اجرا نشدن قوانین نظام مهندسی به طور کامل

به گزارش مرکزی دیلی، غلامحسن الله‌دادی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهار کرد: احداث یک بنا نیازمند مصالح استاندارد، نیروی متخصص ماهر و طراحی، نظارت و اجراست.

وی افزود: امیدواریم این سه ضلع مثلث هم سو با هم و در جهت بالابردن کیفیت ساختمان حرکت کنند.

الله دادی با بیان اینکه با اداره استاندارد استان جلسات خوبی در زمینه کیفیت مصالح ساختمانی و استاندارد آسانسور برگزار شده است، عنوان کرد: آسانسور نقش اساسی در یک ساختمان ایفا می‌کند اما در اراک متاسفانه مشکلات بسیاری از این بابت وجود دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی گفت: عمر مفید یک ساختمان در ایران ۳۰ سال است که می‌بایست این میزان متناسب با کشورهای توسعه یافته به ۱۰۰ سال برسد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی استان فعالیت بسیار گسترده‌ای در حوزه های غیرعمرانی دارد، افزود: این سازمان در پروژه‌های عمرانی(دولتی) دخالتی ندارد و پروژه‌های غیرعمرانی از طراحی، نظارت و اجرا با دخالت سازمان نظام مهندسی انجام می‌گیرد.

الله دادی ادامه داد: این سازمان با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود نیروی انسانی متخصص، هزینه‌های بالا و به صرفه نبودن هزینه‌ها مواجه است،و هنوز قوانین نظام مهندسی به طور کامل اجرا نمی‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی اظهار داشت: البته هر ساله ضرورت اجرای دقیق قوانین سازمان بیشتر احساس می‌شود و با توجه به حساسیت مردم در خصوص مسائل ساختمانی این سازمان نیز رفته‌رفته مجهزتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا وظایف مهم‌تری از جمله تایید گازکشی، آب و فاضلاب، تایید کنتور برق و تفکیک آپارتمان بر عهده سازمان نظام مهندسی قرار گرفته است.

الله‌دادی در پاسخ به این سوال که اگر مصالح ساختمانی از نظر کیفیت قابلیت لازم را نداشته باشد چطور سازمان نظام مهندسی پروانه صادر می‌کند؟ گفت: اعضای سازمان نظام مهندسی استان به بیش از چهار هزار نفر رسیده است و مهندسین این سازمان اجازه نمی‌دهند مصالح غیر استاندارد در ساخت یک ساختمان استفاده شود.

وی افزود: این سازمان اجازه نمی‌دهد بتن دست‌ساز در ساخت ساختمان ها به کار برده شود، بلکه تمامی بتنی که در ساخت یک ساختمان تحت نظارت سازمان به کار می‌رود از کارخانه‌های مورد تایید این سازمان است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی اظهار داشت: در گذشته بتنی که در اراک برای ساخت یک ساختمان به کار برده می‌شد دست‌ساز بود، اما در حال حاضر این روش ممنوع شده است و بتن استاندارد از کارخانه‌ای که مورد تایید استاندارد است در ساخت ساختمان استفاده می‌شود.

الله‌دادی عنوان کرد: اگر به طور مثال ۲۰ کارگاه در این شهر بتن تولید می‌کند، همه مجوز ندارند و تایید ناظر این سازمان بر اساس خرید از کارخانجات مورد تایید اداره استاندارد انجام می‌گیرد.

وی گفت: بتن مورد نظر بر اساس برندی که از کارخانه دارد مورد آزمایش قرار می‌گیرد و اگر پاسخ آزمایش منفی باشد خسارت را کارخانه باید بپردازد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی افزود: در برخی موارد، انجام تست جوش و منفی‌ بودن نتیجه این آزمون، منجر به تخریب سازه شده است.

الله‌دادی در پایان با بیان اینکه خوشبختانه در ایران بهترین ساختمان‌ها را از لحاظ کیفیت داریم، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی با تکیه بر تحقیقات پیش می‌رود و در طراحی‌ها، محاسبات و اجرا دقت لازم را به کار می‌برد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.