مردم در انتظار بازسازی مناطق زلزله زده

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار اعزامی مهر، با وقوع زلزله  اهالی سنگک بلافاصله از خانه های خود خارج شدند و از آنجا که اکثرا به باغات و زمین های کشاورزی شان رفته بودند ، از عفریت مرگ در امان ماندند و سراسیمه به حسینیه مرکزی روستا پناه بردند.

اکیپ ارزیابی هلال احمر ساوه  در اولین دقایق پس از وقوع زلزله در روستا حاضر شد و پس از آن سایر اکیپ های امدادرسان این سازمان وارد سنگک شدند و کار امدادرسانی به اهالی را فورا آغاز کردند.

در محوطه ای خارج روستا، ۵۰ تخته چادر برای اسکان ۲۰۰ نفر برپا شد . علی رجبی رئیس هلال احمر ساوه اهالی مضطرب را به آرامش و خروج از منازل فرامی خواند و از مردم می خواست تا به سمت محوطه اسکان موقت هلال احمر بروند.

پس از دقایقی نیروی انتظامی وارد روستا شد تا امنیت که برقراری آن مهمترین مولفه در جریان وقوع حوادث غیر مترقبه است را برقرار کند.

 

 

حدود ساعت ۵ بعد از ظهر فرماندار ساوه وارد روستای سنگک شد و از  اماکن تخریب شده بازدید کرد . احمد آزاد با حضور در حسینه روستا مردم را به آرامش فراخواند و از اهالی خواست تا از کسانی که در خانه ها مانده اند بخواهند تا به محل اسکان موقت هلال احمر بروند.

مقام ارشد دولت در شهرستان ساوه با ذکر خاطراتی از زلزله بم و دوران دفاع مقدس با مهارت خاصی مردم را آرام کرد و به نوعی رفتار بخشدارش  در نوبران را جبران نمود.

فرماندار ویژه ساوه برای هماهنگی های بیشتر ،  ساعاتی روستای سنگک را به مقصد ساوه ترک کرد.

 

حجم اقدامات و جنب و جوش امدادگران هلال احمر رفته ، رفته با تاریک شدن هوا بیشتر می شد . عوامل اداره برق ، برای تامین گرما و روشنایی چادرهای هلال احمر دست به کار شدند و خیلی سریع روشنایی چادرها برقرار گردید برای دقایقی کار برق رسانی به چادرها به دلیل کمبود سیم و لوازم برقی متوقف شد که با پیگیری رئیس هلال احمر و فرماندار ساوه با تامین تجهیزات برق رسانی ادامه یافت.

با افزایش نگرانی اهالی برای تامین امنیت روستا، سرهنگ طالبی فرمانده انتظامی استان مرکزی شخصا در روستا حاضر و با اهالی اسکان داده شده در چادرهای هلال احمر و حسینه روستا احوالپرسی کرد ورود سرهنگ طالبی اطمینان و آرامش بیشتری به اهالی داد.

با تاریکی هوا ، تعداد بیشتری از مردم روستای سنگک در چادرهای هلال احمر ساکن شدند ، پس از ساعاتی ، اهالی روستا از نبود غذا گلایه مند شدند با توجه به اینکه نماینده دولت در بخش نوبران می توانست برای تعداد ۲۰۰ نفر غذای گرم فراهم کند ، اما همگی دست به دامان جمعیت هلال احمر شدند و امدادگران اقدام به توزیع نان، آب و کنسرو لوبیا وماهی کردند.

 

 

حدود ساعت ۹ مهندس مقیمی استاندار دولت تدبیر و امید در استان مرکزی به همراه فرماندار ساوه به طور سرزده از چادرهای هلال احمر بازدید کردند وی با حضور در چادرها و گفتگو با زلزله دیدگان از نحوه امداد رسانی پرس و جو کرد و با بازدید از چادر فرماندهی و پشتیبانی هلال احمر در گفتگویی اختصاصی با مهر عملکرد هلال احمر و نیروی انتظامی را مثبت و ارزنده ارزیابی نمود.

مهندس مقیمی سپس با حضور در حسینیه روستا با تعداد دیگری از اهالی ، حال و احوال کرد و در سخنانی به سنگکی ها اطمینان داد تا فورا خانه هایشان بازسازی شود.

