان این مهم را با یک شیوه و روش غیراصولی و نامتناسب احیا و نهادینه کرد.

این مدرس دانشگاه در پایان با تأکید بر اینکه شیوه‌ها و ابزار اجرایی و عملیاتی کردن فریضه الهی امربه معروف و نهی از منکر در جامعه نه‌تنها محبتی و سنتی؛ بلکه باید علمی باشد، خاطرنشان کرد: گرچه استفاده از ابزار محبت و سنت در بعضی مواقع کارسازاست؛ ولی در کنار آن لازم است تا از ابزار و شیوه های کاملاً علمی و اخلاقی بهره گرفت تا تأثیرگذاری مثبت‌تری را در پی داشته باشد.

این مدرس دانشگاه در پایان با بیان اینکه متأسفانه شیوه‌نامه فعلی در حوزه امربه معروف و نهی از منکر چندان کاربردی نیست و قطعاً برخوردهای قهرآمیز پاسخگوی موضع امربه معروف نیستند، خاطرنشان کرد: ایجاد یک تحول اساسی در حوزه شیوه‌ نامه‌های عملیاتی کردن این فریضه الهی لازم و ضروری است و این وظیفه نخبگان، علما و اندیشمندان جامعه است تا با توجه به فرهنگ موجود احیای امر به معروف و نهی از منکر را عملیاتی کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.