آصفری:صیانت حقوق شهروندی نیازمند اجرای صحیح قانون است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، محمد حسن آصفری ظهر روز پنجشنبه در دومین جلسه ستاد صیانت حقوق شهروندی افزود: شهروند موقعیتی است اجتماعی و انسانی که ساکنین شهری که در آن زندگی می کنند از یکسری حقوق برخوردارند.

وی با بیان اینکه پذیرش تکلیف در ازای زندگی در شهر وایفای نقش شهروندی است تصریح کرد: شهروندان در این راستا از حقوق خاصی برخوردار هستند.

آصفری با بیان اینکه اصطلاح «حقوق شهروندی» از نظر مفهومی، پدیده نوظهوری در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیست اظهارداشت: این قانون و سایر قوانین عادی و حتی در فرمان هشت ماده‌ای امام‌خمینی در سال ۶۰ حقوق مردم و حقوق عمومی تصریح شده است.

وی اضافه کرد: اصطلاح و واژه «حقوق شهروندی» برای اولین بار با صدور بخشنامه رئیس وقت قوه‌قضاییه در ۲۰ فروردین سال۱۳۸۳ در مورد رعایت حقوق شهروندان وارد نظام حقوقی ایران شد که مفاد بخشنامه مذکور ناظر به رعایت برخی از حقوق شهروندان در بعد قضایی است.

دبیرکمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به امتیازات این قانون اضافه کرد: در مفاد این قانون به رعایت جزئیات حقوق شهروندان در مرحله‌های مختلف قضایی از تعقیب تا صدور حکم تأکید شده است که در نوع خود اگر بی‌نظیر نباشد، کم‌نظیر است.

وی با بیان اینکه مردم به دلایل متعدد با حقوق شهروندی خود آشنا نیستند تصریح کرد: آشنایی مردم با حقوق شهروندی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب با اشاره به اولویتهای اجرای این قانون افزود: اولویت بندی مصوبات با موضوعات مشخص پیرامون حقوق شهروندان و بررسی کارشناسی موضوعات ومشکلات و چالش های پیش روی شهروندان همچنین آموزش‌های حقوق شهروندی از جمله اولویت‌های در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی دقیق مشکلات شهروندی، بررسی مشکلات در کنار رسانه‌هایی همچون صداوسیما، آموزش عمومی با ساختارهای مناسب در جهت نهادینه کردن حقوق شهروندی با همکاری بخش های مختلف دانشگاهی و علمی و تحقیقی، نظارت وارزیابی و جهت دهی به برخی دستگاه‌ها بحث حقوقی و قوانین شهروندی مصادیق حقوق شهروندی در دو قالب وظیفه مردم نسبت به مسئولین و وظیفه مسئولین نسبت به مردم و توجه به مبلمان شهری و امنیت شهری و همچنین بررسی مشکلات و چالش های پیش روی مردم از جمله مصوباتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

گفتنی است در این جلسه همکاری سازمان های مردم نهاد در بحث حقوق شهروندی و بررسی ۳۰ کانال تلویزیونی در حوزه شهروندی و ارائه معضلات شهری و اداری در حوزه حقوق شهروندی و جمع آوری مستندات در سطح شهر برای بررسی کارهای کارشناسی، انتخاب یک روز در تقویم به عنوان روز شهروند، برگزاری همایش ها با بررسی محوریت حقوق شهروندان و آشنایی مسئولین با مشکلات مردم درحوزه های مختلف موردبررسی قرار گرفت.

دومین جلسه ستاد صیانت حقوق شهروندی به محوریت بررسی واجرایی نمودن حقوق شهروندی در استان مرکزی برگزار شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.