استاندار مرکزی آرامش و همکاری اهالی با امدادگران و نیروی انتظامی را مهمترین درخواست خود از زلزله زدگان دانست و خطاب به آنان افزود: من تا پایان در کنار شما هستم و به بنیاد مسکن دستور داده ام تا فردا صبح در روستا مستقر و میزان خسارات را ارزیابی و کار بازسازی را شروع کند.

استاندار مرکزی در حین ترک روستا از فرمانده انتظامی شهرستان ساوه خواست تا کلیه راه های ورودی و خروجی روستا اعم از افراد و ماشین ها را بازرسی کند ، دستوری که پس از تایید سرهنگ طالبی موجب شد تا عوامل ناجا به خودروی خبرنگاران مهر نیز رحم نکنند!

ساعت ۲ بامداد است ، گشت و گذارمان در روستا حاکی از آرامش و سکوت در سنگک است ، اکثر اهالی در استراحت ، اما امدادگران هلال احمر و عوامل ناجا همچنان بیدارند ، ما هم برای آنکه از اهالی عقب نمانیم در چادری استراحت کردیم و سخت ترین و سردترین شب خبرنگاری خود را تجربه کردیم.

از حاشیه های این زلزله تصویر برداری خبرنگاران صدا و سیما  از مجادله بخشدار نوبران با یکی از اهالی تصویر برداری بود. گویا خبرنگاران صداو سیما می خواستند دل نجف زاده را شاد و برنامه « جهت اطلاع»  بخش خبری ۲۰ و ۳۰ را دیدنی تر کنند.

 

 

فرماندار ویژه ساوه می خواست برای ساعتی جهت هماهنگی با معاونینش از روستا خارج شود ، اما هرکس را می دید می گفت: من همین بیرون روستا کاری دارم و چند دقیقه دیگر بر می گردم تا نکند روند امدادرسانی و خصوصا برق رسانی به چادرها کند شود.

برخی از اهالی روستا به شدت می گریستند و از اینکه تنها خانه کوچک و چند گوسفندشان تلف شده به شدت افسرده وناراحت بودند.

وجود مترجم به همراه استاندار فارس زبان مرکزی  در روستای ترک زبان سنگک پیش بینی نشده بود. مردم با استاندار ترکی صحبت می کردند و خبرنگار مهر هم دعاهای مردم را ترجمه می کرد.

اهالی سنگک سراغ نماینده شان در مجلس را می گرفتند که خبر رسید ، خانم میرگلوبیات فردا صبح از سنگک بازدید خواهند کرد.

غیبت روسای ادارات خدمات رسان مانند اداره برق نوبران در روستای زلزله زده سنگک بسیار احساس می شد.

حضور شبانه استاندار برای مردم باورکردنی نبود و بسیاری از اهالی از حضور مهندس مقیمی در روستایشان بهت زده  شده بودند و این حیرت را می شد در چهره هایشان به وضوح دید.

ممکن است بپسندید...

۳ دیدگاه

  1. غلامرضا باقری گفت:

    عید قربان شد و در دشت منا ولوله شد * حاجیان در پی احرام و چنان هلهله شد
    لیکن این گوشه ایران ودهی سنگک نام * از پی قهر طبیعت تو بدان زلزله شد
    فصل پائیز بود خانه خراب است آنجا * گر سبب ساز شوی شوق تو را یکدله شد
    وقت وقت کمک و یاری و یکدل بودن * بعد آن کار بدان موسم آن چلچله شد

  2. غلامرضا باقری گفت:

    عید قربان شد و در دشت منا ولوله شد *
    حاجیان در پی احرام و چنان هلهله شد
    +++
    لیکن این گوشه ایران ودهی سنگک نام*
    از پی قهر طبیعت تو بدان زلزله شد
    +++
    فصل پائیز بود خانه خراب است آنجا *
    گر سبب ساز شوی شوق تو را یکدله شد
    +++
    وقت وقت کمک و یاری و یکدل بودن *
    بعد آن کار بدان موسم آن چلچله شد
    +++
    گرکنون دست توگیری بهر این کارثواب *
    عاشقان را تو سبب ساز دراین سلسله شد

  3. بردیا باقری گفت:

    با سلام قبلا در هنگام زلزله بوئین زهرا نیز این روستا آسیب دیده بود و در هنگام زلزله بوئین زهرا یک خانم بر اثر آوار درگذشته بود.این جمله ( اهالی روستای سنگک بخش نوبران ساوه ظهر دیروز شاهد وقوع زلزله ای بودند که تاکنون آن را تجربه نکرده بودند) می بایست اصلاح گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.