عکس؛ رسانه ای اثرگذار

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، عسکها، خاطرات تلخ و شیرین زندگی فردی و اجتماعی را به امانت نگه می دارند و گاه یک عکس برای همیشه تاریخ جاودان می شود.

در عکس ها، صحنه های مهم تاریخی در گذر زمان دیده می شوند و این نمایش مستند واقعیت ها، اهمیت آن را دو چندان می کند.

عکسها در بیشتر مواقع از نوشته ها و گزارش ها گویاترند، چرا که با واقعیتها سر و کار دارند و آنچه را که هست در قاب تصویر به نمایش می گذارند.

ورود تاریخی امام خمینی(ره) به ایران، ملاقات همافران با امام(ره)، تصویر آخرین لبخندهای شهدا و آزادی اسرای هشت سال دفاع مقدس که موج تازه ای به جوشش های مردمی داد، نمونه ای انگشت شمار از عکسهایی است که تاریخ را همانطور که بوده، ثبت کرده اند.

عکاسی، بیش از هر هنر دیگری با واقعیت، ارتباط تنگاتنگ دارد و زمانی که این رشته به ثبت مو به موی واقعیت می پردازد، به عنوان آیینه واقعیت از آن نام برده می شود.

اگر از پیدایش مکاتبی مانند سوررئالیسم یا فرا واقع نگری در عکاسی صرف نظر کنیم برخی عکس ها هستند که از خود رویداد نیز ماندگارترند و آنچنان تأثیری بر انسان می گذارند که نمی توان آن را از حافظه پاک کرد.

مطبوعات به عنوان خاستگاه اصلی عکس امروز نقش موثری در این هنر ایفا می کنند و عکس نیز به عنوان یک برش زمانی و مکانی در رشد مطبوعات موثر است و با آگاهی دست اندرکاران مطبوعات، می توان بهره های فراوانی در نقد منصفانه از آن گرفت.

مسوول خانه عکاسان حوزه هنری استان مرکزی در این خصوص گفت: عکس می تواند حقانیت یک جامعه را به تصویر بکشد.

ˈمجید مجیدیˈ ادامه داد: در زمانی که از آن به عنوان عصر رسانه ها نام برده می شود عدم درک جایگاه عکاسی (به عنوان یکی از ارکان مطبوعات) می تواند زمینه های اضمحلال یک نشریه را فراهم کند.

وی، با بیان اینکه توقیف برخی روزنامه ها در ایران بواسطه عکسها و کاریکاتورها، صورت گرفته ،اضافه کرد: آگاهی مدیران و سردبیران مطبوعات درباره عکس کم است و به این دلیل است که مدیران روزنامه ها بیشتر به متن بها می دهند.

وی نداشتن سواد بصری را از دیگر عوامل تمیز عکس بی غرض و با غرض دانست و تصریح کرد: در زمانه ای که تمام محیط ما با تصویر پر شده، تشخیص عکس منصفانه از مغرضانه رامشکل است.

مجیدی اضافه کرد: در تبلیغات بیلبوردها، دیوارها و روزنامه ها همه و همه با تصاویر سروکار داریم اما به دلیل نداشتن آموزش سواد بصری، پیام عکسها و حتی نقدها به درستی منتقل نمی شود.

مسوول خانه عکاسان حوزه هنری استان مرکزی گفت: برای رفع نقیصه های عکس مطبوعات، باید مدیران هنری در کنار سردبیران قرار گیرند و مخاطبان اعم از روزنامه ها و مردم عامی با تحلیل فرم و محتوا آشنا شوند و عکاسان نیز حرفه ای تر به این هنر نگاه کنند.

عکس و نوشته، دو رکن اصلی در کار مطبوعات و البته دو رکن در نقد سازنده و تخریب کننده است و استحکام هر نشریه ای در نقد، در گروی استفاده صحیح از عکاسی و نویسندگی است.

عکس می تواند در ترکیب با یک نوشته پر معنی و یک صفحه آرایی هنرمندانه به چیزی فراتر از سند یک واقعه تبدیل شود، سندی که خود نقدی مغرضانه و یا منصفانه را رقم می زند

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.