“پسِ پوست شهر” نگاهی به آنهایی که فراموش شدند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، “پس پوست شهر”، نمایشی است که یاد و خاطره این بزرگان را زنده کرده است. نمایشی به نویسندگی و کارگردانی عباس سلطانی که نگاهی دارد بر آن هایی که در کوچه پس کوچه های شهر در تنهایی خود فراموش شده اند.، یادِ حجت سبزی، عباس سلطانی، اعظم سلیمانی، حسین اقبالیان، حشمت الله رفیعی و غلام خوش آواز.

“پسِ پوست شهر” مجالی شد تا پای صحبت عباس سلطانی بنشینیم، پیشکسوتی که تئاتر را در مکتب “کوچ” بهزاد فراهانی آموخته است.

عباس سلطانی پس از ماه ها تمرین بیان، بدن سازی و حرکت چهره، در سال ۵۶ با تئاتر “لبخند باشکوه آقای گیل” به نویسندگی اکبر رادی و کارگردانی کشاورز برای اولین بار به روی صحنه رفت.

وی می گوید: درست است که در این نمایش فقط سه دقیقه بازی کردم اما همان روزهای تمرین با این گروه برای من درس های فراوان داشت و بیشتر از هرچیز عشق و علاقه بود که من را از ۱۷ ماه تمرین خسته نکرد.

سلطانی با انتقاد از وضعیت کنونی تئاتر استان مرکزی، می افزاید: امروزه دیگر شاهد آن شور و عشق در اهالی تئاتر نیستیم و تئاتر مخاطب خود را در اراک از دست داده است.

نسل امروز تئاتر استان، مردم را به ساده اندیشی و ساده نگری عادت داده است

وی معتقد است که نسل امروز تئاتر استان، مردم را به ساده اندیشی و ساده نگری عادت داده است و بیان می کند: بی توجهی به مخاطب تا جایی پیش رفته که درب سالن نمایش با دلسوزی باد باز و بسته می شود و مردم را از تئاتر دور کرده است.

پیشکسوت تئاتر استان تاکید دارد که نبود قصه ای که درد و چالش مردم را بیان کند، علت اصلی قهر مردم با تئاتر است و اظهار می کند: دهه ۶۰ تاریخ درخشان تئاتر اراک تا کنون بوده است، در آن زمان پنج نمایش همزمان به روی صحنه می رفت و برای هر نمایش مردم توی صف می ایستادند و بلیت می خریدند.

وی ادامه می دهد: در آن زمان نمایش قصه داشت و برای مردم بود، اما امروز کدام یک از نمایش ها برای مردم طراحی شده است.

سلطانی با بیان اینکه قصه از نمایش حذف شده، می افزاید: اهالی تئاتر امروز استان فکر می کنند اگر نمایش قصه ای داشته باشد سنتی و واپس گرا است، بنابراین ما دیگر شاهد نمایش موضوعی نیستیم و وقتی هم که قصه حذف می شود یعنی چیزی برای ارائه نداریم و این طور می شود که سریال های بی محتوا و مبتذل ماهواره، به جای تئاتر اوقات فراغت مردم را پر می کند.

امروزه خیلی ها بدون تخصص و کارشناسی و بدون هیچ تجربه ای وارد عرصه نمایش استان شده اند

کارگردان پس پوست شهر با بیان اینکه ورود کارگردان و نویسنده به یک مجموعه تعریف دارد، می گوید: امروزه خیلی ها بدون تخصص و کارشناسی و بدون هیچ تجربه ای وارد عرصه نمایش استان شده اند که نتیجه آن ارائه کارهایی است که نه مدرن است نه سنتی که فقط تئاتر را از تئاتر روز دنیا عقب نگه داشته است.

وی ادامه می دهد: دلیل اصلی این است که آموزش توسط کسانی که آموزش ندیده اند انجام می شود و قواعدی که بچه ها باید آموزش ببینند، نیست و همین تئاتر استان را از استان های دیگر عقب نگه داشته است.

سلطانی برگزاری کلاس های تئاتر با حضور متخصصین را از عوامل افزایش کیفیت تئاتر عنوان می کند و می گوید: بهتر است برای ورود به وادی تئاتر فیلترها یی باشد تا دیگر کسی با سفارش و خواهش وارد این عرصه نشود.

بچه های تئاتر استان خود را خرج جشنواره هایی با ورودی های ناچیز می کنند

سلطانی جشنواره زدگی را از مشکلات کنونی تئاتر استان می داند و می گوید: بچه های تئاتر استان خود را خرج جشنواره هایی با ورودی های ناچیز می کنند و این یعنی اینکه تئاتر دغدغه نیست بلکه حضور دغدغه است، بنابراین برای داوران و منتقدین نمایش می سازیم نه مردم.

وی معتقد است متولیان فرهنگ و هنر استان نیز در تداوم وضعیت کنونی تئاتر استان موثرند و می افزاید: امروز در هیچ ارگان و سازمان فرهنگی ای، قوانین و برنامه ای برای تئاتر دیده نشده است.

این هنرمند با بیان اینکه متولیان دغدغه ای بنام تئاتر ندارند، می گوید: بزرگترین اتفاق هنری شهر ما گرفتن تنها سالن نمایش از هنرمندان و بی احترامی در کمال احترام است.

بخشنامه های یک شبه برای دوری هنرمندان از سالن صادر می شود

سلطانی یادآور می شود: بخشنامه های یک شبه برای دوری هنرمندان از سالن صادر می شود و هر صنفی به غیر از تئاتر که پول بدهد، سالن در اختیارش است.

عباس سلطانی

پیشکسوت تئاتر استان با انتقاد از کمبود امکانات برای هنرمندان تئاتر، اضافه می کند: باید پرسید که چقدر از سالن تئاتر استان، سهم تئاتر استان است؟ و چرا پس از چند سال این سالن فقط دو نور دارد و هنوز بچه ها برای اجراهاشان باید خودشان نور کرایه کنند.

در تئاتر استان نه درد مشترک هست نه روش درمان

وی نبود باکس را از دیگر مشکلات تئاتر استان می خواند و می گوید: نبود سالن باکس لطمه های زیادی به تئاتر استان زده است، زیرا در جاهایی موجب می شود کارگردان دچار کاستی های در اجرا شود.

وی معتقد است در تئاتر استان نه درد مشترک هست نه روش درمان و مسئولان نیز به همین چند نفری که در استان تئاتر واقعی کار می کنند، یاری نمی رسانند.

نمایش پس پوست شهر به نویسندگی و کارگردانی عباس سلطانی و با بازی عباس سلطانی، حشمت الله رفیعی و شهرام سلطانی پس از چهار روز، آخرین اجرای خود را بازی کردند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.